Kanske denna fråga hamnat i fel forumdel, ber i så fall om ursäkt.

Vi har en fastighet som ligger längs en landsväg, utanför detaljplanerat område. Idag är vår infart till fastigheten en smal grusgång, vilket gör det opraktiskt och ibland farligt att manöverera man man ska in och ut från fastigheten.

Min fråga är, kan vi på eget bevåg jämna till vägrenen intill vår fastighet enligt skissen? Jag hade tänkt mig göra detta med ett bärlager makadam och sedan ett lager med finare grus ovanpå. Kan tillägga att det aldrig står vatten i diket. Där är i princip alltid snustorrt och vatten rinner omedelbart undan (sandjord).

Även om det inte är ett argument kan tilläggas att "grannen har gjort så" och de har även asfalterat framför sin fastighet.

Måste man söka tillstånd från trafikverket eller kommun?
Schematisk illustration av väg med diket, gräsyta, och tom yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan chansa och bara göra det, lämpligen då vid en tidpunkt när där är mycket lite trafik. Bärlager och slitlager låter bra, makadam kan du skippa. Är det Trafikverkets väg och du vill göra det enligt boken lär det bli kostsamt, kan krävas rätt massiv avstängning samt att en firma med rätt behörigheter utför arbetet. Kolla på nvdb.se vem som är väghållare.
 
Jag skulle bara göra det. Risken måste ju vara nära noll att vägägaren upptäcker och bryr sig om det. Varför skulle de ens bry sig.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Statlig väg enligt nvdb.se. :)
 
Det jobbiga är att de statliga vägarna synas med jämna mellanrum. Upptäcks något olämpligt, grenar som hänger ut i vägen eller stockar i diket eller en infart som anlagts utan tillstånd, kontaktas fastighetsägaren och uppmanas rätta till felet.
Har själv varit med om att bli uppringd och beordrad att ta bort några stockar vi lagt i diket för att kunna köra över till vår skog på ett ställe där det inte fanns överfart med vägtrumma. Så de har koll!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tycker tveklöst att det ska vara rör eller trumma under infarten. Täpper du till diket måste det göras om, lägger du ett rör och täcker över det kommer du kanske undan med det.

Jag tänker mig alltså exempelvis ett sånt här rör, med ytterdiameter så nära dagens trummas innerdiameter som möjligt.

https://markgrossen.se/ror-slang/vagtrumma/vagtrumma-225-200-l6m/
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Egentligen krävs tillstånd från Trafikverket eftersom det är en statlig väg, men det är gratis om det handlar om en ändring av en befintlig utfart.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker tveklöst att det ska vara rör eller trumma under infarten. Täpper du till diket måste det göras om, lägger du ett rör och täcker över det kommer du kanske undan med det.

Jag tänker mig alltså exempelvis ett sånt här rör, med ytterdiameter så nära dagens trummas innerdiameter som möjligt.

[länk]
Finns idag inget rör under befintlig infart, och på andra sidan är det inget dike, utan bara gräsyta i nivå med vägbanan. Ett rör skulle inte tillföra något alls.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det jobbiga är att de statliga vägarna synas med jämna mellanrum. Upptäcks något olämpligt, grenar som hänger ut i vägen eller stockar i diket eller en infart som anlagts utan tillstånd, kontaktas fastighetsägaren och uppmanas rätta till felet.
Har själv varit med om att bli uppringd och beordrad att ta bort några stockar vi lagt i diket för att kunna köra över till vår skog på ett ställe där det inte fanns överfart med vägtrumma. Så de har koll!
Om jag ska spela djävulens advokat....är det bötesbelagt om man blir "upptäckt"?
 
M mephisto73 skrev:
Om jag ska spela djävulens advokat....är det bötesbelagt om man blir "upptäckt"?
Det framgår inte av Trafikverkets information, men jag har hört talas om minst ett fall där en felaktig infart helt enkelt grävts bort av Trafikverkets entreprenör, vet dock inte vem som betalade för det.
Det är som sagt gratis att ansöka om att göra om din infart, så du sparar inga pengar på att inte ansöka.
https://www.trafikverket.se/e-tjanster/ansok-om/ansok-om-ny-eller-andrad-utfart/
 
  • Gilla
mephisto73
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mephisto73 skrev:
Om jag ska spela djävulens advokat....är det bötesbelagt om man blir "upptäckt"?
Det är böter och fängelse upp till 6 mån för detta.

Väglagen, det är 39 § som reglerar tillståndskravet:

Text ur svensk lagstiftning som beskriver sanktioner för brott: böter eller fängelse upp till sex månader.
 
  • Gilla
Falckman och 3 till
  • Laddar…
M mephisto73 skrev:
Om jag ska spela djävulens advokat....är det bötesbelagt om man blir "upptäckt"?
Vilket ju passar med tanke på ditt användarnamn. Men som vi får lära av Dr. Faustus, lönar det sig sällan att ha med djävulen att göra (inte ens när den kommer i skepnad av trafikverket och väglagen)... ;)

Men som flertalet skribenter redan påpekat, väglagen gäller och det är inte att rekommendera att vidta åtgärder mot allmän väg utan erforderliga tillstånd. Ytterligare en fråga du bör ställa dig är hur det ser ut med markägaren, äger du eller någon annan marken din utfart ligger på? Om du har någon typ av servitutsrätt vad avser utfart, undersök servitutsrätten noga så att du inte går över den rätt du faktiskt har att nyttja någon annans egendom. Äger du marken själv är det så klart inget problem, då räcker det med att du och trafikverket kommer överens om eventuella åtgärder och att du söker och inväntar tillstånd etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
harry73
Trafikverket brukar vilja att de första 3 m in på din uppfart är asfalterade. Det minskar risken att grus från din uppfart hamnar på vägen och skadar andra bilar.
Har du redan idag en infart på samma ställe och vill du bara bredda den och göra den lite säkrare, då kan det kanske gå under radarn, men det absolut enklaste är att ta kontakt med ansvarig person hos trafikverket och fråga om du får. Och svarar han då att du ska fylla i en ansökningsblankett, då får man göra det.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Trafikverket brukar vilja att de första 3 m in på din uppfart är asfalterade.
Det är inget de jobbar särskilt aktivt på att införa. Stora vägen (sköts av trafikverket) närmast mig asfalterades om helt för något år sedan. Det hade ju varit ett ypperligt tillfälle att få några meter asfalt in på intilliggande utfarter och grusvägar, men inga försök/övertalningar av trafikverket gjordes. Tror inte att det finns någon grusväg/utfart i närheten som ansluter till den som har några meter asfalt pålagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.