M
Hej,

Vi har ett förråd som vi behöver ta hand om. Ett av de stora frågetecknen är vad detta är och varför i hela friden man använt det.

Förrådet är byggt ca 1909 och har fräschats upp I omgångar. Så jag undrar även om någon vill gissa vad vi kommer hitta bakom. Kan vi bara ta bort det och vad hade ni ersatt med?

Vi hade en snickare här som spekulerade. Men tänker att I detta forum kanske det finns någon som kan mer om gamla hus och hur man gjorde förr. Alternativt någon med erfarenhet av liknande konstruktion.

Jag funderar på om det är samma material som resten av huset. Men att man här inte sett till att panelen ligger och täcker... men på huset känns det som att det är mer gjutet och här ser det ut som en blandning av spån, sten, cement? Väldigt konstigt.

Alla förslag om vad det kan vara välkomnas.
 
  • Slitet hus med sprickor, rött och vitt, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd staketvägg med skadad, vit fogning vid grå betonggrund. Sprickor och slitage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träpanel möter vit mur, grästuvor och stenplattor på marken. Detaljbild av hus och trottoar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på marken, vit struktur, sprucken jord, dött löv, grässtrån, otydliga detaljer, naturlig miljö, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dammsugarslang, trägolv, grundsten, rör, och betongfundament i förråd eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag killgissar att det är en träullitskiva som putsats.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Jag killgissar att det är en träullitskiva som putsats.
Just nu uppskattar jag alla gissningar som kan föra mig i någon riktning - förhoppningsvis mot målet haha. Tack för det. Är det ett normalt användningsområde? (känns inte så smart använt med tanke på att det konstant blir blött). Och vad är det som gör att du gissar på träullitskiva?
 
M Miscela skrev:
Just nu uppskattar jag alla gissningar som kan föra mig i någon riktning - förhoppningsvis mot målet haha. Tack för det. Är det ett normalt användningsområde? (känns inte så smart använt med tanke på att det konstant blir blött). Och vad är det som gör att du gissar på träullitskiva?
Det ser ut som cementbaserad träull, produkten tillverkas än i dag men jag vet inte om den är så lämplig som sockel utan den brukas nog som ljuddämpare/absorbent nu även om den i 40-60 tals hus främst användes som putsbärare på yttervägg såvitt jag vet.
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Det ser ut som cementbaserad träull, produkten tillverkas än i dag men jag vet inte om den är så lämplig som sockel utan den brukas nog som ljuddämpare/absorbent nu även om den i 40-60 tals hus främst användes som putsbärare på yttervägg såvitt jag vet.
Tack för hjälpen!
 
Du kan väl ersätta det med en cement baserad sockel skiva, cembrit gör nog grejor som passar. Behöver du nått som bär är en lecagrund kanske lämplig.

Om utrymmet innanför ska isoleras och värmas är det kanske idé att välja Benders sockel element I, det är lättarbetat, snabbt och passar nog bra även om utrymmet är kallt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Du kan väl ersätta det med en cement baserad sockel skiva, cembrit gör nog grejor som passar. Behöver du nått som bär är en lecagrund kanske lämplig.

Om utrymmet innanför ska isoleras och värmas är det kanske idé att välja Benders sockel element I, det är lättarbetat, snabbt och passar nog bra även om utrymmet är kallt.
Skitbra med lite tips. Tack igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.