Fins det någon temperatursensor som som är stabil nog att inte gå ofline. Kanske med stickpropp
 
Jag köpte lite Switchbot till stugan, väldigt stabilt. Har två Switchbot Meter Plus och en Hub t.ex.

Edit: Aha du kanske bara var intresserad av Z-Wave eller Zigbee? Då har jag inget tips.
 
S slugger75 skrev:
Jag köpte lite Switchbot till stugan, väldigt stabilt. Har två Switchbot Meter Plus och en Hub t.ex.

Edit: Aha du kanske bara var intresserad av Z-Wave eller Zigbee? Då har jag inget tips.
Någon som går att koppla till smartthings hub. Ska styra en värmefläkt i ett isolerad garagetält.
 
J
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Du vill driva den via stickpropp, eller ha uttag som styr värmen? Tror att man vanligen inte kör Zigbee eller Z-wave via stickpropp eftersom de protokollen är tänkta för låg effekt/batterier.

Hittade dock en sensor som kör wifi. Den bör väl funka i Smartthings med om dom klarar wifi-enheter med?
[länk]
Ska titta på den du skickade länk till.

Jag har nu ett eluttaget till värmefläkte som styrs vi smartthings. Och den ska slå på eller av beroende på vad temperatur givaren visar. Och den jag har nu är en Aqara Temperatur, Luftfuktighet & Lufttryck. Men den tappar bort sig ibland, går offline. Därför tänkte jag att en som har stickpropp eller är monterad med fast ström. Att dom har bättre antenn och inte försvinner lite då å då.
 
Om du skaffar en Aqara-hub till sensorn så funkar den förmodligen som den ska. Jag vet flera som haft problem med att Aqara-sensorer inte riktigt vill prata med andra hubbar. Det löste samma problem för mig i alla fall. Men det känns ju samtidigt rätt onödigt att köpa en till hubb för en enda sensor (om du inte har fler med samma problem). En mottemellanlösning skulle annars kunna vara att sätta en Zigbee-smartplug nära sensorn, det kan funka - eller inte.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Om du skaffar en Aqara-hub till sensorn så funkar den förmodligen som den ska. Jag vet flera som haft problem med att Aqara-sensorer inte riktigt vill prata med andra hubbar. Det löste samma problem för mig i alla fall. Men det känns ju samtidigt rätt onödigt att köpa en till hubb för en enda sensor (om du inte har fler med samma problem). En mottemellanlösning skulle annars kunna vara att sätta en Zigbee-smartplug nära sensorn, det kan funka - eller inte.
Att köpa en till hubb förutsätter också att SmartThings och Aqaras hubbar kan prata med varandra, för du måste få ihop det in i samma system.
 
Fins det någon sensor som klarar temperaturer under -10? Hittar bara den jag redan har. Måste ju finnas om man vill ha utomhus termometer tycker jag. Allt verkar vara för varma länder eller inomhus.
 
Jag kör med fibaro universal sensor eller smart implant och Ds18b20-sensorer. Har bland annat en som styr min Badtunna: temperatur utomhus, före och efter värmare samt en i lådan där alla ventiler och elektronik sitter som är kopplad till en fibaro universal sensor. Tror sensorn är specad till - 55 grader eller liknande.
 
N NoOne2k skrev:
Jag kör med fibaro universal sensor eller smart implant och Ds18b20-sensorer. Har bland annat en som styr min Badtunna: temperatur utomhus, före och efter värmare samt en i lådan där alla ventiler och elektronik sitter som är kopplad till en fibaro universal sensor. Tror sensorn är specad till - 55 grader eller liknande.
Den verkar vara vettig. Den drivs med ett 9v batteri vad jag förstår, och som man köper en egen anslutning till. Svårt att hitta vad som följer med. Sen att man kan koppla fler temperatur sensorer till samma, går det då att se temperaturen på var å en av sensorerna.
 
Jag har kopplat den till en inverter. Tror jag har en 12v DC som jag har anslutit den till. Helt rätt, maximalt fyra tempsensorer kan kopplas till den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.