Hej! Bor i en 1/2 plans villa ifrån -84.
Är det någon som gjort om ett liknande vindsutrymme till loft eller bara höjt taket på ovanvåningen?
Vind med träbjälkar, isoleringsmaterial, kabel, belysning och lutande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det någon specifik funktion med denna typ av vind/isolering som man skulle missa om man lägger isoleringen mellan takstolarna istället?
 
Lägger du ISO mellan takstolar, måste du först bygga en luftspalt mellan masoniten du ser och isoleringen du ska stoppa upp, då är det inte så mycket av takstolens regel kvar så blir väldigt tunn isolering för att vara tak, du kan bygga ner för att få upp tjockleken isoleringen, men förlorar då takhöjd, vad gäller öppna upp helt, så antar ja att du har kattvindar och de stödben samt hanbjälken(bjälkarna där isoleringen ligger idag) är bärande så dessa kan du bara inte ta bort utan ganska omfattande ändringar av takstolarna.
 
Bra input. Tack. Låter som det är för lite vin(d)ning jämfört med arbete och kostnad. Har gott om andra områden i huset med högre prioritet.

Känns synd att inte ta vara på ytan bara.
 
Jag har precis samma funderingar som du. Fast mitt hus är byggt 72. Dels funderar jag på att öppna upp till nock på delar av vinden. Och dels funderar jag på att inreda andra delar av vinden. I dagsläget består mitt bjälklag mellan våning och vind av takstolarnas underramar som sitter på 120cc. Och sedan är det extra golvreglar mellan dessa. Så det är alltså reglar på 60cc. En fundering jag har är om man kan ta bort de extra reglarna där jag tänkt öppna upp till nock. På så sätt skulle jag endast få takstolarnas underramar att klä in med något för att få det snyggt.

Var i sverige bor du?
 
Vi har likadan vind, flera hus på vår gata har öppet i nock. De horisontella reglarna i takstolarna måste givetvis vara kvar, men de extra reglarna är förhoppningsvis bara för att ha något att spika innertaket på.
Man kan klä in reglarna så att de ser mer rustika ut och inte bara som ohyvlade reglar. Försökte få tag på foton på Google Maps Street View, men tyvärr skiner solen så man ser bara speglingar från himlen.

Värt att tänka på i dessa dyrtider är att det kostar mer att värma upp huset om man gör detta.
 
  • Gilla
simonware
  • Laddar…
Jag är inte helt övertygad om att det försämrar energiprestandan. Inte i mitt fall. Jag har idag 200mm i hopsjunken isolering i vindsbjälklaget. Jag kan naturligtvis enkelt och billigt lägga på lite mer som det är. Men om jag öppnar upp till nock så skulle jag kunna isolera taket med nästintill modern standard.

Skulle jag däremot inreda vinden så måste jag ju snåla på isoleringen i snedtaket för att inte förlora värdefull takhöjd.
 
  • Gilla
simonware
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Jag är inte helt övertygad om att det försämrar energiprestandan. Inte i mitt fall. Jag har idag 200mm i hopsjunken isolering i vindsbjälklaget. Jag kan naturligtvis enkelt och billigt lägga på lite mer som det är. Men om jag öppnar upp till nock så skulle jag kunna isolera taket med nästintill modern standard.
Det har inte med isoleringen att göra utan med att du får en mycket större luftvolym som ska värmas upp.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är klart det blir lite mer volym. Det blir extra gavelytor också. Luften skiktar sig osv. Och i mitt fall två extra fönster. Fönster som idag sitter på husgaveln in mot kallvinden. Men min poäng är att man kan förmodligen delvis eller kanske helt kompensera det hela med bättre isolering.

Är det ingen i Uppsala som genomlidit något sådant här projekt? Någon som dela med sig av erfarenheter?
 
Hade synnerligen varit intressant att se lite bilder och kalkyler på någon som gjort något liknande.
 
Ja, eller ännu hellre i verkligheten. Uppsala, någon?
 
BirgitS
O Olf Oggler skrev:
Och dels funderar jag på att inreda andra delar av vinden.
Då kan det bli så att takstolarna och/eller väggar på våningsplanet under behöver förstärkas.

En påminnelse till dig och simonware är att alla ingrepp i bärande konstruktioner ska ha en godkänd bygganmälan innan arbetet påbörjas och för att ge tillräckligt med uppgifter om dimensioneringar etc. kan man behöva anlita en byggkonstruktör.
 
Ur komfortsynpunkt (stegljud mm) så tror jag bjälklaget behöver ses över om jag ska inreda delar av vinden. Men i övrigt så är det byggt för att inredas. Fast med 1972 år standard då. Dvs ett lager tidningspapper som isolering.
 
Förmodligen ingen som har inrett en sådant hus på vinden med dessa takstolar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Syftar du på trådskaparens takstolar?
 
O Olf Oggler skrev:
Syftar du på trådskaparens takstolar?
Svar: Jesus Adam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.