Hej,

Jag har köpt ett bord som jag antar är i fanér då det är en gammal IKEA-modell.
Nu vill jag slipa ner det och betsa till en mörkare färg, typ valnöt eller mörkare.
Är det möjligt att betsa ett bord i fanér och hur går jag tillväga? Är det inte att rekommendera att använda slipmaskin?

Bilder på bordet:
Matsal med träbord, stolar, ljuskrona, ljusstakar, inramade certifikat på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matrum med träbord, stol, röd dyna, svarta ljusstakar, diplom på vägg, kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av en träbordsskiva med en öppen lucka, exponerade skruvar och en vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Om du vill betsa ditt bord måste du få bort all eventuell lack, det kan vara svårt om faneret är tunt. Använd först ett grovt slippapper och gå sedan över till finare och finare. Se upp så att du inte slipar för djupt och skadar eller gör hål i faneret.Därefter kan du betsa. Att använda maskin kan gå för fort att gå igenom faner. Särskilt om man är ovan.
 
Z Zeke_Varg skrev:
Om du vill betsa ditt bord måste du få bort all eventuell lack, det kan vara svårt om faneret är tunt. Använd först ett grovt slippapper och gå sedan över till finare och finare. Se upp så att du inte slipar för djupt och skadar eller gör hål i faneret.Därefter kan du betsa. Att använda maskin kan gå för fort att gå igenom faner. Särskilt om man är ovan.
Tack för svar!
Vilka storlekar på sandpapper rekommenderar du?
Är det bara att sandpappra, rengöra och sedan lägga på bets?
 
Aldrig testat detta själv, men man kan använda ett verktyg som kallas sickel. Ett tunt metallverktyg där man skrapar lacken för att få bort den. Efter att ha sicklat ytan bör man kunna gå på med ett fint sandpapper lite lätt. Men som sagt, aldrig gjort själv så någon kanske kan flika in om det är värt att använda sickel som nybörjare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.