Har fått bygglov på carport med förråd. Avståndet mellan hus och carport och är endast 3,5 m och därför så ska förrådet vara i brandsäkerhetsklass EI-30, vad innebär det?
 
Förenklat så räknas förrådet som egen brandcell och skall stå emot brand i 30 minuter innan branden sprids vidare.
 
Nästan så jag skäms då jag läste detta för 3 årsedan...

Men om jag inte minns helt fel så räcker det med enkelgips invändigt i förrådet (dubbel vid 60 minuter) och om du skall ha fönster mot bostadshuset måste de vara brandklassade för att inte strålvärmen skall orsaka brand inom tidsperioden. Men kolla upp det då jag redan har glömt 90 % av det jag läste.
 
hej,

Hade samma frågeställning själv härom året och mailade Paroc (stenull) och Isover (glasull) och fick följande svar angående behov av enkel/dubbelgips på insidan för mina förutsättningar: lockpanel, asfaboard, 120 mm isolering, plastfolie, gips. (träregelstomme 120*45)

Från Paroc fick jag beskedet att enkelgips invändigt ok för EI30

Isover sa att antingen byta utvändig asfaboard till utegips eller sätta dubbelgips invändigt för EI30
 
För att klara EI30 krävs antingen
2 lager gips
eller
1 lager gips + 45 mm isolering.

Dörrar i den aktuella väggen skall klara 30 minuters brand.
Fönster i den aktuella väggen skall aningen understiga 0,5 kvadratmeter eller vara icke öppningsbara samt försedda med brandklassat glas.
 
Tack för hjälpen! Skönt att det inte var "svårare"...
 
Det är mer till saken E står för entity vilket ställer krav på tärhet mot rök... Iofs märkligt men men... Enkel gips på 2 sidor är tillräckligt...
 
zankan skrev:
Enkel gips på 2 sidor är tillräckligt...
1+1 = två lager gips, precis som jag skrev
 
volvo skrev:
För att klara EI30 krävs antingen
2 lager gips
eller
1 lager gips + 45 mm isolering.

Dörrar i den aktuella väggen skall klara 30 minuters brand.
Fönster i den aktuella väggen skall aningen understiga 0,5 kvadratmeter eller vara icke öppningsbara samt försedda med brandklassat glas.

Så därför har vi dubbelgips plus isolering :), garaget ligger 3 meter från huset och vi ville ha ett varmt förråd i den delen närmast huset
 
Har fått följande svar:
Väggen skall på insidan klara att motstå en antändning på 30 min, material som klarar detta är 2-lager gips. Ena skivan kan bytras mot ngn träfiberskiva plyfa alt. spånskiva.

Så därför tänkte jag mig följande:
75 mm isolering + plyfa/spånskiva (för att slippa plugga/leta reglar till hyllkonsoler etc) + gips
 
Lånar denna tråd lite då jag också har frågor angående brandklass EI 30.

Har ett nybyggt Myresjöhus som utvändigt klätt med träpanel. I anslutning till en yttervägg ligger en carport som jag tänker bygga om till garage. Läste någonstans att det då krävs klass EI 30 på garageväggen mot huset. Denna befintliga husvägg borde väl rimligen redan klara EI 30 då den har gips invändigt + isolering och träpanel?

Eller måste jag skruva upp ytterligare ett lager gips mot blivande garage?
 
Troligen måste det till ytterligare gips ja.
 
hempularen skrev:
Troligen måste det till ytterligare gips ja.
Instämmer!
 
Hänger på frågan. Kan följande konstruktion klassas som EI30 (se bild) ? Takgips på glespanel och sedan 200 mm isolering, därefter vindsgolv ? Mitt vidbyggda garage skall naturligtvis klara EI30, men det är egentligen bara taket som jag behöver tänka på eftersom väggarna redan är puts på lättklinker och inte lär vilja brinna på minst 30 min.
 
  • TakEI30.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tvivlar, möjligen om isoleringen är stenull och inte glasull, frågan då är väl om man kan vara rädd för att glespanelen skall börja brinna, varvid kanske alltiohop ramlar ner. Sätter du 2 lager gips så borde du säker.

Men sedan så har jag för mig att du får inte ha några genomföringar i den barriären heller, typ eldosor eller ens rörutsläpp fär el till takarmatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.