Vi tänkte lägga nytt golv i vardagsrum/kök, men innan jag river upp det gamla så vill jag veta hur jag ska få golvet tillräckligt jämt för att lägga vinylklick eller laminat.
Det är en avlång kulle (en balk under kanske?) som går genom rummet ca 7m, det skiljer ca 12mm mellan högsta stället och 30cm in i rummet, resten av rummet är tillräckligt plant.

Jag har lyft på en bit av golvet i närheten och under det nuvarande golvet är det en plastmatta limmad på en tunn skiva typ masonit som ligger på undergolvet (trä).
Plastmattan+skivan bygger 5mm.

Förslag på billig och bra lösning som jag fixar sjäv? Flytspackling kanske är bäst, men det rör sig om 100m2 totalt och jag har inga planer på att riva ner köket.

Hyra en rejäl slip och jämna ut så gott jag kan?
Bygga på med något på sidorna så att det inte sluttar lika brant? Lumppampp i många lager? Kan man spackla bara precis vid kullen för att jämna ut?
Har gärna kvar plastmattan som underlag i övriga rummet.
 
Hur löste ni problemet och hur blev resultatet?
Vi är i precis samma sits nu när vi ska lägga nytt golv, en avlång kulle, troligt en balk, ca 10mm på högsta punkt till det i övrigt helt plana golvet på plastmatta. Har varit inne i samma fundering att slipa ner så gått som möjligt och sen jämna ut med spackel.
 
L.Peter L.Peter skrev:
Hur löste ni problemet och hur blev resultatet?
Vi är i precis samma sits nu när vi ska lägga nytt golv, en avlång kulle, troligt en balk, ca 10mm på högsta punkt till det i övrigt helt plana golvet på plastmatta. Har varit inne i samma fundering att slipa ner så gått som möjligt och sen jämna ut med spackel.
Vi har inte vågat oss på att riva det gamla golvet än. Skulle det bli så att vi behöver hjälp så har vi inget rot kvar att använda i år pga takbyte, så tar det nästa år istället eftersom jag inte känner mig säker.
Men hör gärna av dig om och hur ni löser det ifall ni ger er på det.
 
Väcker liv i en gammal tråd för vi har precis samma problem i vårt "nya" hus. Plastmatta på golvet i en öppen planlösning med kök, matplats och vardagsrum. Vi vill lägga parkett-klickgolv men har kullar rakt över golvet, värst på ett ställe. De följer de bärande balkarna (krypgrund), huset är byggt 2009.
Vi vill inte behöva flytspackla hela golvet för det är så stor yta och det är inte hanterbart att fylla ut i mellan direkt.
Hur har ni övriga löst det?
 
Handspackel ska man använda lärde jag mig för länge sedan av en golvläggare som lade in plastmatta i vårt kök och hall. Jag har lagt ekparkett i flera rum. I ett hus från slutet av 30-talet var golvet i vardagsrummet helt plant så att bara korksmulepapp behövdes under trägolvet för att slippa oljud.

I ett hus från slutet av 40-talet med en troligen ganska tunn icke armerad betongplatta ovanpå någon okänd typ av fyllning ovanpå betongbjälklaget hade plattan två nästan parallella kullar. Dalen mellan kullarna varierade från bara någon millimeter djup till mer än 1 cm mot yttre väggen. Mellan den ena kullen och väggen parallellt med kullen så hängde golvet ner 1-2 cm.

Med en rätskiva som helst ska vara nästan lika bred som den yta man behöver jämna av så kan man krypa runt på golvet och markera med en tuschpenna var man har dalarna och kullarna. I mitt fall så var det enkelt att spackla mellan kullarna. Mellan den vägg som golvet dippade ner emot och den närmsta kullen lade jag två smala remsor spackel som jämnades av med hjälp av rätskivan så att toppen (envelopen) på spackelremsorna var i nivå med kullen. Därefter var det bara att fylla upp diket mellan de uppspacklade remsorna efter att dessa härdat och dra rakt med rätskivan. Beroende på hur stora ojämnheter det handlar som kan de behövas fler eller färre sådana "stödremsor" att dra av spacklet emot.

Jag har läst flera monteringsanvisningar för trägolv som tillåter hemskt stora nivåskillnader hos underlaget. Detta fungerar inte bra. Jag siktar på max 1 mm nivåskillnad/ojämnhet för bästa resultat. Inte så svårt men lite tidsödande. Handspackel mot plastmatta har jag aldrig provat. Troligen ska den bort. Sök på handspackel och läs fabrikanternas monteringsanvisningar. Jag har mest använt Finjas spackel både inne och ute men Weber m fl har säkert lika bra spackel. Vissa är dock rejält mycket dyrare än andra så titta runt.
 
Vanligtvis brukar rådet vara att slipa ner topparna istället för att fylla dalarna.
 
Fyll dalarna med lumppapp.
 
Bättre med en fylla i Dalarna än välfyllda dalar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
TommyC:
Tack snälla för att du tog dig tid att svara så utförligt och tack för tipset!!!

Och tack till er övriga också förstås!

Men ytan är nog närmare 60 kvm och det är långt mellan "åsarna", det är framför allt en balk som är hög och väldigt tydlig när man går över ytan. Så det skulle gå åt väldigt mycket spackel :)
Och helst skulle vi inte vilja behöva fylla så mycket och därmed höja golvet, för det kommer påverka alla dörröppningar också. En höjning och sen ett parkettgolv på det skulle bli ganska besvärligt i anslutning till övriga rum.
Så vi var mer inne på att försöka slipa ner åsarna och tänkte ifall någon annan gjort samma. Men man kanske kan göra lite både och. Slipa en bit och sen fylla där det fortfarande är för ojämnt. Plastmattan hade vi tänkt försöka få bort oavsett, känns fräschare att få bort den.

Nu har vi inte mätt av ordentligt men jag kröp runt med min lasermätare och mätte mot taket på olika ställen i rummet och troligtvis är ju inte taket helt jämnt heller så det blir ett helt rättvist resultat men jag tänkte att det skulle ge en liten indikation iallafall. Och som mest så diffar det knappt två cm, fast kullen känns som mycket mer.

Nu vet jag inte hur tjocka golvspånskivorna är ännu men nog borde de väl vara iallafall 1,5 cm tjocka så man skulle kunna slipa ner just skivan över åsarna utan att påverka balk o dyl...märks nog att jag inte är någon byggnadsingenjör precis :)

Och till "raveper":
En fylla i Dalarna är inte att förakta, det skulle jag ta vilken dag som helst istället för att fylla dalar :)
 
Börja med att skaffa en eller flera rätskivor i lämpliga längder och mät noga upp hur golvets "topologi" är. Om du inte vill skriva direkt på golvet så använd tejp att skriva på. Mät storlek på avvikelserna och anteckna på golvet. När du vet hur avvikelserna ser ut så kan nog folk här ge bättre råd. Att slipa ner kullarna mer eller mindre i kombination med spackel kan kanske vara ett bra sätt. Jag undrar hur mycket det går att slipa utan man krockar med de spikar eller skruvar som fäster skivorna. Det kan gå åt mycket slippapper.

Det är fantastiskt vad billiga många verktyg är nu för tiden https://www.hornbach.se/s/rätskiva

Har du mycket snickerier och stora ytor som behöver slipas så rekommenderar jag att investera i en Festool Rotex med tillhörande dammsugare så blir det ett rent nöja att slipa. Det blir inte billigt men man blir väldigt nöjd varje gång man använder sin Rotex och den är outslitlig för en amatör. Rotex 150 går t o m att slipa trägolv med. Det är inte optimalt (man får stå på huk eller på knäna) men det går snabbare än att åka och hyra en golvslip samt det finns ingen risk att misslyckas och göra spår. Jag slipade golvet i vardagsrummet som är ca 45 kvadratmeter. Det tog ca 2 timmar. Det tog mycket längre tid att olja och vaxa golvet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.