T
Hejsan,

Jag tänkte bygga ett rökskåp, främst för abborre, men det skulle även vara intressant att prova röka olika sorters kött. Jag funderade i stil med följande som jag hittade på nätet:

10101b806e376c91206a2daacaf6e5ca.jpg

Dvs. en murad nedre del och en övre del i obehandlat trä. Svärfar har en liknande och den har fungerat superbra för abborre. Men finns det andra modeller; är det någon som byggt liknande och vill dela med sig av sina erfaranheter?

Sedan finns det ju av gammalt även modeller där man inte har elden direkt under, utan röken leds någon meter vågrätt genom en kanel. Det måste väl resultera i en kraftigare röksmak och längre tillredningstid? Bild från nätet:

ndsc-mbadd7.jpg
 
Spännande projekt!

Kan tyvärr inte bidra med så mycket. Har en rök hemma och en vision om att bygga en själv i sommarstugan när typ 78 andra projekt är klara.

Skillnaden på de båda är väl varmrök - kallrök. Beror helt på vad man vill uppnå. Jag gillar lite lägre röktemp, då får man mer smak. Just abborre gillar jag att röka rätt hårt så den blir "torr". Även om ordvalet inte låter så aptitligt.
 
T
Ja, är det faktiskt det här man menar med kallrökning. Jag har antagit det, men är inte alls säker.

Jag har lite fantiserat att man skulle göra både-och, dvs. göra ett stående röksskåp men med möjligthet att skjuta in en plåt och tvinga röken genom ett rör till ett annat rökskåp längre bak. Eller åtm. förbereda så att man kan använda samma eldstad senare för kallrökning.
 
Gammal tråd men nu är jag igång!

Skåpet närmar sig färdigbyggt. Valt att göra det i bränt trä. Vanlig Furu z panel.

Velar som fasen... Räcker det som "behandling" ? Kommer stå löst så jag kan ställa skåpet i ett förråd på vintern.

Om man oljar utsidan, risk att det ger smak?

Just nu lutar jag åt fristående typ tältkamin där jag kan välja rörlängd för att reglera varm/kallrök.

Röret ska gå in i en grund. 2-3 lecablock hög där skåpet står på.

Några åsikter kring olja/inte olja?
 
Kör du rå linolja på utsidan ser jag inte hur det ska ge smak på insidan. Oljan tränger inte igenom trät i någon större omfattning och när det väl har härdat så löses det inte upp igen. Jag vet inte hur "kokt" linolja är med värme eller livsmedel annars härdar det ju snabbare.

Bränt trä skyddar inte mer än vanligt trä, i just det här fallet så kommer allt ändå att bli rökt och den processen skyddar däremot och det speciellt eftersom den upprepas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.