Hej! Jag beställde i oktober 2021 ett inbyggt 90 cm Liebherr-kombiskåp (ECBN 6256) men den har fortfarande ej levererats trots att vi nu är i januari 2023, alltså 15 månader senare.

Eftersom kyl/frysen är till ett platsbyggt kök där hål i vägg och måttbeställda luckor redan är tillverkade är det inte helt problemfritt att byta leverantör. Jag har varit i kontakt med importören etc och de hänvisar till kriget i Ukraina som orsak till förseningen, vilket är lite märkligt ändå eftersom första leveranstiden jag fick var februari 2022, före krigsutbrottet.

Är det någon annan som har liknande problem med Liebherr och leverans via importören/agenten Witt? Witt säger att de har levererat flera skåp av denna modell men att det är ca 20 beställningar före mig som väntar, vilket jag tycker låter osannolikt givet hur länge jag väntat.

Länk till skåpet:
https://home.liebherr.com/en/gbr/pr...ilt-in-fridge-freezers/details/ecbn-6256.html
 
A
Philipppppp Philipppppp skrev:
Hej! Jag beställde i oktober 2021 ett inbyggt 90 cm Liebherr-kombiskåp (ECBN 6256) men den har fortfarande ej levererats trots att vi nu är i januari 2023, alltså 15 månader senare.

Eftersom kyl/frysen är till ett platsbyggt kök där hål i vägg och måttbeställda luckor redan är tillverkade är det inte helt problemfritt att byta leverantör. Jag har varit i kontakt med importören etc och de hänvisar till kriget i Ukraina som orsak till förseningen, vilket är lite märkligt ändå eftersom första leveranstiden jag fick var februari 2022, före krigsutbrottet.

Är det någon annan som har liknande problem med Liebherr och leverans via importören/agenten Witt? Witt säger att de har levererat flera skåp av denna modell men att det är ca 20 beställningar före mig som väntar, vilket jag tycker låter osannolikt givet hur länge jag väntat.

Länk till skåpet:
[länk]
oktober 2001 då har modellen utgått
liebherr gör lyftkranar och grävmaskiner oxå så kanske prioriterar att bygga dessa till ukraina?
Liebherr är stolta över att göra de bästa grejerna med de bästa komponenterna och dessa tror jag inte görs i ukraina heller
 
electroluxaren skrev:
oktober 2001 då har modellen utgått
liebherr gör lyftkranar och grävmaskiner oxå så kanske prioriterar att bygga dessa till ukraina?
Liebherr är stolta över att göra de bästa grejerna med de bästa komponenterna och dessa tror jag inte görs i ukraina heller
oktober 2001??då har modellen utgått.
 
A
M mickekarl skrev:
oktober 2001??då har modellen utgått.
och är det fel? finns det några kvarvarande ex från en produkt som såldes 2001?
du vet 21 år håller inte ens en liebherr!
 
electroluxaren skrev:
och är det fel? finns det några kvarvarande ex från en produkt som såldes 2001?
du vet 21 år håller inte ens en liebherr!
Skåpet beställdes 2021! Inte 2001!
 
A
M mickekarl skrev:
Skåpet beställdes 2021! Inte 2001!
det var inte ett svar på min fråga
 
electroluxaren skrev:
det var inte ett svar på min fråga
electroluxaren skrev:
det var inte ett svar på min fråga
Gränsbygdens
gränsbygdens köpcentrum (500+) ecbn 6256 ???
 
Hej igen! För att vara lite tydligare i min frågeställning:

1. Hade varit intressant att veta om någon fått leverans av en Liebherr-kombiskåp 90 cm ("french doors") under de senaste 12 månaderna?

2. Någon annan som väntar på leverans av en Liebherr-kombiskåp 90 cm ("french doors)?

Tackar för hjälpen och engagemanget!
 
Philipppppp Philipppppp skrev:
Hej! Jag beställde i oktober 2021 ett inbyggt 90 cm Liebherr-kombiskåp (ECBN 6256) men den har fortfarande ej levererats trots att vi nu är i januari 2023, alltså 15 månader senare.

Eftersom kyl/frysen är till ett platsbyggt kök där hål i vägg och måttbeställda luckor redan är tillverkade är det inte helt problemfritt att byta leverantör. Jag har varit i kontakt med importören etc och de hänvisar till kriget i Ukraina som orsak till förseningen, vilket är lite märkligt ändå eftersom första leveranstiden jag fick var februari 2022, före krigsutbrottet.

Är det någon annan som har liknande problem med Liebherr och leverans via importören/agenten Witt? Witt säger att de har levererat flera skåp av denna modell men att det är ca 20 beställningar före mig som väntar, vilket jag tycker låter osannolikt givet hur länge jag väntat.

Länk till skåpet:
[länk]
Vi hade samma problem, fick inte leverans i tid från Witt. Därför avbeställde vi och köpte exakt samma via Computersalg som hade varan i lager och levererade på ett par dagar. Prova det.
 
  • Gilla
Philipppppp
  • Laddar…
BirgitS
Gränsbygdens skulle jag inte handla av, jag har fått dra dom till ARN för att dom inte levererade det jag betalat för utan ville pracka på mig deras eget märke. Dom sa hela tiden att det kommer nästa vecka, sedan nästa och nästa. men du kan få en annan (av obskyrt märke som drar mer ström och är mindre) i stället.
 
Redigerat:
BirgitS
D Dilato skrev:
Gränsbygdens skulle jag inte handla av, jag har fått dra dom till ARN för att dom inte levererade det jag betalat för utan ville pracka på mig deras eget märke. Dom sa hela tiden att det kommer nästa vecka, sedan nästa och nästa. men du kan få en annan (av obskyrt märke som drar mer ström och är mindre) i stället.
Måste man betala i förväg?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Måste man betala i förväg?
Man lägger varan i varukorgen och checkar ut med kortbetalning.
Dom drar från kortet och sedan hoppas man på att dom levererar enligt ordererkännande/kvitto.

Sker inte leverans så får man börja processen med att mailkonversera och när det sedan inte hjälper ge ultimatum om leverans senast xx. När leverans då inte heller sker (trots att dom lovat flera gånger med olika datum) så häver man köpet, och begär pengarna tillbaka, när inga pengar återbetalas hotar man med stämning och först då betalas pengarna tillbaks.
Jag begärde skadestånd/ersättning för fyllnadsköp och dom vägrade så jag gick till ARN.

Nämnden rekommenderar Gränsbygdens Köpcentrum AB att betala 1 705 kr till XX
samt ränta på 2 220 kr enligt 2 § andra stycket och 5 § räntelagen från den 22 februari 2018 till
den dag återbetalning skett.

XX begär ersättning med 1 705 kr och räntan som säljaren har tillgodogjort sig på
2 715 kr.
I februari 2018 beställde XX en frysbox från företaget till ett pris om 2 220 kr och
495 kr för hemtransport. Frysboxen levererades dock aldrig till honom trots att han krävde att
frysboxen skulle levereras senast den 20 mars 2018. Företaget har aldrig haft för avsikt att
leverera frysboxen till honom utan avsikten har hela tiden varit att försöka sälja någon annan
ersättningsprodukt av okänt märke.

Han vill ha ersättning för ett eventuellt täckningsköp av samma frysbox hos andra återförsäljare.
Företaget dröjde även med att återbetala köpesumman fram till runt den 20 juni 2018 och det
har därmed kunnat tillgodogöra sig ränta på beloppet i fyra månader.
 
Redigerat:
  • Arg
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Philipppppp Philipppppp skrev:
Hej! Jag beställde i oktober 2021 ett inbyggt 90 cm Liebherr-kombiskåp (ECBN 6256) men den har fortfarande ej levererats trots att vi nu är i januari 2023, alltså 15 månader senare.

Eftersom kyl/frysen är till ett platsbyggt kök där hål i vägg och måttbeställda luckor redan är tillverkade är det inte helt problemfritt att byta leverantör. Jag har varit i kontakt med importören etc och de hänvisar till kriget i Ukraina som orsak till förseningen, vilket är lite märkligt ändå eftersom första leveranstiden jag fick var februari 2022, före krigsutbrottet.

Är det någon annan som har liknande problem med Liebherr och leverans via importören/agenten Witt? Witt säger att de har levererat flera skåp av denna modell men att det är ca 20 beställningar före mig som väntar, vilket jag tycker låter osannolikt givet hur länge jag väntat.

Länk till skåpet:
[länk]
Hej jag är ingen hejare på vitvaror så hoppas du får bra tips. Men vad gäller konsumentköplagen så hade jag bekymmer med en sen dörrleverans datumet sköts fram flera gånger. Läste då att om en vara är mer än 30 dagar sen har man rätt att häva sitt köp och då få fullständig återbetalning. Se länk nedan för mer info.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/forsenad-leverans/
 
Hej! Tack för svar allesammans! Kylskåpet är till ett platsbyggt kök där dörrar och hål i väggen för kylen redan är färdiga, och andra märken/alternativ skulle innebära att vi behövde göra om en del snickerier. Därför hoppas vi fortfarande på Liebherr-kombiskåpet, men hade varit intressant att veta om någon fått en leverans av samma skåp i Sverige. Levereras de verkligen överhuvudtaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.