Jag börjar bli klar med mitt Attefallshus i suterräng. Tanken är att källardelen, byggt i Leca och är isolerat, ska bli min framtida snickarbod.

Det är ca 25 kvm som ska värmas. Användningen är ganska fragmenterad med riktigt intensiva perioder och andra gånger kan det vara en månad eller två då jag knappt visar mig där. Idag har jag 12 kvm friggebod, isolerat, som har grundvärme med en oljefylld radiator. Vid behov ökar jag värmen fort med den. Grundkostnaden är dock ganska stor ändå med de elpriser som är nu. Jag håller ca 10 grader som grund.

Frågan är om en luft-luftvärmepump fungerar i ett snickeri med allt damm som drar omkring? Kostnaden för en sådan kan jag nog räkna hem på två till tre år om priserna håller i sig. Jag vill kunna hålla en grundvärme på 8 - 10 grader för att allt som är frostkänsligt, lim mm ska hålla sig.

Hur gör ni idag?
 
Inte svar på din fråga. Men klarar en luft-luftvärmepump att gå så lågt ner som att hålla en grund temp på 8-10°? Har för mig att jag har hört att de har svårt att gå lägre än ca. 16°. Men jag kan ha fattat fel...:thinking:
 
Jag ville ha in en luftvärmepump i mitt snickeri, men firman som skulle installera avrådde när de såg hur mycket trädamm det var där inne. Han menade att det skulle funka om jag kom i håg att stänga av den varje gång jag skulle vara där inne och damma. Jag känner mig själv alltför bra, så jag avstod.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
På vår Panasonic finns det en funktion som skall hålla basvärme på 8-12 grader. När jag hade min ouppvärmda snickarbod så värmde spånsugen upp utrymmet på myckert kort tid. Det var en Felder 16-nånting på 2,2 kW. Skulle jag (vilket finns i planerna) bygga en snickarbod idag, skulle jag köra med LLVP och stänga av den när jag kommer till snickeriet för att snickra, och lita på att maskinerna, dvs främst hyvel och spånsug värmer upp utrymmet snabbt och effektivt. Att köra pumpen i dammig miljö tror jag skapar problem ganska snabbt. Ett bra partikelfilter är också bra att köra någon timme innan man sätter igång värmepumpen. Mest spekulationer som du hör. I förra snickeriet cirkulerade partikelfiltret luften ca 5-6 ggr/h
 
R roli skrev:
Inte svar på din fråga. Men klarar en luft-luftvärmepump att gå så lågt ner som att hålla en grund temp på 8-10°? Har för mig att jag har hört att de har svårt att gå lägre än ca. 16°. Men jag kan ha fattat fel...:thinking:
Det finns värmepumpar som har underhållsvärme, t ex Panasonic som jag kikar på. Hur bra den håller ca 8 - 12 grader sen, det vet jag inte.
 
Det är väl just det där dammet som är min oro. Jag arbetar mest med partikelfilter för mun och näsa för att det är dammigt. Jag kan tänka mig hur en värmepump skulle må. Då är ju en kombination med luftrenare en variant. En luftrenare borde ju vara installerad oavsett.
 
Jag har en LLVP Daikin Caldo R25 för garaget/snickeriet på 33 m2. Den är ställd på 11 grader och tycks ge 13-14 grader i huvudhöjd. Tidigare körde jag med 3 stycken 1000W-radiatorer som värmekälla.

Jag vill inte kallställa för då ytrostar handhyvlar, sågbord och annat på nolltid.

När jag snickrar stänger jag av LLVP och slår igång renluftsfiltret. Dessutom går spånsugen med cyklon och patronfilter när det behövs. Hittills har det funkat bra och LLVP är i gott skick. Det funkar med LLVP med en dos av eftertanke.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har en LLVP Daikin Caldo R25 för garaget/snickeriet på 33 m2. Den är ställd på 11 grader och tycks ge 13-14 grader i huvudhöjd. Tidigare körde jag med 3 stycken 1000W-radiatorer som värmekälla.

Jag vill inte kallställa för då ytrostar handhyvlar, sågbord och annat på nolltid.

När jag snickrar stänger jag av LLVP och slår igång renluftsfiltret. Dessutom går spånsugen med cyklon och patronfilter när det behövs. Hittills har det funkat bra och LLVP är i gott skick. Det funkar med LLVP med en dos av eftertanke.
Jag kör i princip likadant. Dock inte haft det så länge att jag säker kan säga att LLVP inte tar stryk men inte sett mycket damm på dess filter så här långt.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har en LLVP Daikin Caldo R25 för garaget/snickeriet på 33 m2. Den är ställd på 11 grader och tycks ge 13-14 grader i huvudhöjd. Tidigare körde jag med 3 stycken 1000W-radiatorer som värmekälla.

Jag vill inte kallställa för då ytrostar handhyvlar, sågbord och annat på nolltid.

När jag snickrar stänger jag av LLVP och slår igång renluftsfiltret. Dessutom går spånsugen med cyklon och patronfilter när det behövs. Hittills har det funkat bra och LLVP är i gott skick. Det funkar med LLVP med en dos av eftertanke.
Jag har samma funderingar om att installera LLVP i ett garage/snickarboa med begränsat med damm. Funderar på elförbrukning med de förutsättningar du har. Yta/klimat och förbrukning när det är som kallast?
 
Håkkepicke Håkkepicke skrev:
Jag har samma funderingar om att installera LLVP i ett garage/snickarboa med begränsat med damm. Funderar på elförbrukning med de förutsättningar du har. Yta/klimat och förbrukning när det är som kallast?
I mitt fall har jag en stomme i leca (19cm) och rätt klen vindsisolering. Stockholmstrakten. Jag håller 13-14 grader i garaget. Ca 33m2. Data från värmepumpen kan du se här med månadsstaplar:

Energianvändning över tid, histogram, jämförelse mellan aktuell och tidigare period, inget kyl-, enbart värmeförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Generellt kan man nog säga att en LLVP ger minst halva energiförbrukningen jämfört med att använda elradiatorer. Förmodligen lite sämre prestanda i norra halvan av Sverige under vinterperioden.
 
Låter som att det finns hopp om att köra llvp. Jag får väl sätta fjärrkontrollen med kardborreband på lampknappen, så att jag kommer ihåg att stänga av den ena när den andra slås på.
 
Hep Hep skrev:
Låter som att det finns hopp om att köra llvp. Jag får väl sätta fjärrkontrollen med kardborreband på lampknappen, så att jag kommer ihåg att stänga av den ena när den andra slås på.
Rött snöre på fingret?;)
Åtminstone med Daikin går det att integrera med IFTTT och få till automatisering av till- och frånslag så länge man har med sig mobilen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det är väl just det där dammet som är min oro. Jag arbetar mest med partikelfilter för mun och näsa för att det är dammigt. Jag kan tänka mig hur en värmepump skulle må. Då är ju en kombination med luftrenare en variant. En luftrenare borde ju vara installerad oavsett.
Värmepumparna har väl filter installerade tycker man.
 
Bart Bart skrev:
Jag börjar bli klar med mitt Attefallshus i suterräng. Tanken är att källardelen, byggt i Leca och är isolerat, ska bli min framtida snickarbod.

Det är ca 25 kvm som ska värmas. Användningen är ganska fragmenterad med riktigt intensiva perioder och andra gånger kan det vara en månad eller två då jag knappt visar mig där. Idag har jag 12 kvm friggebod, isolerat, som har grundvärme med en oljefylld radiator. Vid behov ökar jag värmen fort med den. Grundkostnaden är dock ganska stor ändå med de elpriser som är nu. Jag håller ca 10 grader som grund.

Frågan är om en luft-luftvärmepump fungerar i ett snickeri med allt damm som drar omkring? Kostnaden för en sådan kan jag nog räkna hem på två till tre år om priserna håller i sig. Jag vill kunna hålla en grundvärme på 8 - 10 grader för att allt som är frostkänsligt, lim mm ska hålla sig.

Hur gör ni idag?
Skulle vara intressant att få ta del av din förbrukning under dec-feb. Med 50 kvm garage uppvärmt till 9 grader med en 2kw biltema värmefläkt förbrukade jag i snitt 450 kwh per månad dec-feb. I Norrbotten bör tilläggas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.