Hej!
Jag har byggt en ny villa och är nästan helt klar nu.
Snart är det dags för kommunen att komma på slutsamråd. Håller på med dom sista smådetaljerna. Idag har jag monterat lådspärr för knivlåda, medicinskåp och beställt spisskydd.
En kompis till mig sa att man också måste ha 1 garderob på plats i varje sovrum. Kan detta stämma?
 
BirgitS
Det finns krav på förvaring av kläder men i ditt fall får du nog ringa handläggaren och fråga exakt vilka krav de ställer för slutintyget. Det finns även interimistiskt slutbesked som kan ges om det inte är helt klart men anses vara tillräckligt för att flytta in.
 
E Elkillen90 skrev:
Hej!
Jag har byggt en ny villa och är nästan helt klar nu.
Snart är det dags för kommunen att komma på slutsamråd. Håller på med dom sista smådetaljerna. Idag har jag monterat lådspärr för knivlåda, medicinskåp och beställt spisskydd.
En kompis till mig sa att man också måste ha 1 garderob på plats i varje sovrum. Kan detta stämma?
Hej
Dom lär inte bry sig om någon garderob. Spara förpackningen till spisskyddet så att du kan skicka tillbaka det sen. Lådspärren behövs inte sättas på plats, bara att dom kan se att det finns. Jag gjorde nyss allt detta för att på slutsamrådet få veta att jag gjort det i onödan.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag behövde montera lådspärr men barnskyddet till hällen tog jag inte ur förpackningen utan visade att vi har en sådan om det skulle dyka upp barn.
Några garderober var aldrig på tal att kolla men i och för sig fanns det garderober till resp. sovrum.
Lycka till!
 
Redigerat:
Vi fick slutbesked (2014) på ovanvåningen med 4 sovrum utan en enda garderob, vi installerade ikea-garderober själva efter vi flyttat in då vi inte ville köpa husföretagets dyra garderober.
 
E Elkillen90 skrev:
Hej!
Jag har byggt en ny villa och är nästan helt klar nu.
Snart är det dags för kommunen att komma på slutsamråd. Håller på med dom sista smådetaljerna. Idag har jag monterat lådspärr för knivlåda, medicinskåp och beställt spisskydd.
En kompis till mig sa att man också måste ha 1 garderob på plats i varje sovrum. Kan detta stämma?
Om det finns garderob på bygglovsritning kan det krävas att dem finns på plats för slutbesked. Du kan ringa kommunen och fråga om du är osäker.
 
En nitisk handläggare kan kräva att den står där om den var med på bygglovsansökan. Råkade själv ut för detta och var tvungen att lämna in en ny ritning då jag valt att inte ha garderoben kvar.
 
Okej, det var lite blandade besked men jag tror att jag struntar i garderoberna. Tack för svaren!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.