har installerat en gammal ctc regent kombipanna.
+ accumulatortank på ca. 900l
laddomat 4030

när jag började elda för första gången för några dagar sedan tycker jag inte jag får ut någon värme alls till värmesystemet.
har eldat upp 2 omgångar ved full panna och kommit upp i 40oC i värmesystemet.

rökgaserna verkar inte hålla så hög temperatur som de borde, har ett direktspjäll ovan eldstaden, när jag öppnar den lite ökar rökgastemperaturen, men när jag stänger den så sjunker de efter ett tag.

hur länge ska man elda för att komma upp i ca. 80oC i värmesystemet??
 
Detta kommer nog aldrig att fungera så att du blir nöjd. Skall du huvudsakligen värma huset med vedeldning i en kombipanna bör du koppla på en förugn. Då får du en bra förbränning och en pannverkningsgrad på cirka 60%. Nackdelen är att det blir väldigt varmt i pannrummet då förugnen inte är vattenmantlad.

Sedan verkar du ha för dåligt drag, när du vedeldar i en kombipanna kommer rökgastempen att var över 300 grader.
 
Vad menar du med värmesystemmet? Kommer du inte upp i 80 i panntemperatur? Blir inte tanken varm? Förväntar du dej att ha 80 i radiatorer? Det blev bara fler frågor ...
Vi tar det från början....
Hur mycket ved ( i liter) kan du stoppa i din panna? Är eldstaden stor eller rymmer den bara några pinnar?
Känner inte din pannmodell men dom flesta kombi har små eldstäder och är tänkta att eldas med ved bara i nödfall. Grovt räknat skall du elda upp ca 80l ved för att värma din 900l akumulator från 30 grader till 90 grader. Hur många gånger du får fylla på vet jag inte men gissar att det blir fler än 2. Allt beror ju på hur mycket du kan stoppa i åt gången. Tänk på att även om eldstaden har 40l volym så går det inte 40l ved i - det finns luft mellan vedbitar som skall räknas bort.

No ja, din direktspjäll fungerar som den ska.Direktspjäll skall vara öppet enbart när man tänder i pannan och tills det brinner ordentligt ( ca 10 -20 min) - brassan tänds snabbare då. Spjället öppnas också under dom korta stunder när man lägger mera ved i eldstaden - minskar inrökning i rummet. Under eldningen skall den vara stängt! Om du skickar röken den kortaste väg ut till skorsten ( med öppen direktspjäll) så eldar du för krokorna = skorstenen blir het men inte vatten i tanken.

När du stänger direktspjället så tvingas dom varma rökgaser att gå förbi ytor där värmen växlas från rök till vatten ( i en rökgång på baksidan av panna där man ska sota och rensa ordentligt ytorna så att dom är fria från från sot- och tjärbeläggningar. Det gör man i regel 1 gång i veckan om man eldar varje dag. Rena ytor = bra verkningsgrad!
Det är viktigt om inte viktigast av allt att rökkanalen på pannans baksida är fri och ren och den varma röken kan passera obehindrat och lämna ifrån sej värmen innan den går till skorstenen. Där sker värmevexling mellan rök och vatten och röken som lämnar pannan skall vara så kall som möjligt. Mycket bra om röktemp efter panna ligger mellan 180-300 grader när pannan är i full drift. Är den högre - SOTA PANNAN ORDENTLIGT i alla skrymsel och vrår! Det räcker inte att bara ta ut askan som ligger i botten. Man får skrappa och borsta rökkanalens plåtytor på pannans baksida så rena som det bara går.

Hur länge ska du elda? Svårt att svara på. Har du termometrar i topp och botten på din tank?
Man brukar elda tills vatten i botten på akumulatortanken är ca 80-90 grader varm. Tanken börjar värmas i topp och där i toppen ser man först att temperaturen stiger.Varm vatten är lättare än kall och ligger alltid överst i en tank. Sen värms tanken långsamt neråt tills det blir varm i botten också. Den fylls med varmvatten uppifrån. Om temperaturen i botten närmar sej 100grader kokar panna och det är inte bra! Man får aldrig varmare vatten i tanken än det är i pannan.
Ta det försiktigt med eldandet i början och så småningom får du en erfarenhet hur länge måste du elda för att få tanken att bli fex 80 grader varm i botten. Man eldar igen när temperaturen i tankens TOPP är låg igen fex 40-50 grader. Bottentemp brukar då vara lägre men det bryr man sej inte så mycket om.

Som sagt, vet jag inte mycket om din system men min beskrivning hur det fungerar gäller alla pannor och värmesystem.
Nu vet jag inte hur mycket du redan vet om eldningen så därför skrev jag så mycker om dom grundläggande saker som är bra att veta för att kunna förstå hur det fungerar.
Du fick inget svar på dina frågor men jag hoppas det ovan hjälper dej en bit på vägen till ett varmt hus i alla fall :)
gaia
 
Elinstalleraren skrev:
har installerat en gammal ctc regent kombipanna.
+ accumulatortank på ca. 900l
laddomat 4030

när jag började elda för första gången för några dagar sedan tycker jag inte jag får ut någon värme alls till värmesystemet.
har eldat upp 2 omgångar ved full panna och kommit upp i 40oC i värmesystemet.

rökgaserna verkar inte hålla så hög temperatur som de borde, har ett direktspjäll ovan eldstaden, när jag öppnar den lite ökar rökgastemperaturen, men när jag stänger den så sjunker de efter ett tag.

hur länge ska man elda för att komma upp i ca. 80oC i värmesystemet??

Vet inte hur det ligegr till med just CTC Regent men CTCs gamla standard kombipannor har en nominell effekt vid vedeldning på ca: 14kW och en pannverkningsgrad på under 60% eftersom det inte är omvänd förbränning. Om det är något i närheten av detta som din kombipanna ligger på får du nog elda bortemot en dag får att få upp tempen i tanken om du samtidigt schuntar ut vatten i radiatorerna. Jag fick göra 2 fulla inlägg i min gamla CTC kombi Utan Ackumulator! för att få upp radiatorkretsen och beredare till 60 grader med schunten öppen till max.
 
Jag hade en parca 3000 på 15kw med 60l vedmagasin. När det var runt 5 minus så krävdes det ca 4 fulla ilägg för att hålla ca 50 grader ut i elementen och samtidigt ladda tanken på 500l med en ladd 4030 till 80-85 grader. Värmen i huset höll ca 8-9timmar. Det var 180m2 att värma. Rökgaserna låg på ca 270-400. Tycker att det borde funka hos dig om allt står rätt till, du har ju iof lite tyngre tank att ladda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.