P Björnmoose skrev:
Hej
Fick också den nya mataren monterad för ett år sen. Började låter igen idag. Hur brukar du göra ren den. Tar du bort kontakten och skruvar upp muttrarna för att komma åt den?
Mvh
Peter
Den första mataren var skruvmonterad och väldigt besvärlig att rengöra. Våran nya matarmodell har inga skruvar utan bara placeras och trycks lätt ner. Vid helt urmontage tas listen under påfyllnadsluckan först bort..
 
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Hej,
Dra ur stickkontakten. Töm pellets, några brukar droppar ner i vid tömningen brännkoppen, töm dessa oxå.
Kontakten i mataren är en snäppkontakt, man trycker in ganska hårt på båda sidor med tumme och pekfinger så att den fjädra in och vickar ur, ganska besvärligt. Själv drar jag därför inte ur snäppkontakten utan bara enhandsgreppar runt mitten av mataren och lyfter-vickar försiktigt en bit uppåt så att man med andra handen eller någon annans hand får plats och kan dammsuga ur. Sätt tillbaka mataren.
Vi monterade våran matare själva och såg då att den inte slöt helt tätt på kortsidorna, klistrade de på en vanlig tätningslist på var sida så att den tätade mot spån som annars faller ner i onödan, kontrollera även långsidornas tätning..När du lyfter på mataren så ser du vart spånen samlas och kanske kan dra någon slutsats av det.
Mvh Mikael
Ok. Så det finns inga skruvar att lossa ?
 
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Inga skruvar på våran nya. Denna modell.
[länk]
Bra. Det är samma som jag har. Tack så mycket.
Mvh
Peter
 
Hur funkar det med drag när det blir strömavbrott när kaminen brinner ? Ryker det inte in då?

Är själv lite sugen på att installera en kamin med drag men fortfarande lite osäker
 
T Tronxy skrev:
Hur funkar det med drag när det blir strömavbrott när kaminen brinner ? Ryker det inte in då?

Är själv lite sugen på att installera en kamin med drag men fortfarande lite osäker
Har själv en KMP Lilla frö med drag. Mycket nöjd.

Vet inte, vad som händer vid strömavbrott.

Man kan köra kaminen från batteri med inverter. Det finns även en lösning som kopplar om automatiskt vid strömavbrott.

https://mrpellets.se/sv/home/543-kmp-nodstromspaket-kamin.html

Jag har brukar köra konvektionsfläkten på 100% och rökgasfläkten på 50%. Då drar kaminen ca. 50W.
 
H he-peter skrev:
Har själv en KMP Lilla frö med drag. Mycket nöjd.

Vet inte, vad som händer vid strömavbrott.

Man kan köra kaminen från batteri med inverter. Det finns även en lösning som kopplar om automatiskt vid strömavbrott.

[länk]

Jag har brukar köra konvektionsfläkten på 100% och rökgasfläkten på 50%. Då drar kaminen ca. 50W.
Att köra den på backup behöver jag inte ha, vill inte ha ett batteri som laddas 24/7 inomhus nära en kamin.
Vill mest veta om det är värt att installera utan skorsten eller om man kan köra med dragfläkten. Vill inte komma hem till ett rökfyllt hem pga strömavbrott :)

Men jag har sökt på google och kan inte hitta något om det, så borde inte vara något problem eftersom det inte nämns nånstans :)
 
Redigerat:
T Tronxy skrev:
Att köra den på backup behöver jag inte ha, vill inte ha ett batteri som laddas 24/7 inomhus nära en kamin.
Vill mest veta om det är värt att installera utan skorsten eller om man kan köra med dragfläkten. Vill inte komma hem till ett rökfyllt hem pga strömavbrott :)

Men jag har sökt på google och kan inte hitta något om det, så borde inte vara något problem eftersom det inte nämns nånstans :)
Kaminen mäter undertrycket i förbränningskammaren. Så fort drag fläkten stanna till exempel pga strömavbrott och undertrycket försvinner, stanna pelletsmatningen.
 
H he-peter skrev:
Kaminen mäter undertrycket i förbränningskammaren. Så fort drag fläkten stanna till exempel pga strömavbrott och undertrycket försvinner, stanna pelletsmatningen.
Jo men vart tar röken vägen som blir när det inte blir något syre tillförsel? Det jag undrar, när dragfläkten inte längre kan suga ut det.
 
Jag bara spekulerar vilt nu vid strömavbrott.
Det kommer fortsätta brinna en kort stund om kaminen. Kör för fullt, sen pyra.
Och bildas mer rök i kaminen än normalt pga för lite syre tills pelletsen pyrt klart.
Men matningen stannar ju, då allt kräver el.
Antar en del rök leter sig in beroende på omgivningens/husets undertryck hur vinden ligger på vid kåpan/Drag:et utomhus.
Den mesta röken letar sig ut till kåpan/draget, men kan säker läcka lite varstans.
Det kommer troligen lukta lite rök i huset så man lär väl märka av det, kaminen är inte 100% tät.
Men inte så det ryker in i huset.
Oklart hur mycket det luktar, blir väl fall till fall med väder, vind.

Tänker det luktar som man släckt ett gäng stearinljus 🙂

Jag har aldrig råkat ut för det själv med min KMP lilöa frö + Drag, minns inte när jag hade strömavbrott sist.
 
Redigerat:
M McFlys skrev:
Jag bara spekulerar vilt nu vid strömavbrott.
Det kommer fortsätta brinna en kort stund om kaminen. Kör för fullt, sen pyra.
Och bildas mer rök i kaminen än normalt pga för lite syre tills pelletsen pyrt klart.
Men matningen stannar ju, då allt kräver el.
Antar en del rök leter sig in beroende på omgivningens/husets undertryck hur vinden ligger på vid kåpan/Drag:et utomhus.
Den mesta röken letar sig ut till kåpan/draget, men kan säker läcka lite varstans.
Det kommer troligen lukta lite rök i huset så man lär väl märka av det, kaminen är inte 100% tät.
Men inte så det ryker in i huset.
Oklart hur mycket det luktar, blir väl fall till fall med väder, vind.

Tänker det luktar som man släckt ett gäng stearinljus 🙂

Jag har aldrig råkat ut för det själv med min KMP lilöa frö + Drag, minns inte när jag hade strömavbrott sist.
Där jag bor så var det ett par strömavbrott förra vintern, inte långvariga men kom och gick. Är väldigt sugen på att installera en frö med drag då vi har direktverkande el i huset och luftvärmepump.

Tycker inte om utseendet på skorsten som dras ut genom vägg, ser inte bra ut i mitt tycke. Får nog investera i en UPS så man kan stänga av den säkert om det blir en frö installerad till hösten :)

Är du nöjd med din kamin i övrigt ? Har du den gamla eller nya modellen :)
 
Installera och haft kaminen i nu knappt 1år, är mycket nöjd.

Enbart 2 driftstopp pga pellets fastnat.
En ggr i kirrat fastmatarverket och en ggr i kanalen(diagonalt).

Har väl inget att klaga på, merän att det automatiska självjusterande läget fungerar sådär på halv effekt med 8mm pellets, fungerade bättre med 6mm.

Tycker det fungerar bättre i manuellt läge på halv effekt, med fasta värden till 8mm.
Kaminen går renare och sota mindre då.
Kan vara pelletsen också, jag upplevde den gå bäst pellets från Scandbio.
Det är mina åsikter, och kanske bara hos mig och geografiska läget.
 
T Tronxy skrev:
Jo men vart tar röken vägen som blir när det inte blir något syre tillförsel? Det jag undrar, när dragfläkten inte längre kan suga ut det.
Vid strömavbrott kommer pelletsen sannolikt att sluta brinna och börja pyra p.g.a brist på syre. Om du har undertryck i kåken kommer du sannolikt att känna röklukt, har själv aldrig sett någon rök. För att minimera röklukt kontrollera regelbundet att glasluckans tätningsrep är helt tätt runtom, t.ex genom att klämma fast ett papper emellan lucka och kamin.
En automatisk batteribackup torde dock inte, vid kraftigt undertryck, hjälpa helt mot röklukt ändå, när man, garanterat(vill jag påstå), får ett oplanerat stopp vid t.ex brist på pellets i behållaren eller pellets som fastnat på något sätt och stoppat matningen.
Själv inhandlade vi bara en inverter för typ 1.500kr, batteri hade vi sedan tidigare som räcker kanske ett dygn. Rekommenderar oxå ett enkelt fasadskydd, kanske en enkel plåt, under-sidan av dragfläkten, såvida man inte har svart-okänslig panel eller kanske kåken av någon annan anledning inte behöver det eller man kanske helt enkelt inte bryr sig utan tar det vid nästa ommålning av fasaden.
Vi valde en dragfläkt just för att slippa en besvärlig-dyr skorstensdragning som kräver sotarunderhåll och allehanda takanordningar, vatten-skadevansklig takgenomföring, som måste hållas säkra och intakta. Vi sökte oxå eget sotartillstånd som var enkelt att få, så inget sotarbesök-nota heller förutom en inspektion typ vart 6:e år.
Lustigt det där med tvärställd fastnad pellets, har haft det en gång på tre år, kanske någon matematiker kan underhålla oss och räkna på någon sorts sannolikhetskalkyl på när det ska hända härnäst 😃.
 
Redigerat:
Har haft Mysinge 2 år nu och är för det mesta nöjd. Märka knappast något sot på fasaden intill draget. Mest irriterande är att det komma vit rök vid minus grader tills kaminen bli riktigt varmt. För mig gör det inget men ser inte så bra ut när man bor i radhus. Gilla inte lösningen att utdragning av asklådan sköta tubrensningen. Trögt att dra ut och få tillbaka. Måste också ha koll på tätning på asklådan är hel annars blir det dålig förbränning. Har fått täta om ett par gången. Annars fick jag sotningstillstånd geom samtal med brandmyndigheten . Bara cirka halvmeter rökgaskanal att sota. Kaminen fungerar bäst om man kör på högeffekt läge.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.