Hej!

Finns det någon generell regel att räkna ut storlek på kabel, säkringar samt andra komponenter till ett solcellssystem. Från paneler till regulator. Mellan regulator och batteri, batteri till växelriktare, från växelriktare till förbrukare osv.

Två exempel på olika system med följande komponenter.

1125W paneler i serie (imp/A 10.84 per panel)
60A MPPT Regulator (enligt manual 16mm2 batterikabel)
24V 280Ah (3.2v x 8 LFP4 i serie)
3000W Växelriktare. (Enligt manual 25mm kabel till batteri samt DC-100A 2P brytare i par)

Distans mellan paneler och regulator 10m. Mellan komponenter ca 1m, och till förbrukare i en 75kvm radie.

375W enkelpanel (imp/A 10.84)
40A MPPT regulator. (enligt manual 16mm2 batterikabel)
24V 280Ah (2x12V AGM i serie)
2000W Växelriktare. (Enligt manual 35mm2 kabel till batteri samt DC/2P125A brytare.)

Distans mellan panel och regulator 3m. Mellan komponenter ca 1m och till förbrukare i en 35kvm radie.

Undrar således hur man räknar ut rätt storlek på säkringar, kablar till förbrukare, brytare etc till dessa exempel, samt var placeras säkringar bäst och vilka typer av säkringar rekommenderas? Är det något mer man behöver tänka på som jag missat?
 
Redigerat:
På DC-sidan behövs bara en säkring som ska sitta mellan batteri och resten samt så nära batteriet som är praktiskt möjligt. Med 3000W växelriktare behöver man ta reda på dess momentana toppeffekt vilket borde vara specifierat i dess datablad. Antar vi att den är 6000W och 90% verkningsgrad drar den 277A momentant. En säkring på 300A blir då lagom. LFP-celler ger tusentals A vid kortslutning så säkringen kommer inte att ha några större problem att lösa ut. Samma gäller AGM-batterier.

På AC-sidan anpassar man säkringarna till den last man har. Så lite som möjligt då växelriktaren har en begränsad ström ut vilket kan ge långa utlösningstider. Jag hade valt dvärgbrytare med B-karakteristik där.
 
  • Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
På DC-sidan behövs bara en säkring som ska sitta mellan batteri och resten samt så nära batteriet som är praktiskt möjligt. Med 3000W växelriktare behöver man ta reda på dess momentana toppeffekt vilket borde vara specifierat i dess datablad. Antar vi att den är 6000W och 90% verkningsgrad drar den 277A momentant. En säkring på 300A blir då lagom. LFP-celler ger tusentals A vid kortslutning så säkringen kommer inte att ha några större problem att lösa ut. Samma gäller AGM-batterier.

På AC-sidan anpassar man säkringarna till den last man har. Så lite som möjligt då växelriktaren har en begränsad ström ut vilket kan ge långa utlösningstider. Jag hade valt dvärgbrytare med B-karakteristik där.
Stort tack för svar!

Verklig verkningsgrad delat med spänning rundat uppåt då. Men behövs det inte säkring/brytare mellan regulator och batteri också, samt eventuellt mellan paneler och regulator? I min regulators datablad står det 60A batterisäkring?

Ok. Så en dvärgbrytare för varje enskild last lämpad till dess strömstyrka. Hur räknar man bäst ut rätt storlek på kablarna till lasten?

Och ponera att man saknar manual och vill räkna storlek på kablar från batteri till regulator och växelriktare, hur gör man då? Är det inte alltid bättre med en tjockare kabel om möjligt?

Exempelvis så rekommenderar databladet till min 60A regulator en kabelarea på 16mm2 fast det samtidigt står att den kan ta 35mm2? Kan en tjockare kabel påverka storlek på säkringarna?

När det gäller DC säkringar spelar det någon större roll vilken typ man använder? Automat, ANL, MEGA, flatstift, klass-T osv.

Återigen, tack för svar. Jag försöker verkligen lära mig detta :)


/Kaffetorsk
 
Redigerat:
K kaffetorsk skrev:
Stort tack för svar!

Verklig verkningsgrad delat med spänning rundat uppåt då. Men behövs det inte säkring/brytare mellan regulator och batteri också, samt eventuellt mellan paneler och regulator? I min regulators datablad står det 60A batterisäkring?

Ok. Så en dvärgbrytare för varje enskild last lämpad till dess strömstyrka. Hur räknar man bäst ut rätt storlek på kablarna till lasten?

Och ponera att man saknar manual och vill räkna storlek på kablar från batteri till regulator och växelriktare, hur gör man då? Är det inte alltid bättre med en tjockare kabel om möjligt?

Exempelvis så rekommenderar databladet till min 60A regulator en kabelarea på 16mm2 fast det samtidigt står att den kan ta 35mm2? Kan en tjockare kabel påverka storlek på säkringarna?

När det gäller DC säkringar spelar det någon större roll vilken typ man använder? Automat, ANL, MEGA, flatstift, klass-T osv.

Återigen, tack för svar. Jag försöker verkligen lära mig detta :)


/Kaffetorsk
För att en säkring ska gå behöver generatorsidan leverera en ström som är bra mycket högre än märkströmmen. Solpaneler har en kortslutningsström som är några A mer än Impp så en säkring mellan dem och regulatorn är helt meningslöst. Samma mellan regulator och batteri, den lär storkna om den försöker leverera mer än märkströmmen. Däremot kan det ändå vara bra att ha en säkring där om det blir fel på regulatorn så att den drar stor ström från batteriet och då med märkström strax över vad regulatorn ger som mest. Batteriet är däremot en generator som kan leverera tusentals A och därför ska man ha en säkring direkt bredvid det. Om alla kablar mellan apparaterna och batteriet har samma grova area behövs inga ytterligare säkringar. Invertern har sannolikt inbyggda säkringar.

För så stora säkringar som den till batteriet skulle jag valt Mega men klass T och ANL funkar, Klass T är dock svindyra. Säkringens märkspänning ska vara högre än batteriets.

Har du förutom invertern förbrukare på DC-sidan så säkra dem med en ström som matchar kabeln till lasten. Dessa kan vara keramiska rörsäkringar 5x20 eller 6x32 och ska helst vara sandfyllda.
 
  • Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
För att en säkring ska gå behöver generatorsidan leverera en ström som är bra mycket högre än märkströmmen. Solpaneler har en kortslutningsström som är några A mer än Impp så en säkring mellan dem och regulatorn är helt meningslöst. Samma mellan regulator och batteri, den lär storkna om den försöker leverera mer än märkströmmen. Däremot kan det ändå vara bra att ha en säkring där om det blir fel på regulatorn så att den drar stor ström från batteriet och då med märkström strax över vad regulatorn ger som mest. Batteriet är däremot en generator som kan leverera tusentals A och därför ska man ha en säkring direkt bredvid det. Om alla kablar mellan apparaterna och batteriet har samma grova area behövs inga ytterligare säkringar. Invertern har sannolikt inbyggda säkringar.

För så stora säkringar som den till batteriet skulle jag valt Mega men klass T och ANL funkar, Klass T är dock svindyra. Säkringens märkspänning ska vara högre än batteriets.

Har du förutom invertern förbrukare på DC-sidan så säkra dem med en ström som matchar kabeln till lasten. Dessa kan vara keramiska rörsäkringar 5x20 eller 6x32 och ska helst vara sandfyllda.
Aha, ok.

Tänker även sätta en strömbrytare mellan regulator och batteri, typ en sådan här borde väl funka?
Säkringens märkspänning ska vara högre än batteriets.
I mitt exempel över 24V då?
Har du förutom invertern förbrukare på DC-sidan så säkra dem med en ström som matchar kabeln till lasten. Dessa kan vara keramiska rörsäkringar 5x20 eller 6x32 och ska helst vara sandfyllda.
Har inga planer på det i nuläget då den mesta lasten kommer vara AC, men tack för påpekandet.

Jag funderar däremot på en 24V>12V DC>DC omvandlare för att driva mindre mängd 12V saker. Kopplas den direkt på DC sidan på invertern och säkras med +24V säkring?

/Kaffetorsk
 
Kolla först så att regulatorn tål spänning från panelerna när batteriet är bortkopplat. Alla gör det inte.

24V ja. Tror de flesta är specade för 40-50V.

En 24/12 funkar bra, onödigt gå via invertern för att fixa 12V. Säkring på 24V strax över vad den drar vid full last på 12V.
 
Logad Logad skrev:
Kolla först så att regulatorn tål spänning från panelerna när batteriet är bortkopplat. Alla gör det inte.

24V ja. Tror de flesta är specade för 40-50V.

En 24/12 funkar bra, onödigt gå via invertern för att fixa 12V. Säkring på 24V strax över vad den drar vid full last på 12V.
Absolut. Annars kan ju monteras en PV brytare för att vara helt säker.

Ex Victron mega 300A är specad 32V, det blir nog en sådan. ANL säkringar verkar dock rätt bra då man tydligt kan se om en säkring gått eller ej. Automatsäkringar är ju annars smidiga men det känns som det är mer delar som kan gå fel där.

Direkt från batteriet eller från en sk busbar? Edit: eller direkt från regulatorn?

En annan sak när det gäller själva säkerheten runt ett sådant här upplägg har jag två alternativ för placering av allt. Antagligen inne i stugan eller dryga 10m utanför (vid panelerna) i en större vattentät isolerad låda/miniskjul. Det borde väl funka dra 230V till huset därifrån utan någon större energiförlust? Känns faktiskt mycket säkrare. Dessutom lättare att hålla varmt i ett mindre utrymme om temperaturen sjunker.
 
Redigerat:
Tyvärr skrev jag fel första exemplet gällande kabel mellan växelriktare och batteri. Det är 50mm2 som specas inget annat. Blir dock fundersam då generella rekommendationer för denna växelriktare säger minst 70mm2 eller större area. Vad är det egentligen som gäller?

https://www.solar-wind.co.uk/info/dc-cable-wire-sizing-tool-low-voltage-drop-calculator
https://www.renewablewise.com/battery-to-inverter-wire-size/
https://www.altestore.com/diy-solar...inverter-cables-sizing-and-breakers-or-fuses/
 
50 räcker. Det blir runt 2,5A per mm2 när invertern drar 3000W vilket är okej i lågspänningssystem 24V.
 
  • Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
50 räcker. Det blir runt 2,5A per mm2 när invertern drar 3000W vilket är okej i lågspänningssystem 24V.
Ok, tack.

Tur att byggahus.se finns till hjälp för oss som inte är så kunniga på det här med solceller och el :)
 
@Logad

MEGA säkringar typ Victron verkar inte brytas så fort max ampere uppnåtts, utan är gjorda för att klara en en viss ampere längre tid. I alla fall om man skall tro detta test där en 100A säkring bryts först runt 240A? Behöver man välja en speciell typ av MEGA säkring eller påverkar detta inte säkerheten?

 
Redigerat:
K kaffetorsk skrev:
MEGA säkringar typ Victron verkar inte brytas så fort max ampere uppnåtts, utan är gjorda för att klara en en viss ampere längre tid.
Så funkar alla säkringar. Vanliga diazed-proppar klarar tio gånger märkströmmen i några tiondels sekunder.

Graf med tid/strömkurvor, logaritmiska axlar, flera serier, överströmskyddskarakteristik, teknisk, elektrisk ingenjörsvetenskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Så funkar alla säkringar. Vanliga diazed-proppar klarar tio gånger märkströmmen i några tiondels sekunder.

[bild]
Fast ANL säkringen bröts ju direkt vid 100A. Vad är skillnaden, för eller nackdelen med den?
 
ANL-säkringen i det testet var nog billigt aliexpressjunk. Sedan var testet lite tokigt utfört, det borde ha varit delat i höglast och måttlig överström. Det skulle inte förvåna mig om ANL-säkringen poppat efter ett tag vid 90A. Inte heller om Megasäkringen poppat vid 150A inom en timme. Automatsäkringen i testet skulle jag aldrig använda.
 
Logad Logad skrev:
ANL-säkringen i det testet var nog billigt aliexpressjunk. Sedan var testet lite tokigt utfört, det borde ha varit delat i höglast och måttlig överström. Det skulle inte förvåna mig om ANL-säkringen poppat efter ett tag vid 90A. Inte heller om Megasäkringen poppat vid 150A inom en timme. Automatsäkringen i testet skulle jag aldrig använda.
Kan nog vara så. Den ANL säkring han länkar till har dock fått högt betyg på amazon, men det behöver ju inte betyda högre kvalitet för den sakens skull.

Kan man säga att "snabbba" säkringar passar bättre på AC sidan och "tröga" på DC?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.