F
Sedan jag flyttade in i nybyggt hus med inbyggd induktionshäll så kan man bara använda 2 plattor samtidigt. Försöker man på tredje och fjärde med så har den ingen kraft att ha dom igång.
Varför är det såhär?
 
  • Induktionshäll, fyra kokzoner, enstaka fläckar, köksmiljö, en skugga av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
kan ju vara modulen för de två plattorna
 
F
electroluxaren skrev:
kan ju vara modulen för de två plattorna
Jag fick svar av supporten och dom svarade: "Hej! Det handlar högst troligt om detta, effektreglering https://www.electrolux.se/sv-SE/support/1196830/. Hällen kan använda en viss mängd effekt, när detta tak nås så kommer den tredje zonen att regleras. Om problem kvarstår, rekommenderar jag er att kontakta vår serviceavdelning, dem nås på 0771 76 76 76 knappval 1".

Så det är medvetet tillverkat på detta sättet, eller?
 
Det skall gå att använda flera. Begränsning begränsar normalt enbart uttagen effekt per fas så att säga.
Kolla i bruksanvisningen.
 
Det är normalt bara två plattor som kan ha högsta effekt samtidigt. Men de kvarvarande två kan fortfarande vara på med en begränsad effekt. Orsaken är gissningsvis en kombination av pris och att man oftast ändå inte har tillgång till en högre effekt från elnätet. Spisar som inte är induktion kan använda alla plattor på högsta effekt samtidigt. Men då är varje enskild plattas maxeffekt lägre.

Ofta kan man begränsa effekten på hällen så att den går att driva från mindre säkringar utan risk att de löser. Kan det vara någon sådan funktion aktiverad på din spis? Om hällen är ansluten till två faser 16A borde det räcka ganska långt även om man märker att det begränsas ibland.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag kopplade in en induktionshäll på 1-fas 16A och då var instruktionen att effektbegränsa den på 3500W för att inte säkringen ska gå eller kablarna brinna upp.

Kopplas den in med 2-fas så är effekten över 7000W. Du behöver kolla upp om det finns mer än 1 fas framdraget, annars kanske ta fit en elektriker som kan ordna det åt dig. Finns det kabelrör så är det nog inget större problem. Eftersom du också har ugn, så finns ju möjligheten att koppla in ugnsfasen också (med risk att säkringen går om du använder ugn och spis samtidigt), men hade varit rimligast att de faktiskt drog fram 3-fas dit redan från början.

Men säkerställ att hällen också kan ta 2 eller 3 faser (men skulle bli förvånad om den inte är det).

Om huset är nybyggt så hade jag försökt reklamera om de inte drog fram 3-fas dit.
 
A
F FiveO skrev:
Jag fick svar av supporten och dom svarade: "Hej! Det handlar högst troligt om detta, effektreglering [länk]. Hällen kan använda en viss mängd effekt, när detta tak nås så kommer den tredje zonen att regleras. Om problem kvarstår, rekommenderar jag er att kontakta vår serviceavdelning, dem nås på 0771 76 76 76 knappval 1".

Så det är medvetet tillverkat på detta sättet, eller?
Om det är de bare två så kan det stämma!
Detta är för att skydda elinstallationer då effekten blir mycket hög om alla element är igång samtidigt.
Yterst sällan man behöver full effekt på en induktionshäll och i synnerhet på alla fyra samtidigt
Då blev tanken att man programvaromässigt taktar ner de två bakre så att de två främre får full effekt och är lättare att överblicka. När effekten sänks fram så går det att öka bak
 
F
electroluxaren skrev:
Om det är de bare två så kan det stämma!
Detta är för att skydda elinstallationer då effekten blir mycket hög om alla element är igång samtidigt.
Yterst sällan man behöver full effekt på en induktionshäll och i synnerhet på alla fyra samtidigt
Då blev tanken att man programvaromässigt taktar ner de två bakre så att de två främre får full effekt och är lättare att överblicka. När effekten sänks fram så går det att öka bak
J jishi skrev:
Jag kopplade in en induktionshäll på 1-fas 16A och då var instruktionen att effektbegränsa den på 3500W för att inte säkringen ska gå eller kablarna brinna upp.

Kopplas den in med 2-fas så är effekten över 7000W. Du behöver kolla upp om det finns mer än 1 fas framdraget, annars kanske ta fit en elektriker som kan ordna det åt dig. Finns det kabelrör så är det nog inget större problem. Eftersom du också har ugn, så finns ju möjligheten att koppla in ugnsfasen också (med risk att säkringen går om du använder ugn och spis samtidigt), men hade varit rimligast att de faktiskt drog fram 3-fas dit redan från början.

Men säkerställ att hällen också kan ta 2 eller 3 faser (men skulle bli förvånad om den inte är det).

Om huset är nybyggt så hade jag försökt reklamera om de inte drog fram 3-fas dit.
Enligt vad jag kan se i brytarskåpet så använder hällen ensam två spakar då vardera är på 16A.
Ett annat fenomen är att när hällen "överbelastas" med en tredje fjärde kastrull på så slutar nästan fläkten ovanför fungera, taktar upp och ner och då är den ändå ansluten för sig såklart..
 
A
F FiveO skrev:
Enligt vad jag kan se i brytarskåpet så använder hällen ensam två spakar då vardera är på 16A.
Ett annat fenomen är att när hällen "överbelastas" med en tredje fjärde kastrull på så slutar nästan fläkten ovanför fungera, taktar upp och ner och då är den ändå ansluten för sig såklart..
menar du fläkten som skall suga ut stekoset så borde den ha egen matning och inte påverkas om din elanläggning är riktig!
2x16A är fö normalt
 
BirgitS
Är hällen rätt inkopplad dvs. för alternativet med 2 faser?

Det brukar finnas inställningar i hällar där man kan ställa in en effektbegränsning. Kolla upp vad som är valt.

Kan du beskriva mer i detalj vad som händer när du försöker använda en tredje zon, t.ex. vilka effektlägen som är valda för de tre zonerna och vad som händer?
 
Kanske ska förtydliga för TS att inte ändra effektbegränsningen I hällen utan att först verifiera hur den är inkopplad.

Om spisfläkten och hällen delar strömmatning och det blir så mycket spänningsfall så fläkten nästan stannar, ja då bör du nog också be en elektriker kolla på det. Jag hade oroat mig för att det finns ett motstånd nånstans (dålig koppling) som då riskerar att överhettad och starta en brand .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.