Hej!
Såg igår att väggen som är placerad i syd-väst hade en gulaktig svamp på fjällpanelen. Tidigare målad med oljefärg, därefter plastfärg. Har påbörjat min resa att avlägsna all plastfärg och ej ännu hunnit med denna vägg som hör till husets utbyggnad. Räcker det att bara bränna bort den här svampen med en värmepistol och sedan tvätta med Boracol och skrapa bort det som är löst? Det finns en luftspalt bakom fjällpanelen, har sett att när jag bytt tidigare fasadbrädor på denna vägg, att vindpappen med bakomliggande isolering har pressats mot fasaden, så det är nog lite si och så med luftgenomströmningen. Relatvit utsatt läge då blåst och regn oftast dränker väggen som boende i Bohuslän.
 
  • Gråmålad grov betongvägg och träyta, viss slitage, avflagning, orange fläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Vilken svamp är det? Ser nästan ut som kåda på bilden :thinking:
 
Jag röstar också på kåda som har trängt ut när solen har värmt fasaden.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vilken svamp är det? Ser nästan ut som kåda på bilden :thinking:
Petade nu i det, och det är inte klibbigt eller trögflytande utan sönderfaller lätt, morotsfärgat är nog den färg som ligger närmast till.
 
Kåda blir hårt och sprött när det torkar i solen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kåda blir hårt och sprött när det torkar i solen.
Det smetade ut när jag rörde i det. Märkligt är det. Tänkte igår att det var äkta hussvamp, men det verkar ju inte stämma med de bilder jag nu har sett från Internet.
 
Unikt namn
Borde väl lukta kåda av smulorna med.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Borde väl lukta kåda av smulorna med.
Försökte med det, men kände ingen doft av kåda. Kåda är ju dessutom bärnstensfärgat, och inte orangefärgat. Jag skall försöka skrapa rent bara och olja in för tillfället.
 
K Karl75 skrev:
Försökte med det, men kände ingen doft av kåda. Kåda är ju dessutom bärnstensfärgat, och inte orangefärgat. Jag skall försöka skrapa rent bara och olja in för tillfället.
Kunde inte hålla mig, utan gick på det nu och så här ser bilderna ut i närbild. Förmodligen inte det bästa kvalitetsvirket och detta i kombination med plastfärg, ja då kan det bli så här. Har även gammalt virke som är målat med plastfärg, och som inte ger sådana här rötskador. Fasaden är från 2005.
 
  • Förvittrad vitmålad yta, flagande färg, rostorange fläckar, grov textur, närbild, slitna detaljer, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träyta med flagande grå färg och frilagd, splittrad träkärna. Tecken på väderpåverkan och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.