Jag har köpt ett hus och skulle vilja ta reda på vart i huset värmen läcker ut (för det gör det säkert i och med att huset är byggt 75).

Jag läste att man kan kolla med värmekamera, men kamerorna kostar ju hutlösa summor.. Är sånt möjligt att hyra? Eller hur gör man för att ta reda på var värmen smiter ut?
 
Ja, de brukar finnas att hyra. Eller så kanske någon kompis har en kamera eller en mobil med värmekamera? Är det dags att köpa ny mobil så kan du köpa en med inbyggd värmekamera...
 
useless useless skrev:
Ja, de brukar finnas att hyra. Eller så kanske någon kompis har en kamera eller en mobil med värmekamera? Är det dags att köpa ny mobil så kan du köpa en med inbyggd värmekamera...
Har precis köpt ny mobil. Men ofta det finns mobiler med inbyggd värmekamera? Det känns som någon B-variant isåfall?:rofl:

Vilka firmor brukar ha såna?
 
C
useless useless skrev:
Det är samma FLIR-kamera som sitter i "riktiga" värmekameror, så absolut inga B-grejer.
Dock är det stor skillnad i framför allt upplösning mellan en "billig" och en "dyr" värmekamera.
Vilket så klart har viss relevans i sammanhanget. Hur nära man måste komma för att kunna se något vettigt och för att kunna urskilja detaljer som att t.ex. se skillnad på drag och en köldbrygga.
 
Kolla Hygglo eller liknande där du bor. Finns att hyra i närheten av mig för en billig peng åtminstone.
 
C
useless useless skrev:
Har exakt samma kamera (Lepton 3.5) och funktioner som Cat S62.
Ja, 160x120 är imponerande för en mobilkamera och börjar bli riktigt användbart jämfört med förra generationens 80x60 som sitter i de övriga mobilerna du länkade.

Själv tycker jag kombon värmekamera och telefon är lite bisarr, målgruppen är rätt smal tänker jag mig. Men visst får man mycket för pengarna även om S62:an väl kostar lite mer än 1/3 av E5:an (= 5 000 kr)?
 
Bumpar den här tråden istället för att skapa en ny.
Är det ett värt köp, Flir One Gen 3 för 2 890,00 kr? Finns på Conrad med lite rabatt.

Det är många som hyr men hade varit en trevlig pryl att äga :D
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Egen värmekamera är guld värt.

Termisk bild visar värmevariationer, yttemperatur 26,9 °C, möjlig isoleringskontroll av byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Egen värmekamera är guld värt.

[bild]
Finns det någon billig som duger? Orkar inte lägga mer pengar nu
 
10 har min inbyggd i telefonen, så den var gratis (eftersom jag ändå behövde köpa en telefon).
 
C
G glemmy skrev:
Är det ett värt köp, Flir One Gen 3 för 2 890,00 kr? Finns på Conrad med lite rabatt.
Om den är värd det eller inte avgör du kanske bäst själv. Enligt min åsikt nej, om du skall använda den till termografering av huset. Begränsningen som särskiljer den från en "riktig" kamera är fortfarande 80x60-upplösningen, vilket gör att man måste komma nära för att få en meningsfull detaljnivå.

Jämför t.ex.:
Termisk jämförelse av hus, visar upplösning och värmesignaturer.
(Bilden lånad från https://coptrz.com/blog/things-to-consider-when-setting-up-thermal-camera/)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om den är värd det eller inte avgör du kanske bäst själv. Enligt min åsikt nej, om du skall använda den till termografering av huset. Begränsningen som särskiljer den från en "riktig" kamera är fortfarande 80x60-upplösningen, vilket gör att man måste komma nära för att få en meningsfull detaljnivå.

Jämför t.ex.:
[bild]
(Bilden lånad från [länk])
Bra poäng :)
Den Flir-kameran har en högupplöst vanlig kamerasensor som läggs över bilden för att öka detaljnivån. Men duger kanske inte till termografering. Köpsuget försvann lite nu :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.