Hej
Jag behöver en ny spishäll och tänkte köpa mig en induktionshäll.
Men då jag hört så mycket dåligt om dessa touchkontroller integrerade i hällen tänkte jag om det finns någon häll med en manöverpanel som går att sätta i fronten istället för att kladda ovanpå hällen.

Vad har ni för erfarenheter om det?

/Workingclasshero
 
Aldrig haft ett problem med min touchpanel på hällen. Det är dom få som klagar som hörs mest.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Aldrig haft ett problem med min touchpanel på hällen. Det är dom få som klagar som hörs mest.
Mina 3 kollegor som sitter bredvid mig har alla upplevt problem så som svårt att snabbt stänga av, stänk på sensorer och överkokning mm.

Men vet du någon häll med extern panel?

/W
 
Enda negativa jag har att säga om touchkontroll är att det tar 2 sekunder extra att ställa in temperaturen.
Har haft touchkontroll de senaste 22 åren. De gånger jag använt spisar med vred har jag inte tyckt att de var bättre.

Manöverpanelen i fronten tar en lådposition. Vred brukar bli flottiga och tar längre tid att rengöra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Enda negativa jag har att säga om touchkontroll är att det tar 2 sekunder extra att ställa in temperaturen.
Har haft touchkontroll de senaste 22 åren. De gånger jag använt spisar med vred har jag inte tyckt att de var bättre.

Manöverpanelen i fronten tar en lådposition. Vred brukar bli flottiga och tar längre tid att rengöra.
Jag är bortskämd med mina infällda vred tydligen ;-)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Mina 3 kollegor som sitter bredvid mig har alla upplevt problem så som svårt att snabbt stänga av, stänk på sensorer och överkokning mm.

Men vet du någon häll med extern panel?

/W
Nu ska vi ta de tre påståenden
svårt att snabbt stänga av = bara en touch på nollan för en zon eller touch på nollan för hela hällen
stänk på sensorer= vad menas? Är det touchfunktionen, då påverkar det inget.
Jag kan ta ett hushållspapper när hällen är igång och torka runt kastrull/panna och på touch inget händer.

och överkokning= påverkas av att induktion är snabb på hög effekt, vänd den inte ryggen för att gå och pyssla med något annat. Och en lätt touch på lägre nivå så slutar det omedelbart att koka. Har inget med touch att göra.

Sedan vet jag ju inte om det skiljer mellan fabrikat, eller framför allt en ny häll mot en gammal för allt utvecklas. Vår är väl tre år.

Däremot får man lära om lite och inte maxa, det gör man bara på uppkok av vatten. Stekpanna värms på 2/3 så att hela pannan blir varm.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu ska vi ta de tre påståenden
svårt att snabbt stänga av = bara en touch på nollan för en zon eller touch på nollan för hela hällen
stänk på sensorer= vad menas? Är det touchfunktionen, då påverkar det inget.
Jag kan ta ett hushållspapper när hällen är igång och torka runt kastrull/panna och på touch inget händer.

och överkokning= påverkas av att induktion är snabb på hög effekt, vänd den inte ryggen för att gå och pyssla med något annat. Och en lätt touch på lägre nivå så slutar det omedelbart att koka. Har inget med touch att göra.

Sedan vet jag ju inte om det skiljer mellan fabrikat, eller framför allt en ny häll mot en gammal för allt utvecklas. Vår är väl tre år.

Däremot får man lära om lite och inte maxa, det gör man bara på uppkok av vatten. Stekpanna värms på 2/3 så att hela pannan blir varm.
Det verkar så att vissa platt touchar måste steppas ner, det vill jag inte ha, det är en kollega irriterad på, och han är kock. Finns väl ingen nolla på hans häll.

Jag har problem på paddor telefoner och touchkontroller med mina mekanikerhänder pga tjockare hud, så touch är jag inte så komfortabel med.

Stänk på sensorer har jag bara läst om att det är problem.

Så vet du om det finns häll med frontpanel?
 
Har en äldre spis med induktionshäll där de har lyckats med konststycket att ha fysiska vred men touch funktion för att sätta max-effekt. Touchen styr även barnlås och någon meningslös timer som vi aldrig har använt.
När hällen är helt ren och fri från smuts så fungerar den bra. Men så fort du råkar koka över, steker lite för vildt, eller placerar kastrullen lite för nära touchknapparna så börjar den pipa, efter kanske fem sekunder stänger den av sig, eller ännu bättre aktiverar barnlåset. Och eftersom det händer en gång i kvartalet så får man googla fram manualen för att förstå hur man tar sig ur det förbaskade läget.
Du kan även glömma att använda hällen som avlastningsyta när du tar ut en plåt ur ugnen. Detta eftersom hällen börjar pipa som en galning.
Vi har även råkat ut för att fukt tar sig in i hällen och påverkar touchknapparna, vilket leder till att den står och piper konstant. Lösningen är att dra säkringen och låta den vara några timmar.

Nä, när det kommer till vardagliga föremål med relativt enkla interface så är touch djävulens påfund, gör bara livet jobbigare. Men jag förstår tillverkarna, det är svårt att få till en häll med vred, speciellt om de ska sitta på separat panel. Dessutom blir det ju "snyggare" så att alla industridesigners har något att gå igång på.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Prisjakt listar 25 induktionshällar med vred men då är det från 30 cm bredd och en del verkade ha två zoner för gas så du får filtrera mer själv:
https://www.prisjakt.nu/c/spishallar?1274=2392&1395=2442&sort=price

Jag har full förståelse för ditt önskemål för varje gång som jag har lagat mat med touchhäll hos någon annan så känns det så skönt att komma hem till mina vred :D
 
  • Älska
Workingclasshero
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste vreden sitta i fronten?

[länk]

[länk]


Ingen aning om det är bra produkter. Dom kom upp vid en snabb sökning...
Inbyggda vred är inte aktuellt då det blir svårtorkat och jag drar runt mina grytor så de lär ju ryka om de sitter i hällen.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Inbyggda vred är inte aktuellt då det blir svårtorkat och jag drar runt mina grytor så de lär ju ryka om de sitter i hällen.
då har du bora samt gaggenaus 400:a hällar att välja mellan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.