galento
N Nils Eriksson2 skrev:
Taket på min vedbod har börjat läcka in, så ungefär hälften av mina 9 kubik är nog ytblöt. Ruggigt segt inför kommande köldknäppar... Borde dröja innan/om det möglar tänker jag dock? Det lär ju torka igen om det blir kallt?
Har du möjlighet att ha lite av den ytblöta veden inomhus lite före eldning ?
Du kan ju elda den torra veden så länge. Antar att du fixat taket omedelbart.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Taket inte fixat ännu, nej. Det ska självklart lösas!

Just nu tänker jag att jag "startar" elden med torr ved, och sen matar den med ytblöt ved för att hålla den vid liv. Det fungerar rätt bra.
 
N Nils Eriksson2 skrev:
Taket inte fixat ännu, nej. Det ska självklart lösas!

Just nu tänker jag att jag "startar" elden med torr ved, och sen matar den med ytblöt ved för att hålla den vid liv. Det fungerar rätt bra.
Täck åtminstone över veden så den inte blir blötare.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Kanske läge för det nu. Vädret är ju inte snällt heller när det dagligen pendlar mellan -1 och snö, och +1 och regn om vartannat. Kan vädergudarna bara bestämma sig....
 
N Nils Eriksson2 skrev:
Kanske läge för det nu. Vädret är ju inte snällt heller när det dagligen pendlar mellan -1 och snö, och +1 och regn om vartannat. Kan vädergudarna bara bestämma sig....
Vädret är väl jättesnält i stora delar av landet, knappt kallgrader, inte behöver man skotta till vedboden/ved traven utan bara se till att taket är tätt eller att plåtarna inte blåser av om man har det så enkelt. Åtgången av ved är moderat vid dessa temperaturer och är elpriset lämpligt har ju veden svårt att konkurrera mot en luftvärmepump ekonomiskt om man redan har betalt pumpen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vädret är väl jättesnält i stora delar av landet, knappt kallgrader, inte behöver man skotta till vedboden/ved traven utan bara se till att taket är tätt eller att plåtarna inte blåser av om man har det så enkelt. Åtgången av ved är moderat vid dessa temperaturer och är elpriset lämpligt har ju veden svårt att konkurrera mot en luftvärmepump ekonomiskt om man redan har betalt pumpen.
Håller med. Mitt problem är att taket inte är tätt, och då är det inte skönt när det pendlar just mellan -1 och +1 i kombination med nederbörd. Det läcker konstant
 
Lägg en pressening över tills du fixat taket.
 
A AndersS skrev:
Lägg en pressening över tills du fixat taket.
...men lägg presenningen över taket på vedboden, och inte över veden i vedboden, det försvårar torkningen.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...men lägg presenningen över taket på vedboden, och inte över veden i vedboden, det försvårar torkningen.
Tillfälligt enbart över veden är bättre än inget för veden bör ju vara "grundtorkad".
 
N Nils Eriksson2 skrev:
Taket inte fixat ännu, nej. Det ska självklart lösas!

Just nu tänker jag att jag "startar" elden med torr ved, och sen matar den med ytblöt ved för att hålla den vid liv. Det fungerar rätt bra.
Eldar du fuktig ved så är risken större att röken fastnar som tjära och sot i skorstenen. Inte så bra (brandrisk tillslut osv). Jag skulle fixat problemet, försökt få genomdrag så det kan torka ur och tagit in så det kan torka inne ganska länge innan eldning (osäker på hur lång tid som krävs) och/eller köpt på mig lite ny torr ved att använda tills det torkat.
Är allt lika blött eller finns det torrare ved också så du kan "möblera om" lite i vilket du tar först?
 
Nejdå, det finns gott om torr ved också. Och jag kör endast nån enstaka blöting då och då. Viktigt att man ser till att elda rent, det håller jag med om!
 
  • Gilla
madde_r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.