Jag tänkte ge mig på att skapa en tråd om våran renovering.
Jag som många andra har lurkat runt på forumet ett par år och tagit del av mycket bra information och gett mig om än inbillat självförtroende för att ta tag i många moment själv!

Vi flyttade in i dec -21 och eftersom det bara är min sambo och jag så bestämde vi fort att bara husera på entrevåningen och riva ut hela övervåningen.
Rödmålat trähus med vita knutar, veranda och garage, omringat av grönska under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från prospektet

Nedan är ett axplock av bilder innan rivning av ytskikt på övervåningen
Lantligt sovrum, grönt golv, säng, fönster, orange gardiner, utedassetapet, lampa, tavlor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Retro inredning, trägolv, fönster, dörr, stol, radiator, ljus armatur, gardin, korridor i äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Retro sovrum, tapetvägg, trägolv, säng med täcke, trästol, florlampa, öppen dörr, garderob, fönster med utsikt, gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett retro sovrum med blommig tapet, enkelsäng, geometriskt golv, fönster och en vägglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammaldags interiör, tomt rum, skrivbord, garderober, färgglada gardiner, fönster, ljus vägg, mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt litet rum med trähyllor, grön tapet, fönster med orange gardin och ett element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I princip alla väggarna hade antingen tretex eller masonit. Vi funderade länge och väl om vi skulle sätta renoveringsgips på tretexen eller riva den. Vi landade i att riva då ny el skall spåras i väggen.
Stommen består av stående plank på 3" så det finns bra med utrymme för dosor och slang.

Vi började med att riva ytskikt
Interiör under renovering, exponerat tak, rörsjok, byggnadsmaterial, arbetsstege, skadad vägg, byggstök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en gammal skada från ett läckande expansionskärl när vi plockade ner papptaket
Ofärdig trätrappa inne i hus med gröna väggar och naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde en ställning i trappen för rivningen, förvånansvärt stabil!

Detta grejade vi på med fram till våren när vi var på en bomässa och ett dräneringsföretag hade en kampanj på gratis fuktmätning av grunden, vi nappade på detta erbjudande och nån vecka senare kom dem och mätte. Som väntat var det förhöjda värden lite här och var, ett av hörnen lät det som en geigermätare i Tjernobyl.. ingen överraskning då stupröret gick rakt ner i en "stenkista".
Föregående ägare byggde ut med sovrum, gillestuga, garage och pannrum på 70-talet. Vi utgick från att en dränering var stundande.
Vi mätte upp och fick fram 63m runt grunden. Vi fick sen en offert på 300k efter ROT. Lite saftigt tyckte vi så tog offert från en entreprenör i byn och fick tillbaka ett maxpris på 240k, med avdrag på "mina" timmar då jag hade plan på att hjälpa till.
Det var fortfarande lite väl så vi landade i att göra det själva.
Vi fick tag i en lokal grabb som dök upp en dag och satte igång!

Första spadtaget, nästan bara sand runt hela huset.
Grävmaskin gräver hål bredvid rött hus, solig dag, grönt gräs, person i skyddshjälm, skuggor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stora kakor av gammal torr papp ramlade i princip av
Stor, oregelbundet formad, svart presenning på gräs med stenar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite svårt att se men en stadig sten låg upp mot grunden
Grävmaskin vid stort, djupt grävhål nära husvägg, skottkärra, lerig mark, byggnadsarbete eller anläggningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Djup grävning vid husvägg, stege för åtkomst, möjlig grundförstärkning eller rörarbeten pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min bror gjorde många heroiska insatser under dräneringen, här borra vi i stenen.
Började med slagborr för att lägga i snigeldynamit, slutade med att jag hyrde bergborr och använde spräckkilar. Men det tog ändå 2 hela dagar att bli kvitt den.
Arbetare böjer sig ner i grävd schakt, använder borrhammare vid grundvägg, verktyg och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipade rent sulan och upp till ca 40cm och 50% upp till dit täcklisten skulle monteras, pratade sen med Isodrän och var tydligen overkill.. men eftersom jag inte gillar osymentri så fortsatte vi så hela vägen.
Röd husfasad, fönster, stege, grundmålning i blått och vitt, sandig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På med skivor
Grundarbete nära en byggnad, rör och kablar, grusvägg, naturligt ljus, utgrävning med stenar och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag köpte till Isodräns säkerhetsduk, det kändes lite bättre än bara markduken. Den överliggande kappan vart lite lång så den kapades innan återfyllningen
Grundarbete vid husvägg, dräneringsskydd, isolering, gul vattenpass, grå geotextil, grävt dike, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lånade en padda av grannen, gjorde inte mer än platta till ytan
Markarbete vid hus, packningsmaskin i förgrunden, grävd schakt och stege ner till hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag pratade med grävgubbar och andra lärda så fick jag nära på 50/50 svar om att gräva upp hela huset eller ta det i etapper, vi delade upp det i framsida och baksida.
Det bästa svaret jag fick var "Hade det varit mitt hus hade jag inte grävt upp allt, men firman har försäkring så då spelar det ingen roll om nått händer"
Vi fyllde igen baksidan och gick över till framsidan av huset, lite sämre med bilder från den delen då nivån hade gått från kul, spännande och skönt med manuellt arbete till nu ska skiten blir klart!
Vi landade på ungefär +/-85k inkl grävning för dräneringen, några kvitton från den lokala bygghandeln hittade jag inte.

//Erik
 
  • Gilla
  • Haha
ati och 41 till
  • Laddar…
La ni inga rör? Ser ett rör men går den ner i den gamla stenkistan?
 
G Ganescha skrev:
La ni inga rör? Ser ett rör men går den ner i den gamla stenkistan?
Vi la dränrör runt hela kåken till en brunn, nu till våren ska vi lägga rör till takavattningen.
Jag ville att marken skulle sätta sig innan vi la dom rören, ska även till en dagvattenbrunn på uppfarten dit vi pumpar dränvattnet och vidare ut till gatan.

//Erik
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Över dräneringsröret bör man väl lägga singel, inte sand, för att få en bra avrinning från husgrunden
 
Spännande!
Känner igen lampan uppe, så den bör vara från ca 1975. Pappa har likadan i sin övre hall och de flyttade in 1975.

Trä-lampa hänger från taket, minimalistisk design, vit bakgrund, modern inredning.
 
  • Gilla
  • Älska
emmjo och 6 till
  • Laddar…
det gick inte att gräva bort stenen?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Spännande!
Känner igen lampan uppe, så den bör vara från ca 1975. Pappa har likadan i sin övre hall och de flyttade in 1975.

[bild]
Jag gjorde en sån på träslöjden ngn gång på 80-talet.
 
Snyggt jobbat. Går också i tankarna på att göra liknande efter att ha fått liknande offerter. Har ni fukt mätt efter ?
 
  • Gilla
stefan.jakobsson
  • Laddar…
han.kan han.kan skrev:
Över dräneringsröret bör man väl lägga singel, inte sand, för att få en bra avrinning från husgrunden
Det ligger singel på dräneringsröret och markduk, massan vi fyllde tillbaka med var väldigt sandig och till våren när det satt sig så toppar vi med lite mer massa och matjord.

M maria01 skrev:
det gick inte att gräva bort stenen?
Det hade gått, han fick bra tag om den med skopan men den låg så pass nära grunden så jag vågade inte ta bort den utifall väggen vilade mot den

Ferre90 Ferre90 skrev:
Snyggt jobbat. Går också i tankarna på att göra liknande efter att ha fått liknande offerter. Har ni fukt mätt efter ?
Vi har inte mätt än, ska mäta till sommaren när pannan är avslagen och kanske till hösten också för att verifiera. Men även utan faktisk data så känns det mycket bättre i källaren.
när jag slipade bort asfalten på sulan på utbyggnaden så vart putsen blöt direkt så det var nog en del fukt i väggen.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
ErikCarlsson ErikCarlsson skrev:
Det ligger singel på dräneringsröret och markduk, massan vi fyllde tillbaka med var väldigt sandig och till våren när det satt sig så toppar vi med lite mer massa och matjord.


Det hade gått, han fick bra tag om den med skopan men den låg så pass nära grunden så jag vågade inte ta bort den utifall väggen vilade mot den


Vi har inte mätt än, ska mäta till sommaren när pannan är avslagen och kanske till hösten också för att verifiera. Men även utan faktisk data så känns det mycket bättre i källaren.
när jag slipade bort asfalten på sulan på utbyggnaden så vart putsen blöt direkt så det var nog en del fukt i väggen.
Jag dränerade med pordrän för 10 år sedan. Har fått både bättre luft i källaren och lägre elförbrukning. Jag isolerade den synliga delen av källarväggen med cementfiberskivor som har 80 mmm frigolit på insidan. Det fina med Pordrän är att fukten går ut igenom källarväggen. istället som med andra metoder. Där man stänger in fukten i väggen.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
R Rullle skrev:
Jag dränerade med pordrän för 10 år sedan. Har fått både bättre luft i källaren och lägre elförbrukning. Jag isolerade den synliga delen av källarväggen med cementfiberskivor som har 80 mmm frigolit på insidan. Det fina med Pordrän är att fukten går ut igenom källarväggen. istället som med andra metoder. Där man stänger in fukten i väggen.
Har du någon uppfattning om hur mycket lägre elförbrukning du fått efter isoleringen?
 
M Mawe85 skrev:
Har du någon uppfattning om hur mycket lägre elförbrukning du fått efter isoleringen?
Jag har inga exakta siffror utan det var en reaktion året efter då jag noterade att årsförbrukning hade minskat med ca 1000 kWh. Hur mycket som kan hänföras till Pordrän och till cementfiberskivorna på källaren ovan mark vet jag ej. Förmodligen ger isolering av källarväggarna ovan mark mer då den är murad med hålsten. Egentligen var anledning till montering av cementskivorna estetisk då jag hade tilläggs isolerat väggarna och panelen hängde 10 cm utanför källarväggen.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
ErikCarlsson ErikCarlsson skrev:
Det ligger singel på dräneringsröret och markduk, massan vi fyllde tillbaka med var väldigt sandig och till våren när det satt sig så toppar vi med lite mer massa och matjord.


Det hade gått, han fick bra tag om den med skopan men den låg så pass nära grunden så jag vågade inte ta bort den utifall väggen vilade mot den


Vi har inte mätt än, ska mäta till sommaren när pannan är avslagen och kanske till hösten också för att verifiera. Men även utan faktisk data så känns det mycket bättre i källaren.
när jag slipade bort asfalten på sulan på utbyggnaden så vart putsen blöt direkt så det var nog en del fukt i väggen.

Tycker inte du ska toppa med jord eller vanlig massa intill husgrunden även om det material du nu redan fyllt upp med är av sandtyp. Sikta på 8-16 (klassisk uppfartsgrus) då det materialet inte drar åt sig fukt som sen grunden drar åt sig utav.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R Rullle skrev:
Jag dränerade med pordrän för 10 år sedan. Har fått både bättre luft i källaren och lägre elförbrukning. Jag isolerade den synliga delen av källarväggen med cementfiberskivor som har 80 mmm frigolit på insidan. Det fina med Pordrän är att fukten går ut igenom källarväggen. istället som med andra metoder. Där man stänger in fukten i väggen.
R Rullle skrev:
Jag dränerade med pordrän för 10 år sedan. Har fått både bättre luft i källaren och lägre elförbrukning. Jag isolerade den synliga delen av källarväggen med cementfiberskivor som har 80 mmm frigolit på insidan. Det fina med Pordrän är att fukten går ut igenom källarväggen. istället som med andra metoder. Där man stänger in fukten i väggen.
Var hittade du fibercementskivor med frigolit på insidan?
 
Jag jobbar själv inom anläggningsbranchen och har dränerat ett 30tal hus med isodrän cert tycker det ser bra godkänt ut. Vi sätter dagvatten direkt och kopplar på och sätter även på ett påskjutsrör för o kompensera för sättningar. som föregående talare så lägger vi också 8/16 runt hela huset och rekommenderar att fasadplattor läggs runtom och det funkar bra att lägga på makadamet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.