T Toye_ skrev:
Vi jämförde december räkningen mot våran förra leverantör Skelleftekrafts rörliga elpris i december och Greenely blev 50 kr dyrare.
Beror det på att ni har förbrukat el när den varit dyr, eller beror det på att Greenely har för stora påslag på spotpriset? Om det är det senare så är det väl bättre att byta leverantör?
 
useless useless skrev:
Beror det på att ni har förbrukat el när den varit dyr, eller beror det på att Greenely har för stora påslag på spotpriset? Om det är det senare så är det väl bättre att byta leverantör?
Som jag skrev har vi varit medvetna hur och när vi har förbrukat elen.
Finns säkert mer vi hade kunnat göra. Men när man är en familj med två barn så får man ju se till att dom har varm mat, rena kläder och duschar ibland.
Går inte alltid att välja en tid där elen är billigare.
 
  • Gilla
rosell och 1 till
  • Laddar…
harry73
Bytte till timpris i början av december och nu med facit (fakturan) i handen, ser jag att det blev 14kr billigare på hela decemberfakturan.
Enligt elpriskollen hade jag sparat 1500 kr för hela 2022. För mig handlar det alltså inte om stora pengar, men jag ser det som en försäkring att jag kan tokspara ifall elpriset rusar på riktigt, och att jag kan bada bastu och annan lyx när elpriset är billig.
I övrigt lägger jag inte om min förbrukning särskild mycket.
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
Ja, det är väl ungefär samma inställning som jag har. För "normalkonsumenten" blir det ingen större skillnad med timpris jämfört med viktat månadspris, men man har möjligheten att påverka priset om man vill.
Jag förstår inte att flera som har provat timpris vill byta tillbaks till månadspris bara för att det inte blev en stor besparing?
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
Jag förstår inte att flera som har provat timpris vill byta tillbaks till månadspris bara för att det inte blev en stor besparing?
Jag tror att de har fel förväntningar och sedan lägger mycket tid på att använda hushållsel på natten, och påverkar det dina vardagssysslor för mycket och leder det bara till en liten besparing, då tror man att timpris utan den stora insatsen hade blivit dyrare än månadsrörligt.
I verkligheten har man lagt mycket möda på att flytta små förbrukare utan riktig effekt.

Jag tror att man ska ta det lite lugnt när man börjar med timpris och försiktigt testa sig fram vad som har störst effekt.
Kan man styra värmepumpen mha timpriserna, är det såklart en given åtgärd, men också att ladda bilen när elen är billigast. Annars kan det hjälpa att tända en brasa när elpriset når över en viss nivå, men då ska man också sänka värmen från värmepumpen så att det inte bara blir för varmt i huset
 
useless useless skrev:
Jag förstår inte att flera som har provat timpris vill byta tillbaks till månadspris bara för att det inte blev en stor besparing?
För min del så väger jag den eventuellt minimala besparingen emot besväret att vara styrd när jag kan konsumera elen.
Den stora besparingen kommer ju ändå på värmen som vi har sänkt och inte på disk eller tvättmaskinen.
Spara el kan man göra utan spotpris.
 
Är man så styrd då? Jag kör med timpris och har inte märkt någon större skillnad i kostnad och har inte gjort några särskilda åtgärder. Däremot har jag mycket större möjlighet att påverka kostanden om/när jag vill det.

Det verkar som att folk tror att man måste anpassa sig efter priset så fort man har bytt till timpris,
 
  • Gilla
optimizer
  • Laddar…
Sparade 230:- I december med timpris. 4:a personer i hushållet.

Åtgärder:
- Diskmaskin på lågpristimmar.
- Torktumlare på lågpristimmar.
- Innegivare till pumpen och eldning när det är som dyrast (Installerades 16 dec.)
- Ingen tappvarmvattenvärmning när det är som dyrast.

Hade förmodligen sparat mer om givaren installerats tidigare i månaden.
 
harry73
T Toye_ skrev:
För min del så väger jag den eventuellt minimala besparingen emot besväret att vara styrd när jag kan konsumera elen.
Men du behöver ju inte styra din elanvändning efter spotpriset. Du kommer då troligtvis i alla fall hamna på samma viktade pris som medelkonsumenten.
Men om vi nu hade haft effektprist på riktigt under december när det var som värst, och delar av nätet hade varit bortkopplade och resterande del hade haft spotpris på 50kr/kWh, då hade jag stängt av all el under de värsta timmar och använd tillfället att testa min beredskap.
Dyraste dagen i december betalade jag 715kr för elen (nät + handel) och då var spotmedelpriset 4,5kr/kWh. Hade priset istället varit 20kr/kWh hade det landat på 2200kr för bara en dag. Då är det skönt att kunna stänga av elen och göra något annat. Den friheten har man med timprisavtal
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Ungefär som den som springer och släcker LED-lampor och försöker vara snabb att stänga dörren när man går ut. Eller den som försöker sig på att springa en massa för att kompensera för riktigt dåliga matvanor. Man får springa många mil per Marabou. Det gäller att hitta de stora bovarna och om man KAN åtgärda dem.

Hjälper inte att flytta en kWh diskmaskin till natten om värmen drar 50 kWh per dygn, dessutom kanske mest eftermiddag/kväll när duschar går för fullt. Men kan man flytta värmeproduktion till mellan 3-5 och bara ha kvar kilowatten i diskmaskinen under dyrtimmarna så kan man UTAN komfortsänkning spara in ganska stora pengar. Vår decemberräkning låg på 6500 totalt, hade varit tusenlapp dyrare med vårt gamla rörliga månadspris. Då kan vi inte styra värmen särskilt mycket men väl varmvattenproduktionen.

Det är kanske inte mycket att orda om men på ett år summerar vi ihop några tusenlappar och med ingen skillnad i komfort. Hade vi haft vattenburen värme och ack-tank hade det varit en helt annan besparing.
 
harry73 harry73 skrev:
Då är det skönt att kunna stänga av elen och göra något annat. Den friheten har man med timprisavtal
Man kan väl stänga av elen när man vill oavsätt avtal?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Toye_ skrev:
Man kan väl stänga av elen när man vill oavsätt avtal?
Jo, men med månadspris så får du betala för att alla andra använder elen den dyraste dagen "för att det kvittar ju ändå". Med timpris kan du låta bli och bara drabbas av priset de billigaste dagarna.
 
harry73
T Toye_ skrev:
Man kan väl stänga av elen när man vill oavsätt avtal?
Det kan man såklart, men ska det synas på fakturan, är det bra att göra det under extrempristimmar när man har timprisavtal.
Det finns inget självändamål med att stänga av elen. För det första blir livet besvärligare utan el. För det andra mår många moderna hus inte bra när man stänger av elen och därmed sätter ventilationen ur spel.
 
Mats-S
Hej igen, TS här :)

Intressanta synpunkter som kommer fram, klart givande tråd som jag fick igång tycker jag :cool:
Angående filformatet som timpriskollen kräver, jag har fått svar från Sollentuna Energi hur man tar fram CSV-format för hela årsförbrukningen ... den var lite "dold" i deras gränssnitt :)

Men med våran totala årsförbrukning på 8.025 kWh (ingen elbil) så är nog det mesta sparandet gjort, finns inga lågt fallande frukter att plocka längre. Endast 2 vuxna i hushållet så inte så extremt mycket körande av tvättmaskin och diskmaskin. Frugan är fd kock så en hel del ligger nog på köket, men god mat tänker vi inte offra för några hundringar ;)
Värmeutrustningen är hyfsat modern, LLVP byttes för 2 år sedan, FTX-systemet är typ 10 år och en ny Morsö gjutjärns-kamin från förra året.

Så det som saknas är nog solcellspaneler på taket, men i den branschen är det ju rena klondike just nu, och dom som verkar vettiga har astronomiska väntetider. Gjorde en del sonderingar i höstas men beslöt pga läget att vänta tills våren och se hur läget är då, ingen anledning till panik med min låga totalförbrukning.
 
Mats-S
Så här är siffrorna som jag fick när jag matade in 2022 timförbrukning:

Din användning 8 028 kWh
Snittpris Nord Pool 137,80 öre per kWh
Viktat spotpris* 144,80 öre per kWh
Snittpris med timavräkning/spotpris 151,30 öre per kWh
Kostnad med viktat spotpris 11 624 kr
Kostnad med timavräkning/spotpris 12 148 kr

45,55% av din förbrukning (3 657 kWh) skedde när spotpriset var lägre än medelpriset för dagen.


OM jag tolkar det rätt (?) så hade jag förlorat ca 500kr 2022 om jag hade gått på timpris istället (med samma beteende på förbrukningen).
Eftersom endast 45% av förbrukningen sker när spotpriset är lägre än medel, så måste jag förändra min förbrukningstid avsevärt på dygnet för att kunna hämta in mer än bara några hundringar .... :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.