Hej ett som jag trodde enkelt jobb blev ganska jobbigt när jag hanslipar elementet jag ska måla för att utjämna ojämnheter. På ett par timmar har jag gjort knappt hälften.

Hur gör proffsen? Kan jag underlätta och effektivisera? Eller ska jag tjura ihop och bara gno på?

Tacksam för svar!
 
  • Äldre vit gjutjärnsradiator nära en vägg, med sliten färg och behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blästrar
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Hej tack f svar! Jag tänkte inte demontera och lämna in för blästring. Jag tror det kan vara svårt att få av elementet och på igen. Det har suttit där sen -49 och sitter rejält fast.
Mvh B
 
B bo-ca skrev:
Hej tack f svar! Jag tänkte inte demontera och lämna in för blästring. Jag tror det kan vara svårt att få av elementet och på igen. Det har suttit där sen -49 och sitter rejält fast.
Mvh B
Om radiatorn suttit där i 70 år är det kanske läge att byta ut ventilen..? I somras tömde jag systemet och plockade bort fyra sektionsradiatorer och lämnade in på industrilack. Både industrilacken och en VVSare jag pratade med sa samma sak: Blästra inte. Det riskerar att ta med för mycket material och resultatet blir en läckande radiator som i bästa fall svetsas tät. Lackfirman löste istället de gamla färglagren med kemikalier för att sedan lacka om. Passade också på att byta radiatorventiler och sätta in slottsvred. Kostar såklart lite grann, men rackarns värt att få fram de skarpa linjerna på flänsarna.

Om du ändå vill låta radiatorn sitta så matta ned ytan, men undvik att gå på för hårt. Fokusera på det som eventuellt sitter dåligt. Annars är det väl bara göra som du hittills gjort, tänker jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej Hans och tack för svar! Slottsvred ser elegant ut men vi har inte tänkt gå riktigt så långt i renoveringen:) Däremot är planen att byta ut de tråkiga ventilerna till något som ser lite mer smäckert och neutralt ut än de som sitter där nu.

Ok, då är det bara att gno på utan att ta för mycket...

/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.