maskeradeproggaren
Står inför badrumsrenovering. Badrummet är ca 6m2 och har idag ett vattenburet element.
Med tanke på elpriser etc vill jag gärna ha vattenburen golvvärme då vi har fjärrvärme men har tvekat lite eftersom det verkar dyrt/komplicerat att lägga in.

i helgen sprang jag på att hornbach ska en väldigt enkel lösning på golvvärme som ska fungera till 6m2, alltså perfekt egentligen för mitt ändamål.

Verkar ”i princip” bara att koppla på mot befintligt utan massa sjuntar och annat

https://www.hornbach.se/p/vattenburen-golvvarme-roth-golvvarmepaket-6-m/8489225/

Vågar man köra på det här, någon som har erfarenhet eller tips?
 
Huruvida shunt och cirkpump behövs beror mer på hur det nuvarande systemet ser ut än vem som har tillverkat slangen du köper.
De flesta tillverkare har färdiga paket med profilerade golvskivor man trycker fast slangen i och flytspacklar över, så jag ser inte att det är något särskilt med det där paketet? Det är lite oklart vad som ingår i paketet också. Är det bara skivor och slang, eller följer det med några kopplingsdetaljer och ventiler?
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Huruvida shuntar och cirkpump behövs beror mer på hur det nuvarande systemet ser ut än vem som har tillverkat slangen du köper.
De flesta tillverkare har färdiga paket med profilerade golvskivor man trycker fast slangen i och flytspacklar över, så jag ser inte att det är något särskilt med det där paketet? Det är lite oklart vad som ingår i paketet också. Är det bara skivor och slang, eller följer det med några kopplingsdetaljer och ventiler?
https://www.roth-sverige.se/se/files/005 - Roth-Nordic-SE/Roth Komplett golvvarmesystem 6 m2.pdf

Termostat och blandare ingår
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
useless useless skrev:
Huruvida shunt och cirkpump behövs beror mer på hur det nuvarande systemet ser ut än vem som har tillverkat slangen du köper.
De flesta tillverkare har färdiga paket med profilerade golvskivor man trycker fast slangen i och flytspacklar över, så jag ser inte att det är något särskilt med det där paketet? Det är lite oklart vad som ingår i paketet också. Är det bara skivor och slang, eller följer det med några kopplingsdetaljer och ventiler?
Det ersätter som sagt ett befintligt element (enrörsystem). Kan det behövas cirkelpump ändå eller det går inte säga?
 
Förmodligen funkar det om du har 2-rörssystem och inte alltför klena rör.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
maskeradeproggaren
useless useless skrev:
Förmodligen funkar det om du har 2-rörssystem och inte alltför klena rör.
Så om jag har enrörssystem (60-tal), så behövs det troligtvis alltså cirkulationspump? Gör det installation mkt mer komplicerad eller är det "bara sätta dit"?
 
Så mycket mer komplicerat blir det inte... Det behövs el framdraget till shunten och kostnaden blir högre.
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.