Var i anläggningen placeras ett sådant, A,B eller C för att bäst skydda brukarna vid ett blixtnedslag enligt bilden? Hinner den reagera om den placera vid A. Hur gör man annars för att skydda utrustning utöver att koppla ur den. Om man bryter huvudbrytaren i normcentralen vid åska, ger det något skydd?
Fick utrustning för 25000 förstörd i somras.
 
  • Handritad skiss av elektrisk krets eller anläggning, markerad med blå blixtpil, "BRUKARE" och "HUVUD SÄKRINGAR".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A utgår eftersom det är innan mätt ström.

Överspänningsskydd/åskskydd placerar lite olika beroende på typ av skydd, grov, mellan, fin.

Grovskydd placeras i första hand vid mätarplatsen, precis efter kundens huvudbrytare men innan utgående plint.

Mellanskydd kan placeras antingen vid mätarplats eller gruppcentralen. Vissa skydd behöver en bit kabellängd mellan grovskydd & mellanskydd & finskydd.

Finskydd placeras vid mätarplatsen eller i gruppcentralen eller nära förbrukarna.

En viktig sak är att jordledningen har så bra kontakt som möjligt med sann jord.


Kolla gärna de olika tillverkarnas rekomendationer, tex,
https://elrond.se/produkter/typ/overspanningsskydd-askskydd/
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Har man flera fristående byggnader så bör man sätta flera skydd så att man tar bort potentialen mellan byggnaderna, kanske även separat jordlinenät.

Nej, en huvudbrytare skyddar typ ingenting.

Jag har sett hur det kan se ut vi eluttag/teleuttag efter att åskan har slagit ner.
Delar kan ligga 8-10 meter bort och uppåt 1 kvadratmeter stort svart bränn/sortmärke på väggen där uttaget tidigare satt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har man flera fristående byggnader så bör man sätta flera skydd så att man tar bort potentialen mellan byggnaderna, kanske även separat jordlinenät.

Nej, en huvudbrytare skyddar typ ingenting.

Jag har sett hur det kan se ut vi eluttag/teleuttag efter att åskan har slagit ner.
Delar kan ligga 8-10 meter bort och uppåt 1 kvadratmeter stort svart bränn/sortmärke på väggen där uttaget tidigare satt.
Så här såg det ut hos mig runt en dosa. Glad att inte trähuset från 1920 brann upp, var inte hemma.
Passerade även två gruppcentraler på väg till garage där den förstörde en mig-svets
 
  • Eldskada vid dörrkarm med synliga sotskador och skadad kabel. Röd vägg, vit karm, mörk missfärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Skyddet (det första i ordningen om man har flera) ska placeras där åsköverspänningen kommer in. Vanligen kommer överspänningen från nätets ledning. Men det gäller att få med alla metalliska rör och ledningar som kommer utifrån. De ska då potentialutjämnas där de kommer in så att inga höga potentialer kan uppstå längre in i anläggningen. Främst tele som man egentligen bör koppla bort idag, men även vattenledningar, fjärrvärme...

Man kan placera skydd på flera sådan ingångsställen om det behövs. Målet är att skapa en skyddad zon innanför dessa skydd. Där kan man sedan komplettera med finskydd för att få zoner med ännu högre säkerhet.

Teknisk diagram över blixtskydd med zoner och skyddsanordningar; indikerar partiella blixtnedslagsströmmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du har ritat in en blixt på en gruppledning i din skiss. Om du har en ledning mellan två byggnader så kan den vara utsatt för åska och kan då behöva behandlas om "inkommande" som behöver ett skydd. Skyddet vid A gör ingen som helst nytta om åsköverspänningen kommer in vid C.

Det kan mycket väl sitta grovskydd före elmätaren vid A, men då är det nätägaren som sätter dit dem. Du kan ju höra med dem om villkoren för att de ska göra det. De har ett visst ansvar, och är du onormalt utsatt är det inte omöjligt att de bjuder på grovskydd vid A. Antagligen får man tjata lite...

Det vore intressant om du kunde beskriva din anläggning lite mer. Speciellt den där dosan. Det vanligaste fallet är att åskan slår ned i eller i närheten av nätet, och alltså kommer in via fasledare och PEN-ledare via din mätarplats. Det hjälper därför inte alltid att bryta strömmen då PEN-ledaren fortfarande har kontakt med nätet.

Väl så långt söker sig överspänningen till något med annan potential, moder jord. Teleledningen är där mumma. Så varför ville det bli överslag just i denna dosa? Vi ser visserligen inte om ledningar har skadats på bilden.

Det går att beräkna risken för skador men det är ganska komplicerat, och det är ändå osäkert då det helt beror på Thors humör för dagen. Det är därför svårt att välja skydd - hur kraftiga skydd man behöver ha. Men det finns mellanskydd idag som är potenta, t.ex från Elrond som inte kostar skjortan. De kan vara ett insteg för att se om det räcker.

Det kan vara lättare att plocka bort alla inkommande ledningar förutom el. Klipp av teleledningen. Isolera vattenrör i metall om det är möjligt. etc. Thor tappar då intresset för att dundra igenom ditt hus.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skyddet (det första i ordningen om man har flera) ska placeras där åsköverspänningen kommer in. Vanligen kommer överspänningen från nätets ledning. Men det gäller att få med alla metalliska rör och ledningar som kommer utifrån. De ska då potentialutjämnas där de kommer in så att inga höga potentialer kan uppstå längre in i anläggningen. Främst tele som man egentligen bör koppla bort idag, men även vattenledningar, fjärrvärme...

Man kan placera skydd på flera sådan ingångsställen om det behövs. Målet är att skapa en skyddad zon innanför dessa skydd. Där kan man sedan komplettera med finskydd för att få zoner med ännu högre säkerhet.

[bild]

Du har ritat in en blixt på en gruppledning i din skiss. Om du har en ledning mellan två byggnader så kan den vara utsatt för åska och kan då behöva behandlas om "inkommande" som behöver ett skydd. Skyddet vid A gör ingen som helst nytta om åsköverspänningen kommer in vid C.

Det kan mycket väl sitta grovskydd före elmätaren vid A, men då är det nätägaren som sätter dit dem. Du kan ju höra med dem om villkoren för att de ska göra det. De har ett visst ansvar, och är du onormalt utsatt är det inte omöjligt att de bjuder på grovskydd vid A. Antagligen får man tjata lite...

Det vore intressant om du kunde beskriva din anläggning lite mer. Speciellt den där dosan. Det vanligaste fallet är att åskan slår ned i eller i närheten av nätet, och alltså kommer in via fasledare och PEN-ledare via din mätarplats. Det hjälper därför inte alltid att bryta strömmen då PEN-ledaren fortfarande har kontakt med nätet.

Väl så långt söker sig överspänningen till något med annan potential, moder jord. Teleledningen är där mumma. Så varför ville det bli överslag just i denna dosa? Vi ser visserligen inte om ledningar har skadats på bilden.

Det går att beräkna risken för skador men det är ganska komplicerat, och det är ändå osäkert då det helt beror på Thors humör för dagen. Det är därför svårt att välja skydd - hur kraftiga skydd man behöver ha. Men det finns mellanskydd idag som är potenta, t.ex från Elrond som inte kostar skjortan. De kan vara ett insteg för att se om det räcker.

Det kan vara lättare att plocka bort alla inkommande ledningar förutom el. Klipp av teleledningen. Isolera vattenrör i metall om det är möjligt. etc. Thor tappar då intresset för att dundra igenom ditt hus.
Tack för utförligt svar. Jag ska försöka redogöra översiktligt hur det hänger ihop med hjälp av ny ritning och förklaring. Det täcker inte alls naturligtvis.

Det var i HUS1 som dosan (D) blev illa åtgången. Den sitter ca 1 meter från normcentralen (NC) i det huset. Från den går det vidare till uttaget där
Routern (R2) sitter. Alla Routrar (R1, R2 och R3) gick sönder. I HUS1 gick 2 huvudsäkringar i mätarskåpet (MS) och en säkring i NC. En stereo gick sönder i ett uttag en bit bort men som jag tror är kopplad via den brinnande dosan också.
I HUS2 gick ett element sönder, ingen säkring löste ut där. Routern gick sönder (R1).
Tryckgivare/elektronik gick sönder i avloppspump i B1. Elektronikkort i svets (MIG) i garage gick sönder.

HUS3 är grannfastighet med egen inkommande el. En gruppsäkring löste ut för det vu som R3 sitter på.
Elektronik i avloppspumpen B2 gick sönder, inte samma gruppsäkring.

Det finns rester av inkommande teleledningar utvändigt i HUS1 och några stumpar utvändiga vattenöledningar. Gott om vattenledningar under huset.
(Det är ett renodlat sommarhus).
Ritad skiss över en planlösning med anteckningar om garager, hus, fiberkabel och installationspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att alla routrar gick sönder kan till större delen bero på att de var ihopkopplade med ethernetkabel.
Nätverk mellan olika byggnader bör gå via fiberkabel.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att alla routrar gick sönder kan till större delen bero på att de var ihopkopplade med ethernetkabel.
Nätverk mellan olika byggnader bör gå via fiberkabel.
Jo men det verkade också leda över till elnätet i HUS3 via ethernet.
Dra egen fiber är lite dyrare och mer komplicerat och kräver annan och mer utrustning.
 
Det verkar som att överspänningen kom in via elnätet, troligen även i HUS 3 även om det inte löste någon säkring i mätarskåpet där.

Sedan tycker jag mig se att överspänningen letar sig till punkter där det finns kontakt med moder jord, och dels att den kom in via en fasledare och orsakade överspänningar L-N. Ganska typiskt.

Tydligen fann överspänningen en väg via era routers. Jag menar, de är väl matade med en väggvårta så det måste handla om överslag mot moder jord - att ethernetkablarna på något sätt har kontakt med jord. Detta är i så fall en återkommande risk.

Vad handlar det om för avstånd mellan dessa byggnader?
Är elledningarna förlagda ungefär så som på din skiss.

Jag bedömer det som en granska kraftig åsksmäll, dvs det är låg sannolikhet att det inträffar igen. Ett överspänningsskydd i vardera mätarskåp hade kanske kunnat mildra skadorna, kanske... Jag är lite fundersam på om det inte även vore bra med ett jordtag anslutet till mätarskåpet. Men du vet historien här, ifall det tidigare förekommit sådana skador, och därmed omfattningen av skydd som är värd att investera.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det verkar som att överspänningen kom in via elnätet, troligen även i HUS 3 även om det inte löste någon säkring i mätarskåpet där.

Sedan tycker jag mig se att överspänningen letar sig till punkter där det finns kontakt med moder jord, och dels att den kom in via en fasledare och orsakade överspänningar L-N. Ganska typiskt.

Tydligen fann överspänningen en väg via era routers. Jag menar, de är väl matade med en väggvårta så det måste handla om överslag mot moder jord - att ethernetkablarna på något sätt har kontakt med jord. Detta är i så fall en återkommande risk.

Vad handlar det om för avstånd mellan dessa byggnader?
Är elledningarna förlagda ungefär så som på din skiss.

Jag bedömer det som en granska kraftig åsksmäll, dvs det är låg sannolikhet att det inträffar igen. Ett överspänningsskydd i vardera mätarskåp hade kanske kunnat mildra skadorna, kanske... Jag är lite fundersam på om det inte även vore bra med ett jordtag anslutet till mätarskåpet. Men du vet historien här, ifall det tidigare förekommit sådana skador, och därmed omfattningen av skydd som är värd att investera.
Det går häftiga åskväder här vart och vartannat år. Fått eldklot genom en brytare för 30 år sedan. Ingenting har varit som detta åskväder dock.
HUS1- HUS2 15 meter
HUS1 - Garage 110 meter
HUS1 - B1 25 meter
HUS1 - HU3 50 meter
HUS3 - Garage 10 met
Garage - B2 3 meter
Ethernetkablarna går i rör i mark, mellan HUS1 och HUS3 i ett gammalt vattenrör av järn innan det går över till elrör under hus3.
Elledningarna i mark i för ändamålet avsedda rör och som på bild.
 
F ErlandJ skrev:
Dra egen fiber är lite dyrare och mer komplicerat och kräver annan och mer utrustning.
Sant, men du vet att det går att köpa färdigkontakterad fiber i fasta längder? Det behövs ju fortfarande fiberconverters osv så dyrare blir det givetvis, men du behöver i alla fall inte ta hem någon som drar fibern och kontakterar den.
 
  • Gilla
Färdigrenoverad
  • Laddar…
Har det förvärrats sedan ni drog ethernetkablarna?

Det är visserligen många byggnader och långa ledningar, men jag tror största vinsten finns att hämta med skydd i mätarskåpen. Jag tror att Elrond åskpaket 1S skulle vara en bra start, troligen allt ni behöver. Vet inte vad det kostar idag, runt 10,000:- kanske.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det är gynnsamt att bara skaffa de tre skyddselementen EDS150 och placera dem lämpligt i tex mätarskåpen. Man sparar in kapslingen och TS verkar inte ha nytta av teleskyddet som ingår i paketet.

Som sagt exempel på utmärkta skydd bland de bästa man finner i klassen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
På landet har vi Elronds ED250 grov/finskydd på inkommande servis sedan över 15 år tillbaka.
El-skåp utomhus med säkringar, elmätare, varningslappar, och lite rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bra grejor. Tidigare hade vi nästan varje år skador på elutrustning. Jag tvekade att byta ut äldre kyl, frys och elradiatorer med bimetallstyrning till nyare elektroniska produkter pga alla blixtnedslag. Efter installationen av skydded så har det funkat bra med nya elprylar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Sedan kan jag tipsa om appen "Lightning" på Google Play. Den visar på kartan var blixten slår ned. I somras hade vi ett direktnedslag på fastigheten vid strandkanten precis där sjökabeln går in i marken. Jag vet dock ej vilken precision man kan mäta in blixtarna och visa dem på kartan. Är det inom 20-25 meter så är det ändå värdefull information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.