Hej,

Har nyligen inflyttat in i ett hus där det finns ett bergvärmesystem installerat med tillhörande NIBE f1255 från 2016.

Under dagen så upptäckte jag att det finns isbildning på inkommande (eller utgående?) rör och isoleringen på röret har släppt.

Då jag är ny husägare och inte har någon erfarenhet av bergvärme så undrar jag om detta är något allvarligt som behöver direkt åtgärd? Finns det risk för att rören t.ex. spricker?

Tack på förhand för hjälpen!
 
  • Värmesystemskomponent, expansionskärl, isolerade rör, betongvägg, teknisk installation, underhållsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stolben i metall med svart överdrag och snö i hörnet inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Köp armaflex tejp.
 
  • Gilla
Ptrkm
  • Laddar…
Isolering måste ligga tät mot rören så först måste all is bort, Det ska inte finnas några luftfickor mellan rör och isolering, dvs isolering ska ligga som ett tätt skal.
 
  • Gilla
Ptrkm
  • Laddar…
Tack för svaren, uppskattas! Får köpa tejp och åtgärda när isen försvunnit.

En följdfråga. Kan isen vara kvar och smälta av sig själv i och med att temperaturen stiger nu under våren eller bör jag öka temperaturen i rummet så denna smälter? Finns det en risk att rören spricker?
 
Isen borde man kunna få bort med en hårtork. Eftersom köldbärarvätskan innehåller sprit så fryser den först vid ca -17 °C och det är ingen risk att rören spricker nu.
 
  • Gilla
Ptrkm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.