Finns ett flertal trådar av av varierande ålder, med olika resultat i denna fråga. Så jag tänkte jag kan starta en till.

Vad gäller idag vid montage golvvärme plåtar på spårad Spånskiva?
Jag monterar 16 slang i golvvärme.
Kommer lägga ett flytande Parkettgolv direkt ovanför.

Jag hittar olika svar från: Använd inga skruvar alls, andra säger montera slang först, skruva sen.
Vissa skriver skruva båda sidor tätt. Andra skriver fäst men bara en sida, så det kan röra sig.

Slutsats, alla sätt är antingen rätt eller fel:)
 
M mojjen skrev:
Finns ett flertal trådar av av varierande ålder, med olika resultat i denna fråga. Så jag tänkte jag kan starta en till.

Vad gäller idag vid montage golvvärme plåtar på spårad Spånskiva?
Jag monterar 16 slang i golvvärme.
Kommer lägga ett flytande Parkettgolv direkt ovanför.

Jag hittar olika svar från: Använd inga skruvar alls, andra säger montera slang först, skruva sen.
Vissa skriver skruva båda sidor tätt. Andra skriver fäst men bara en sida, så det kan röra sig.

Slutsats, alla sätt är antingen rätt eller fel:)

Gjorde klart ovanvåningen i somras. Spårad spånskiva, plåtar och flytande parkett. Skruvade inget. Har inte märkt något alls. Strunt i skruvarna, bara mer jobb
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Finns ett flertal trådar av av varierande ålder, med olika resultat i denna fråga. Så jag tänkte jag kan starta en till.

Vad gäller idag vid montage golvvärme plåtar på spårad Spånskiva?
Jag monterar 16 slang i golvvärme.
Kommer lägga ett flytande Parkettgolv direkt ovanför.

Jag hittar olika svar från: Använd inga skruvar alls, andra säger montera slang först, skruva sen.
Vissa skriver skruva båda sidor tätt. Andra skriver fäst men bara en sida, så det kan röra sig.

Slutsats, alla sätt är antingen rätt eller fel:)
Vad säger leverantören av fabrikatet på golvvärmen du ska lägga? Det är deras anvisning som gäller. Annars gäller inre deras garantier.
 
M mojjen skrev:
Vad gäller idag vid montage golvvärme plåtar på spårad Spånskiva?
Skruva inte, men kolla, om du inte innan behöver masonite över slingorna.
 
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild att beskriva. Var vänlig ladda upp en bild så ska jag gärna hjälpa dig.
  • Tyvärr kan jag inte hjälpa till med beskrivningen eftersom bilden inte laddades korrekt eller så finns det inget innehåll att beskriva.
K
Inget skruvande! Och lägg inte masonit heller, kasst tips. Du ska lägga lumppapp eller foam mellan parkettgolvet och slingan/plåten, allt enligt tillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
K kniv skrev:
Inget skruvande! Och lägg inte masonit heller, kasst tips. Du ska lägga lumppapp eller foam mellan parkettgolvet och slingan/plåten, allt enligt tillverkarens anvisningar.
Vår golvleverantör rekommenderade oss att lägga masonit på slingorna.
 
Immobil Immobil skrev:
Vår golvleverantör rekommenderade oss att lägga masonit på slingorna.
Var det laminat eller parkett du lade? Har aldrig hört att man lägger masonit vid parkett. Laminat är ju tunnare och kan nog behöva mer vikt om de läggs direkt över rören.
 
M mojjen skrev:
Var det laminat eller parkett du lade? Har aldrig hört att man lägger masonit vid parkett. Laminat är ju tunnare och kan nog behöva mer vikt om de läggs direkt över rören.
Det var vinylclick.
 
Immobil Immobil skrev:
Det var vinylclick.
Ja då förstår jag om det krävs ett underlag. De är ju tunnare än laminat. Där hade jag nog till och med skruvat golvgips eller osb.
 
Vad är för fabrikat på det du ska lägga?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad är för fabrikat på det du ska lägga?
LK spårad spån. En del av värmeplåten är från Purmo, men ingen direket skillnad mot Lk plåten.
14mm parkett över.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K
Immobil Immobil skrev:
Vår golvleverantör rekommenderade oss att lägga masonit på slingorna.
Knappast på parkettgolv!
 
M mojjen skrev:
LK spårad spån. En del av värmeplåten är från Purmo, men ingen direket skillnad mot Lk plåten.
14mm parkett över.
Tolkar det som LK rekommenderar skruvning om keramik/klinkers är ytskikt.
Instruktionsblad för golvvärmeinstallation, diagram, text på svenska, röd markering med siffror, tredje sidan av fyra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.