Vi har en klassisk källare i 1920-talshus med en hel del rör i taket med värmen från värmepumpen upp mot bostadsvåningarna. Det är gamla rör som funnits sedan länge. Är det värt att isolera dem för att spara på elen? Det skulle kosta ca 12000:- för att göra isoleringen med proffs. Hur mycket kan man spara på att isolera? Elen är ju dyr... Vi behöver ju ha lite värme i källaren ändå, men vi har ett element kopplat till värmepumpen som vi kan använda om det behövs istället för att låta rören spilla ut värme. Vad är smartast tror ni? Den här bilden är inte från min källare men det är typ sådana här rör, fast helt rena/oisolerade.
 
  • Ett källarrum med synliga VVS-installationer, isolerade rör, betongväggar och förvaringshyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
All värme från rör , kommer huset tillgodo , så att isolera och tro att det ger en mindre åtgång på energi är fel tänk. Det är bara med långa sträckor i kulvertar som det är ekonomiskt bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Jag har väldigt svårt att tro att du kan räkna hem 12 000 kronor i besparing på att isolera rör i källaren. Det ska vara några ohyggliga elpriser då.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag gissar på en nettoförlusteffekt på 30 Watt. Då blir återbetalningstiden 46 år med ett elpris på 2:-/kWh.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Vill du testa så är det väl bara att köpa en rulle rörisolering för några hundralappar och sätta dit. Varför betala 12 000:- för en sån sak?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Den gamla källaren mår säkerligen bättre med oisolerade rör.
Mitt fd gamla 20talshus mådde utmärkt med spillvärmen från oljepannan. Köparna tog, av goda själ, bort oljepannan och installerade fjärrvärme. Sedan muggade källaren ...
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Tack för info, åsikter och tips! Uppskattat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.