Jag bor i ett 30-tals hus med rätt usel värmeekonomi och har kommit fram till att mitt badrum nog står för en stor del av insläppet av kyla

Taket i badrummet är sänkt jmf med resten av huset och när jag lyfte på taket (som jag egentligen tror är ett golvsystem) var det ingen vacker syn

Ovanför taket är det ungefär 70 cm till bjälklaget (av betong). Där finns en ventil som gör det utrymmet extremt kallt. Badrumsfläkten har inga rör eller liknande utan blåser den fuktiga luften rätt in i detta kalla hålrum. Badrumstaket sitter uppe mha alla former av plankbitar man kan tänka sej. Och dessa är såklart mögelskadade.

Detta duger ju inte alls. Det läcker in förfärliga mängder kyla och fuktskador.

Något en hemmapulare kan göra? Kan ju inte bli värre än vad det är
 
Ta bort det sänkta taket och koppla fläkten direkt till ventilen?
 
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ta bort det sänkta taket och koppla fläkten direkt till ventilen?
Det har du rätt i :)
 
Vad finns ovan betongbjälklaget? Boyta?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns ovan betongbjälklaget? Boyta?
Japp, där är ett sovrum
 
Dags att ta fram kofoten då :) Har du bilder på rummet upp mot taket så lägg upp här.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Låter som det kan bli ett kul projekt! =) Släng upp bilder är du snäll.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Går ju även att ansluta fläkten mot ventilen med ett rör om man vill fortsätta ha nedsänkt tak. Ett kallrasskydd är ju också bra att få dit
 
Tar du bort "taket " så luften kommer direkt in i badrummet blir det väl ännu kallare? Men ventilen behövs nog för ventilation.
 
BirgitS
O olotor skrev:
Tar du bort "taket " så luften kommer direkt in i badrummet blir det väl ännu kallare? Men ventilen behövs nog för ventilation.
Det är ju meningen att ventilen ska användas för frånluft, dvs. det ska inte komma in någon luft där alls.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Japp. Luften skall ut där. Aldrig tilluft från utsidan in till ett badrum. Sätt dit en fläkt. Om innertaket kommer tillbaka kan man dölja en en bra kanalfläkt som går 24/7, och kan därmed ventilera resten av huset också ut via badrummet. S.k. mekanisk frånluft. Glöm inte överluftsdon/tröskelspringa så att luften kommer in till badrummet även med stängd dörr.
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Låter som du har liknande situation som i ett av mina badrum när jag flyttade in i mitt hus. Tidigare ägare hade bara satt upp undertaket utan att ta hänsyn till ventilen (som förvissa i allafall hade ett drag ut!) Jag förlängde med ett spirorör ner till undertaket och satte dit en pax calima som har ett konstant flöde men som ökar när man slår på lampan och lite ytterligare när det blir förhöja fuktnivåer.

Edit: kan ju vara bra att kolla var ventilröret leder så att det leder direkt utomhus eller via skorstenen eller dylikt och inte bara upp på något vindsutrymme.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Ventilen är i detta fallet bara ett hål i väggen med ett järngaller på utsidan. Jag fick syn på detta för att jag bytte till LED-spottar i taket, så jag fick ta ned en sektion av innertaket. Nu har jag satt upp det igen så det blir foton först när jag river i det igen

Väggarna är av tegel så det är är bara själva innertaket (och det man med god vilja skulle kunna kalla för reglar) som ser fuktskadat ut

Jag vill gärna ha infällda spottar så ett nytt innertak, ny fläkt med anslutning till ventilen borde göra susen både för kylan och fukten. Vad gäller tilluft vet jag inte hur det funkar. Huset har självdrag, räcker det att ha en springa i dörren?
 
G Galten skrev:
Tack för svar!

Ventilen är i detta fallet bara ett hål i väggen med ett järngaller på utsidan. Jag fick syn på detta för att jag bytte till LED-spottar i taket, så jag fick ta ned en sektion av innertaket. Nu har jag satt upp det igen så det blir foton först när jag river i det igen

Väggarna är av tegel så det är är bara själva innertaket (och det man med god vilja skulle kunna kalla för reglar) som ser fuktskadat ut

Jag vill gärna ha infällda spottar så ett nytt innertak, ny fläkt med anslutning till ventilen borde göra susen både för kylan och fukten. Vad gäller tilluft vet jag inte hur det funkar. Huset har självdrag, räcker det att ha en springa i dörren?
Låter klokt att byta innertaket och installera fläkten.

Springa i dörren är ju bra för att luften skall ta sig in i badrummet även när dörren är stängd och sedan ut via ventilen. Men har du några friskluftsventiler i övriga huset?
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Har inte fönstren springventiler rekommenderas Fresh TL100DE eller TL98F väggventiler. Dragfria och kan förses med filter om det finns pollenallergiker i hushållet. Räkna med en väggventil i varje ”rent” rum som sovrum och vardagsrum. Eller en per 20-25 kvm för väldigt stora rum. Ej tilluft i kök eller bad - därifrån skall luften sugas ut!
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.