Vi hade ca 40m2 stödmurar.
Kostnaden för dessa skulle hamna på 170'-200' enl de olika offertförslagen vi fick.

Våra markarbeten inkl grund skulle kosta omkr 1 milj (ex garage grund)
 
Hemmakatten
Vi hade mycket och dyra mark- och grundarbeten. Dock så anser jag att vi fick mycket för våra pengar. Det anser jag att ni inte skulle få.

Något är allvarligt fel med er kalkyl/offert. Förmodligen är ni uppskörtade.

Ge inte upp hoppet om ett hus. Men sök er andra vägar. Skippa TH och deras entreprenörer! Ett alternativ är att sälja båda tomterna och köpa en annan tomt som är mer plan och billigare att bygga på. En variant är att anlita en lokal byggare och bygga i lösvirke. En ytterligare är att handla upp entreprenaderna själv (delade entreprenader) vilket kräver tid och ork, men med tanke på att vinsterna hos husleverantörerna ligger på 20-30% så spar man en rejäl summa.
 
Vi har inte gett upp hoppet helt ännu!

Men efter två års mer eller mindre intensivt planerande så känner jag mig som en urlakad disktrasa.
All min tid/energi det senaste året har jag satsat i design/planering mm i det här huset.
Och så blir det ingenting utav det hela!

All vår inredning befinner sig i 60 st flyttkartonger i källaren, vi har inte kraft ens att packa upp allt vårt junk igen!
Det var ju ca en vecka innan markarbetena skulle köra igång som vi lade hela projektet på is för att ta en funderare på om det var någon ide att fortsätta.

Just nu tittar vi på om det går att ändra tomtstyckningen en smula för att ev. kunna sälja av bägge tomterna och köpa ett beg hus (av modell bättre).
Styckningen går ju just nu rakt igenom vårat bef hus så det går ju inte att sälja av någon av tomterna som det ser ut idag.

Om något år så kommer jag antagligen att skratta åt det här eländet och kanske tom tycka att det var tur att vi då gjorde som vi gjorde.
Men just nu så har jag mest ångest över att vi stoppat, fast jag hade ännu större ångest och ont i magen INNAN vi stoppade :)

Ibland undrar man hur korkad man egentligen är, som måste tränga in sig på en frimärkstomt tillsammans med alla andra.
När man istället kan få en stor härlig/plan tomt och ordentligt med "livs utrymme" utan trafikbuller/avgaser från Essingeleden en bit utanför stan till helt andra priser.
 
Hemmakatten
Vi är utflyttade från liten villatomt i Sthlmsförort. Köpte 13.500 kvm sjötomt med brygga, strand och kräftfiske 4 mill norr om stan för mindre pengar än vad du skulle få för en av dina "frimärkstomter". Tar ca en halvtimme (om det inte är kö) att åka till Roslagstull. Har aldrig någonsin ångrat att vi flyttade hit. Har större (och trevligare) socialt liv här på landet än vad vi hade med grannarna i stan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.