Jag funderar på att stänga av strömmen när jag lämnar hem för att spara el. I vårt elskåp finns grupper av säkringar för sovrum, badrum, kök m fl. Det enda nödvändiga är kylskåp och frys. För resten av lägenheten förutom kyl och frys skulle jag kunna stänga av strömmen med de dedikerade säkringar till dessa utrymmen. Detta för att slippa alla apparater som är på stand-by läge, som router, tv-modem, och en hel del andra elektroniska prylar. Min fråga är om det är farligt eller dåligt på något sätt att göra det genom att sätta på och stänga säkringar dagligen?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…

Bästa svaret

Säkringar är inte avsedda att användas som strömbrytare, de är inte tillverkade för att tåla massor med till och frånslag.Hur stort problem det är i praktiken vet jag inte.

Men skulle en säkring behöva bytas ut pga förslitning, så kostar det mer än du kan spara på 100 år genom att stänga av tomgångsström.
 
  • Gilla
Yaken och 10 till
  • Laddar…
R
E emailkia skrev:
Min fråga är om det är farligt eller dåligt på något sätt att göra det genom att sätta på och stänga säkringar dagligen?
Ja det är dåligt (inte farligt). Säkringar är inte konstruerade att användas på det sättet och kommer gå sönder efter ett tag.
 
  • Gilla
emailkia och 1 till
  • Laddar…
E emailkia skrev:
Jag funderar på att stänga av strömmen när jag lämnar hem för att spara el. I vårt elskåp finns grupper av säkringar för sovrum, badrum, kök m fl. Det enda nödvändiga är kylskåp och frys. För resten av lägenheten förutom kyl och frys skulle jag kunna stänga av strömmen med de dedikerade säkringar till dessa utrymmen. Detta för att slippa alla apparater som är på stand-by läge, som router, tv-modem, och en hel del andra elektroniska prylar. Min fråga är om det är farligt eller dåligt på något sätt att göra det genom att sätta på och stänga säkringar dagligen?
Vad har du för månatlig elförbrukning?
 
Dvärgbrytare är relativt billiga, men sen ska du ha någon som byter ut dem när de går sönder. 100 kronor för material, 1000 för arbete.
För att du ska kunna sluta tänka på det här tycker jag du ska testa en dag. Skriv av värdet på elmätaren när du går hemifrån på morgonen, och när du kommer hem. Prova det med strömmen på och avslagen, så ser du hur stor skillnad det är. Sen kan du fundera på vad det extra besväret är värt, med vetskap att du riskerar en dyr elektrikerräkning.
 
  • Gilla
emailkia
  • Laddar…
Kolla först vad standby-grejerna och routern egentligen drar. Det brukar vara försvinnande lite om det är någorlunda moderna prylar. Datorer som inte somnar ordentligt är det som drar mest hos oss, så jag stänger ofta av min helt.
 
  • Gilla
emailkia
  • Laddar…
Är det inte enklare att bryta strömmen till dina apparater när de inte används, då slipper de ju också att stå på när du t.ex. sover. Finns ju grenuttag med på/av-knapp som ofta kan kopplas till 4 apparater.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det är nog bättre att skaffa en trave med grenuttag från IKEA, sådana med strömbrytare, och koppla in de apparater som kan tänkas ha en hög standby-förbrukning. Eller smarta uttag som du kan slå på och av med telefonen.
Men alla inköp måste ju vägas mot hur mycket du kan tänkas spara.
Sen kan jag tänka mig att det kan bli problem att bryta ström till TV-box och router mm. Beroende på vilka prylar man har kan det ju ibland bli problem om man inte startar upp dem igen i "rätt" ordning. Bryter du strömmen rakt av så startar ju självfallet allt upp igen samtidigt när strömmen kommer tillbaka.
 
  • Gilla
emailkia
  • Laddar…
hsd
P PatrikJo skrev:
Dvärgbrytare är relativt billiga, men sen ska du ha någon som byter ut dem när de går sönder. 100 kronor för material, 1000 för arbete.
För att du ska kunna sluta tänka på det här tycker jag du ska testa en dag. Skriv av värdet på elmätaren när du går hemifrån på morgonen, och när du kommer hem. Prova det med strömmen på och avslagen, så ser du hur stor skillnad det är. Sen kan du fundera på vad det extra besväret är värt, med vetskap att du riskerar en dyr elektrikerräkning.
Å en elektriker som säger att hela centralen måste bytas
 
  • Haha
  • Gilla
Yaken och 5 till
  • Laddar…
hsd
David Wallin David Wallin skrev:
Det är nog bättre att skaffa en trave med grenuttag från IKEA, sådana med strömbrytare, och koppla in de apparater som kan tänkas ha en hög standby-förbrukning. Eller smarta uttag som du kan slå på och av med telefonen.
Men alla inköp måste ju vägas mot hur mycket du kan tänkas spara.
Sen kan jag tänka mig att det kan bli problem att bryta ström till TV-box och router mm. Beroende på vilka prylar man har kan det ju ibland bli problem om man inte startar upp dem igen i "rätt" ordning. Bryter du strömmen rakt av så startar ju självfallet allt upp igen samtidigt när strömmen kommer tillbaka.
Ikea åskväder
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ikea åskväder
Ja då får man ju både grenuttag och smart på en gång. (y) Är man fattigare så kör man Trådfri och Koppla. Eller någon Tuya-variant. :)
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
@emailkia som redan nämnts så är säkringarna inte något som skall användas som brytare, då de rätt snabbt kommer att tröttna. Vet inte exakt vad som gäller för de som du har, men jag en minnesbild av någon som hade 500 frånslag som teknisk livslängd. Dvs, du riskerar att behöva byta dem redan efter ett år.

Men, om du har enkel tillgång till din elmätare kan du göra en uppskattning av hur mycket du kan spara med den metoden.
Dag 1 stänger du av med säkringarna som du tänkt (enstaka gånger är helt okej som sagt) och noterar mätar-ställningen.
Notera mätarställningen när du kommer hem och slå på säkringarna igen.

Hur mycket energi gick det åt under tiden du var borta?

Dag 2: Notera mätarställningen när du går, men låt allt vara på.
Notera mätarställningen när du kommer hem (efter ungefär lika lång tid som dag 1)

Dra av värdet från dag 1, den energiförbrukningen har du pga kyl&frys.
Hur mycket energi gick det åt till de saker som du stängde av?

Ta de sedan gånger 250 eller hur många dagar du räknar med att vara ute från lägenheten.
Räkna med något ungefärligt elpris som du befarar.
Där har du summan du kan spara per år och också en indikation på hur mycket som kan vara värt att lägga på att stänga av allt när du går.

Om det är en avsevärd summa kan du anlita en elektriker som kan placera in en kontaktor som kan stänga av all el (utom kyl&frys) med hjälp av en enda knapp, typ vid dörren, ungefär som på ett hotell.

Men gissningsvis, om du har en så hög förbrukning att det kan betala sig så är det snarare några enstaka apparater som drar onödigt mycket. En plugin-elmätare kan vara en bra investering för att hitta dem.

Sedan 2013 får nya produkter som mest dra 0.5W i standby-läge, så om du har rimligt nya saker hemma drar din lägenhet troligtvis inte så många watt öht. när du är borta.
 
  • Gilla
emailkia och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad har du för månatlig elförbrukning?
December förbrukade vi 270 kWh. Målet är att komma ner till 200 kWh/månad. Det är inte för pengarnas skull utan solidaritet och det har blivit lite av sport för mig nu.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Då hade jag nog köpt en energimätare för vägguttag och kopplat in alla apparater (en i taget) som står anslutna och letat upp de största standbyförbrukarna för att kunna hålla dem strömlöst även när man är hemma.

Kontaktorlösningen ovan är smidig , det har jag i snickarverkstaden för att man inte ska starta maskiner av misstag

En sport är en sport. Det är totalt meningslöst att vänta i 10 min för att springa 100 m på 10 sekunder man hinner gå sträckan flera gånger om.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.