I kontrollplanen finns krav på att öppningsmåtten på innerdörrarna skall vara minst 76cm .
med andra ord så "krävs" en dörr med karmmått på 90cm.
Men i PBL står följande:
Fritt passagemått genom dörrarna bör vara minst 0,76 meter utom entrédörren till bostaden som bör vara 0,80 meter.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/boverkets-byggregler/tillganglighet/dorrar/

Så innebär detta att jag skulle kunna hänvisa till PBL och få en "avvikelse" i kontrollplanen?
Eftersom det är monterat dörrar med karmmåttet 80cm och får då 72,5 cm i öppningsmått.
 
F falkeye skrev:
I kontrollplanen finns krav på att öppningsmåtten på innerdörrarna skall vara minst 76cm .
med andra ord så "krävs" en dörr med karmmått på 90cm.
Men i PBL står följande:
Fritt passagemått genom dörrarna bör vara minst 0,76 meter utom entrédörren till bostaden som bör vara 0,80 meter.
[länk]

Så innebär detta att jag skulle kunna hänvisa till PBL och få en "avvikelse" i kontrollplanen?
Eftersom det är monterat dörrar med karmmåttet 80cm och får då 72,5 cm i öppningsmått.
Det är ju "din" kontrollplan, Byggherrens kontrollplan. Du bestämmer och redigerar i den om du vill. Varför frågar du inte din kontrollansvarig som ska bistå dig?

Har du kollat i detta dokument? https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
 
Dessvärre betyder BÖR på byråkratiska SKA. Om du ska frångå det så måste du rättsligt bevisa att din lösning är lika bra eller bättre än den som är föreskriven. Så om du inte har en inspektör som ser mellan fingrarna så kommer det inte att gå igenom.
 
BirgitS
F falkeye skrev:
Eftersom det är monterat dörrar med karmmåttet 80cm och får då 72,5 cm i öppningsmått.
Karmmått 80 cm har ett öppningsmått som är 66 cm eftersom man mäter med dörren i 90 graders vinkel. Detta för att den som sitter i en rullstol inte kan öppna mer om den ska kunna stänga dörren efter sig.
 
Ok jag fattar, jag är körd.
 
Krav på dörr som räknas som utrymningsväg är 0,80 m fri bredd.
Det är därför det är skillnad på innerdörrar och dörr i fasad.

Sedan brukar väl 0,8 m dörrbredd krävas för att klara tillgänglighetskravet även för innerdörrar, nu när detta krav mer och mer träder in i personers privatbostäder lär det nog bli vanligare med bredare dörrar framöver.

Som andra har sagt, bör i dessa texter omvandlas till SKA när vi faktiskt bygger, om man inte av särskilda anledningar har tillstånd att göra annorlunda.

*EDIT* Notera att mina kravställningar kommer från BBR, som ligger ett snäpp längre ner i ordningen än PBL.
 
Kraven för dörrar inomhus är 760 mm fri öppning med dörrbladet öppet i 90 graders vinkel.
Men, ska man vara rent krass så gäller det inte alla dörrar, utan bara till de nödvändiga utrymmen som måste finnas i en bostad. Så kan man ta sig till kök, badrum, sovrum och ett sällskapsutrymme (som kan delas med kök eller sovrum om de är tillräckligt stora) genom minst 760 mm breda dörrar så räcker det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.