Hej alla glada byggare!

Vi har idag inget tak över entrén och klurar nu på olika lösningar. Ska även bygga nytt trappräcke ocg då säger många "varför låter ni inte två av stolparna gå högre upp och stötta upp ett tak med dom?". Saken är att vi inte är så förtjusta i något "klumpigt" tak med uppdragna räckesstolpar. Så till min fråga: Hur stort skärmtak kan man bygga utan stöd från stolpar? Huset ifåga är ett putsat lättbetonghus, så man kan ju dra expander eller liknande in i väggen. Någon som har några idéer och tankar om hur man kan konsturera något sådant?

Tacksam för hjälp!
 
Ingen som har gjort något liknande?
 
Allt hänger på hur stadigt det går att fästa taket i väggen.
Det går i princip att bygga en "balkong" om det går att få stadigt
fäste. Balkonger som sticker rakt ut från väggar brukar ha grova
armeringsjärn ihopgjutna med väggen eller motsvarande.
Om du ej kan få superstadigt fäste utan enbart någon form av
expander i lättbetong behövs det rejäla vertikala konsoller utmed väggen.
Hålllfasthetsmässigt blir det mycket lättare med ett par stolpar.
Jag skulle kolla om det går att få till några smäckra snygga stolpar.
Vad som är snyggt är om möjligare svårare att svara på än vad som
håller. 100mm rostfritt stålrör? En svart "korg" i järn med fyra fyrkantrör
i hörnen och vertikala stegpinnar som det klänger växter i? Svarvat trä?
En grov åttkantig trästolpe? En valvbåge över entren och sidorna som med snirkligt järn stagar klena stolpar i järn? Det är väl bara att hitta på något.
Det är mycket enklare att bonndimensionera med tumme och pekfinger så det tveklöst håller om man har ett par stolpar.
 
Visst är det lättare att få det stabilt med stolpar, men riktigt fult enligt mig. Vi helst inte ha några vertikala stöd heller, så man kanske får skita i att ha tak över entrén ;) Enda anledningen till att vi vill ha tak är för att skydda vår nya ytterdörr i oljad ek.
 
annars är det ju grymt praktiskt att ha tak över just entrén...

inte så kul att stå med dom tunga matkassarna i ena handen o med den andra fippla fram nycklarna o låsa upp.. i ös regnet.. Samma visa när man ska låsa.. ::)

fast det e väll klart det regnar kanske inte hos dig ;) :D

Fast å andra sidan folk skaffar ju aleminum kylskåp o liknande snyggt är det men ack så opraktiskt..
 
Gutte skrev:
Visst är det lättare att få det stabilt med stolpar, men riktigt fult enligt mig. Vi helst inte ha några vertikala stöd heller, så man kanske får skita i att ha tak över entrén ;) Enda anledningen till att vi vill ha tak är för att skydda vår nya ytterdörr i oljad ek.
Min bostadsrättsförening har nyligen monterat 60 cm djupa skärmtak med välvd plexiglas och integrerad belysning över alla oskyddade entréer. De sitter med sex stycken ca 12 mm bultar i tegelfasad. Tre bultar per konsol där den övre dragbelastade verkar vara någon form av djup expander som sitter ca 10 cm över "våglinjen, nästa är en ca 12 mm skruv i plug ca en decimeter under "våglinjen" och nederst en ca 12 skruv i plugg ca 55 cm under "våglinjen". Så konsolen är något högre mellan översta och lägsta skruven än skärmtaket är djupt.

Skärmtaken är till för att man skall slippa irritera sig på regn när man låser upp dörren och för att få en riktigt bra belysning. 60 cm är i minsta laget.

Vill du ha en tunga som sticker rakt ut från fasaden utan några synliga
vertikala stöd får du nog ta och riva dig in i väggen tills du kan få en massiv förankring typ genomgående bult i betongelement, träreglar med 2/3 delar innanför fasaden och 1/3 del som sticker ut och bär upp taket, edyl.

Om dörren bara skall skyddas från regn borde en sned plåt på 20-30 cm göra märkbar skillnad beroende på hur det brukar blåsa men man får allt regn och slask i nacken.
 
Belysning finns redan och funkar fin fint. Har också sneglat på ett välvt tak som bultas fast. Ang storlek på ett sådant tak, så räcker det i vårat fall med 60cm då trappan inte är bredare än ca 85cm uppe vid dörren. ( Huset har källare, så trappan går längs kortsidan och blir bredare ner mot marken.) Jag ska googla lite efter ett sådant tak och återkomma ;)
 
Ett alternativ kan ju vara att ha stag eller wire som går från yttre delen av taket och snett uppåt till fasaden. Skulle kunna bli riktigt snyggt på en funkiskåk med glastak som är fästade med rostfri wire och ett par vantskruvar

/Fredrik
 

Jag sitter just också och skissar på entrétak utan stolpe. Beroende på lutning och storlek behöver jag nog staga upp det och tänkte göra det med ett uppåtgående stag från yttersta hörnet på taket till husfasaden. Tänkt att ta antigen vajer som föreslogs tidigare eller låta göra ett smides stag.

Vad är minsta takvinkel på ett entrétak utifrån snöaspekten?

///Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.