Jag började den här tråden i ett annat forum, om mina planer på bland annat tilläggsisolering. I korthet så är en av tankarna att ta bort fasadtegel, och regla på en ny regelstomme utanpå där vi i så fall kan tilläggsisolera.

Vi skulle alltså gå från en 70-talskonstruktion med, inifrån:

95 mm fiberplank (nån träbaserad isolering)
50 mm ospecad isolering (tror det är mineralull)
120 mm fasadtegel

Delar av fasaden (ovanför fönstren främst) har inte fasadteglet, utan träpanel, men räknar man med att det gör någon som helst skillnad? Jag tänker att tegel mest tillför en viss tröghet men inte isolerar nåt vidare?

Till:
95 mm fiberplank
95 mm regelstomme med isolering (mineralull?)
Kanske någon ytterligare tunn isolerskiva av något slag?
Träpanel eller liknande tunn fasadbeklädnad

En del av poängen är alltså att väggen inte ska bli märkbart tjockare totalt än den är idag.

Hur räknar man fram vad det här skulle göra för skillnad rent isoleringmässigt? Och en bonusfråga :), hur stor del av isoleringen av ett enplanshus med källare är egentligen väggarna ovan sockeln?
 
  • Gilla
Viktor J
  • Laddar…
E erik_qwerty skrev:
Jag började den här tråden i ett annat forum, om mina planer på bland annat tilläggsisolering. I korthet så är en av tankarna att ta bort fasadtegel, och regla på en ny regelstomme utanpå där vi i så fall kan tilläggsisolera.

Vi skulle alltså gå från en 70-talskonstruktion med, inifrån:

95 mm fiberplank (nån träbaserad isolering)
50 mm ospecad isolering (tror det är mineralull)
120 mm fasadtegel

Delar av fasaden (ovanför fönstren främst) har inte fasadteglet, utan träpanel, men räknar man med att det gör någon som helst skillnad? Jag tänker att tegel mest tillför en viss tröghet men inte isolerar nåt vidare?

Till:
95 mm fiberplank
95 mm regelstomme med isolering (mineralull?)
Kanske någon ytterligare tunn isolerskiva av något slag?
Träpanel eller liknande tunn fasadbeklädnad

En del av poängen är alltså att väggen inte ska bli märkbart tjockare totalt än den är idag.

Hur räknar man fram vad det här skulle göra för skillnad rent isoleringmässigt? Och en bonusfråga :), hur stor del av isoleringen av ett enplanshus med källare är egentligen väggarna ovan sockeln?
Har i flera år haft samma funderingar på vårt hus i mexitegel. Riva teglet och regla upp med 45/70 eller 45/95 regel och isolera. Därefter vindduk, läkt och panel.

Följer tråden :)
 
Redigerat:
E erik_qwerty skrev:
Jag började den här tråden i ett annat forum, om mina planer på bland annat tilläggsisolering. I korthet så är en av tankarna att ta bort fasadtegel, och regla på en ny regelstomme utanpå där vi i så fall kan tilläggsisolera.

Vi skulle alltså gå från en 70-talskonstruktion med, inifrån:

95 mm fiberplank (nån träbaserad isolering)
50 mm ospecad isolering (tror det är mineralull)
120 mm fasadtegel

Delar av fasaden (ovanför fönstren främst) har inte fasadteglet, utan träpanel, men räknar man med att det gör någon som helst skillnad? Jag tänker att tegel mest tillför en viss tröghet men inte isolerar nåt vidare?

Till:
95 mm fiberplank
95 mm regelstomme med isolering (mineralull?)
Kanske någon ytterligare tunn isolerskiva av något slag?
Träpanel eller liknande tunn fasadbeklädnad

En del av poängen är alltså att väggen inte ska bli märkbart tjockare totalt än den är idag.

Hur räknar man fram vad det här skulle göra för skillnad rent isoleringmässigt? Och en bonusfråga :), hur stor del av isoleringen av ett enplanshus med källare är egentligen väggarna ovan sockeln?
Har ni 120mm fasadtegel ? 12 cm alltså?
Sen vill du gå ned till 95mm istället för 50+120 ? Dvs smalna av fasaden ?

Men här kan du labba med lite olika ytterväggar osv för att se skillnaden iaf:
https://www.isover.se/isover-u-vardesberaknaren
 
  • Gilla
bollibompa45 och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har ni 120mm fasadtegel ? 12 cm alltså?
Sen vill du gå ned till 95mm istället för 50+120 ? Dvs smalna av fasaden ?

Men här kan du labba med lite olika ytterväggar osv för att se skillnaden iaf:
[länk]
Utanpå de 95+95 kommer ju att komma minst någon form av luftspalt plus träfasad. Sen kanske någon ytterligare isolering där emellan som jag skrev, vet inte om man vill sätta nån heltäckande skiva utanpå reglarna för att minska köldbryggor? Tanken är att ha ungefär samma tjocklek på väggen sammanlagt men bättre isolerat.
 
E erik_qwerty skrev:
Utanpå de 95+95 kommer ju att komma minst någon form av luftspalt plus träfasad. Sen kanske någon ytterligare isolering där emellan som jag skrev, vet inte om man vill sätta nån heltäckande skiva utanpå reglarna för att minska köldbryggor? Tanken är att ha ungefär samma tjocklek på väggen sammanlagt men bättre isolerat.
Ja det är sant.
Räknar vi på det utifrån och in då: Du har i dag 120+ 50 mm = 170 mm

En ny trävägg med stående panel + lockpanel bli ca: 22 (lock)+22(bottenpanel)+25(luftspalt)+25(isolersikva)+95(isolering) = 189 mm
Så 19mm skillnad (vilket är mindre än locken, så utseendemässigt ser det nog lika tjockt ut)

Sektion av yttervägg med stående panel; detaljerad konstruktionsritning med beskrivningar och isoleringslager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja det är sant.
Räknar vi på det utifrån och in då: Du har i dag 120+ 50 mm = 170 mm

En ny trävägg med stående panel + lockpanel bli ca: 22 (lock)+22(bottenpanel)+25(luftspalt)+25(isolersikva)+95(isolering) = 189 mm
Så 19mm skillnad (vilket är mindre än locken, så utseendemässigt ser det nog lika tjockt ut)

[bild]
Isover verkar ha 30 mm som fasadskivor, antar att det är något sånt man får ha. Men med Z-panel så håller sig den på 22 mm. Byggde upp dem efter bästa förmåga i verktyget, det fanns förstås inte Hultsfredshus träfiberskivor i verktyget men eftersom det lagret är lika i båda alternativen så spelar det ingen roll för skillnaden. Fick de här sifforna:

Tabell, byggkonstruktioner, träregelvägg, detaljer, värmegenomgångskoefficienter, ikoner för dokument och varning.

Det låter spontant inte som nån superstor skillnad... Kanske tveksamt om det här skulle vara värt det, för isoleringens skull?
 
Hej se Pm :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.