Vi har byggt ut vår lägenhet till vinden och installerat FTX för att ersätta det gamla (och dåligt fungerande) gravitationsventilationssystemet.

Vi har radiatorer i lägenheten och på vinden, och FTX har en elvärmare.

En fråga:
Är det rimligt att förhandla om elkostnaden för att driva FTX-aggregatet (och elvärmaren) med BRF?


Ambitionen är att spara BRFs fjärrvärme energi med FTX 80% luftcirkulation och 20% frisk och uppvärmd luft.

Tack för alla tankar!
 
atomek atomek skrev:
Vi har byggt ut vår lägenhet till vinden och installerat FTX för att ersätta det gamla (och dåligt fungerande) gravitationsventilationssystemet.

Vi har radiatorer i lägenheten och på vinden, och FTX har en elvärmare.

En fråga:
Är det rimligt att förhandla om elkostnaden för att driva FTX-aggregatet (och elvärmaren) med BRF?


Ambitionen är att spara BRFs fjärrvärme energi med FTX 80% luftcirkulation och 20% frisk och uppvärmd luft.

Tack för alla tankar!
Om du bor i en BRF så är det väl bäst att ta upp detta i en motion.
Styrelsen kan ju inte särbehandla någon, utan alla måste få samma villkor. Så om man ger ett förslag att dom som installerar en FTX-anläggning kan få någon rabatt på avgiften eftersom dom då kan få en högre egen elräkning, men i gengäld sparar pengar åt föreningen pga sänkta fjärrvärmekostnader så är väl det inte en dålig idé

Normalt skulle man nog dock inte installera egna FTX'er utan låta föreningen stå för detta, och då spara fjärrvärmekostnader för alla, och ekonomin i det hela hade man räknat på för hela föreningen...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Inget svar på frågan, men av nyfikenhet - Hur menar du med 80% luftcirkulation? (Givet att det inte är någon luftvärme inblandad och ett nytt FTX-aggregat.)
 
B Bigfoot skrev:
Inget svar på frågan, men av nyfikenhet - Hur menar du med 80% luftcirkulation? (Givet att det inte är någon luftvärme inblandad och ett nytt FTX-aggregat.)
Jag menade återvunnen luft.
 
Claes Sörmland
Ventilationen i lägenheten ligger normalt under föreningen. Detta gäller oavsett vem som har installerat en viss del. Så har ni inte specialstadgar så är den där burken nu föreningens ansvar.

Sen är frågan hur det påverkar frågan om eldistribution till den. Låter ju orimligt att ni ska betala för dess el om ingen annan del av ventilationen i husen betalas av bostadrättshavaren.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om ni inte har ok på detta i förväg så vore en rimlig åtgärd fråns styrelsen att skicka en anmodan om rättelse att ni ska återställa ventilationen.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
atomek atomek skrev:
Ambitionen är att spara BRFs fjärrvärme energi med FTX 80% luftcirkulation och 20% frisk och uppvärmd luft.
atomek atomek skrev:
Jag menade återvunnen luft.
Jag tror du menar 80% återvunnen värme. Någon cirkulerad luft har du inte om det är ett vanligt FTX-aggregat, därav min nyfikenhet.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
atomek atomek skrev:
Vi har byggt ut vår lägenhet till vinden och installerat FTX för att ersätta det gamla (och dåligt fungerande) gravitationsventilationssystemet.

Vi har radiatorer i lägenheten och på vinden, och FTX har en elvärmare.

En fråga:
Är det rimligt att förhandla om elkostnaden för att driva FTX-aggregatet (och elvärmaren) med BRF?


Ambitionen är att spara BRFs fjärrvärme energi med FTX 80% luftcirkulation och 20% frisk och uppvärmd luft.

Tack för alla tankar!
Behövs elvärmaren verkligen ? Har du testat att slå av den? I en "nybyggd" lägenhet har jag svårt att tro att den behövs om rör är ordentligt isolerade och rätt installerad.
 
  • Gilla
Bigfoot
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Jag tror du menar 80% återvunnen värme. Någon cirkulerad luft har du inte om det är ett vanligt FTX-aggregat, därav min nyfikenhet.
Precis. Jag är inte svensk infödd och det var det jag menade.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behövs elvärmaren verkligen ? Har du testat att slå av den? I en "nybyggd" lägenhet har jag svårt att tro att den behövs om rör är ordentligt isolerade och rätt installerad.
Bra förslag. Jag skulle kunna stänga av den men då kommer den kalla luften in från takhuv och det kan bli för mycket för radiatorerna att värma, givet det luftflöde som krävs.

Dessutom är det inte en ny byggnad. Det är den renoverade vinden, byggnaden är från 1935.
 
atomek atomek skrev:
Bra förslag. Jag skulle kunna stänga av den men då kommer den kalla luften in från takhuv och det kan bli för mycket för radiatorerna att värma, givet det luftflöde som krävs.

Dessutom är det inte en ny byggnad. Det är den renoverade vinden, byggnaden är från 1935.
Den luft som tas in utifrån värms delvis av rören på vägen in samt av den värmeväxlare som sitter i aggregatet. Du kanske kan se på någon fjärrkontroll eller kontrollpanel vilken temp. tilluften har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.