Hej, vi håller på att sätta upp pärlspont som ska avslutas med den här bröstlisten.

Träplanka med urtaget hörn, möjlig golvlist eller snickeridetalj, ljusa toner, slät yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en profil med måttangivelser: 35 mm, 45 mm, 13 mm, 14 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetet går bra men jag blev plötsligt osäker på hur bröstlisten ska spikas. Spikar man rakt framifrån eller hur gör man? Det är plankvägg bakom.
 
Mats-S
Jag har spikat mina (liknande design) snett uppåt i det "nedre vecket", syns minst då :)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag har spikat mina (liknande design) snett uppåt i det "nedre vecket", syns minst då :)
Igenom panelen under också då eller?
 
Mats-S
Jiji Jiji skrev:
Igenom panelen under också då eller?
Nej, spika lite snett uppåt. Förborra om du är osäker på spikningen.
Men funkar inte det så kan du även spika på rundningens nederdel, blir även det i princip osynligt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Nej, spika lite snett uppåt. Förborra om du är osäker på spikningen.
Men funkar inte det så kan du även spika på rundningens nederdel, blir även det i princip osynligt.
Tack, vi testar att spika snett uppifrån när vi kommer så långt.
 
Nästa fråga då... @Mats-S hur lång spik hade du?
 
Mats-S
Jiji Jiji skrev:
hur lång spik hade du
Så korta små som möjligt, är inga större påfrestningar på den listen. Är det en gipsvägg bakom måste du lägga på gipsens tjocklek (13mm). Antar att du har en trävägg/spånskiva att fästa i.

Det kan funka med 40mm dyckert (prova), men troligen är det 50mm dyckert som gäller här. Är det gips emellan så är det nog 60mm dyckert som gäller.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Så korta små som möjligt, är inga större påfrestningar på den listen. Är det en gipsvägg bakom måste du lägga på gipsens tjocklek (13mm). Antar att du har en trävägg/spånskiva att fästa i.

Det kan funka med 40mm dyckert (prova), men troligen är det 50mm dyckert som gäller här. Är det gips emellan så är det nog 60mm dyckert som gäller.
Trävägg bakom.
Tack, då testar vi med det vi har hemma.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.