Hej!

Bor i radhus (friköpt) som ligger i souterräng med källare med utgång i marknivå på baksidan. Har ca 1,90m i takhöjd i dagsläget och har planer på att bila upp golvet för att få upp takhöjden till 2,1 till 2,2m. Och i samband med det inreda källaren med toalett, dusch, tvättstuga och sällskapsrum. Kommer inte ändra något exteriört.

Någon som vet om denna typ av åtgärd bör omfatta bygglov? Har försökt läsa på på olika ställen men det känns svårtolkat.
 
O oggebanan skrev:
Hej!

Bor i radhus (friköpt) som ligger i souterräng med källare med utgång i marknivå på baksidan. Har ca 1,90m i takhöjd i dagsläget och har planer på att bila upp golvet för att få upp takhöjden till 2,1 till 2,2m. Och i samband med det inreda källaren med toalett, dusch, tvättstuga och sällskapsrum. Kommer inte ändra något exteriört.

Någon som vet om denna typ av åtgärd bör omfatta bygglov? Har försökt läsa på på olika ställen men det känns svårtolkat.

Du bör kolla detaljplanen först så att du får ha en extra våning i källaren på grund av ökad rumshöjd och användning av källaren så kan du bedömas som ytterligare en våning.

det är bygglovspliktigt eftersom det är en tillbyggnad. tillbyggnad är när du ökar volymen på huset och det gör du praktiskt sätt när åt eftersom du ändra rumshöjden och gräver ut.

Ta kontakt med en bygglovsbyrå som kan hjälpa dig med detaljerna och att få allting korrekt och framför allt kolla upp reglerna innan du sätter igång med någonting.
 
Tekniskt sett krävs det nog bygglov, men jag tror inte att det är många som skulle söka för det du tänkt göra... När jag skulle göra något liknande ringde jag kommunen och frågade och de sade att det inte behövdes något bygglov. Jag sänkte väl iofs bara golvet ett par cm, men det var inget de frågade om.

Jag tror inte att takhöjden påverkar om det är en våning eller inte, däremot medelmarknivån vid huset om du hade tänkt ändra den samtidigt. Men kolla upp det.
 
Jag har svårt att se att bygglov krävs om du inte ändrar fasaden. Det som kan krävas är bygganmälan, om det ses som en ändring av den bärande konstruktionen. Ställ en fråga till stadsbyggnadskontoret i din kommun.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Om du ska bygga ny toalett/badrum (dvs inte bara renovera befintliga) behöver du antagligen bygglov.

Kontakta kommunen och kolla, ofta kan dom svara rätt fort på sådana frågor.
 
Förmodligen behövs inga lov eller krav om det inte inreds och används som boyta med sovrum. Ex. får du ha hur många kök och badrum du vill i ditt hus utan att det krävs bygglov.
 
D
O oggebanan skrev:
Hej!

Bor i radhus (friköpt) som ligger i souterräng med källare med utgång i marknivå på baksidan. Har ca 1,90m i takhöjd i dagsläget och har planer på att bila upp golvet för att få upp takhöjden till 2,1 till 2,2m. Och i samband med det inreda källaren med toalett, dusch, tvättstuga och sällskapsrum. Kommer inte ändra något exteriört.

Någon som vet om denna typ av åtgärd bör omfatta bygglov? Har försökt läsa på på olika ställen men det känns svårtolkat.
För nedanstående projekt har inte bygglov sökts i varje fall, och det är betydligt större förändringar.

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-kaellare.302771/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.