Hej!

Tar tacksam emot tips kring detta ärende. Vi har ett hus från 1924 det är reverterat. Fasaden är ganska välbehållen förutom sidan som vätter mot söder.

I vinter har det hänt en del där.

Den största skadan är att en del puts trillat av nära ett fönster, alltså ett hörn. Jag har bifogat bilder. Man kan också notera att den tidigare ägaren har målat vit färg runt fönstret på just detta fönster som liksom flagnat och går att dra bort, liknande har inte hänt med de andra fönstren där den vita färgen ser ganska fräsch ut, kanske någon form av plastfärg vilket känns suboptimalt. Och ja jag sk också ta tag i själva fönstret.

Titta gärna på bilderna och berätta hur du hade gjort med hörnskadan!

Tacksam för svar!
 
  • Skadad puts vid hörnet av ett fönster på en husfasad, med flagnande färg runt fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Puts som trillat av nära ett fönster på en husfasad, med avflagande vit färg runt fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skrapa bort färgen och putsa på nytt. Om du vill ha vit runt fönstret kan du vitkalka denna yta.
Om denna fönsterkant har blivit reparerat innan med någon slags cementblandningar då skall dom gamla lagningar också bort. Sen putsar man med rätt material som i ditt fall kan vara kalkputs.
 
N
Relativt enkelt, förvattna skadan med en blomspruta.
Och slå sen på lite kalkbruk på hörnan , eller c bruk.
Sen börjar du fundera på att hugga ner hela fasaden och putsa om den.
Livslängden är gjord, och den ser förjävlig ut.
 
  • Gilla
Bnilsson
  • Laddar…
G gaia skrev:
skrapa bort färgen och putsa på nytt. Om du vill ha vit runt fönstret kan du vitkalka denna yta.
Om denna fönsterkant har blivit reparerat innan med någon slags cementblandningar då skall dom gamla lagningar också bort. Sen putsar man med rätt material som i ditt fall kan vara kalkputs.
tack för tips!
 
N neo11 skrev:
Relativt enkelt, förvattna skadan med en blomspruta.
Och slå sen på lite kalkbruk på hörnan , eller c bruk.
Sen börjar du fundera på att hugga ner hela fasaden och putsa om den.
Livslängden är gjord, och den ser förjävlig ut.
tack, då vet jag att den ser förjävlig ut
 
  • Gilla
Drburr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.