Hej

Jag är också nyfiken av erfarenheter ang detta. Har lite planer på att installera det.

/Max31
 
Jag har samma behov som Ni. Har varit i kontakt med Anticimex. Dessvärre vet de inte så mycket själv om det. Vill att jag ska återkomma om 1 månad.
 
Samma här. Jag undrar också om någon har erfarenhet av denna lösning?

Vi har ett 70-talshus med tryckimpregnerade syllar. Vi har inget fukt eller mögelproblem (vad vi vet) utan snarare är det väl det tryckta virket som luktar lite "kemiskt".

Kan man lösa detta genom att öka ventilationen under det uppreglade golvet? T.ex. m.h.a. Anticimex fläktlösning?
 
Hej,
Enda sättet att få reda på det är att ta dit en tekniker från Anticimex som kan provsuga genom ett par hål i golvet. När vi gjorde denna test så sa teknikern att det krävs väldigt gynnsamma förutsättningar för att det skall fungera. Oftast så är isoleringen nedpressad mot betongen vilket hindrar luften från att flöda. Om den tryckta syllen har börjat lukta så är det antagligen för att den är fuktig.

//Otto
 
Hmm, det är lite svårt att tyda ritningen... Men det står "OBS! Golvet måste ventileras" och det finns ju en kattglugg, så jag antar att tanken från början har varit att luft ska kunna cirkulera en aning därunder.

Vore intressant att veta om någon lyckats få bort ett sådant här problem genom att öka ventilationen under det uppreglade golvet.

Omfattningen hos oss är väl så att man väl knappast tänker på det när man går in i huset. Dock kan det sätta sig en aning i kläder som inte används / tvättas så ofta. Typ jackor och sådant.
 
Detta verkar skumt, felaktig metod om jag får tro något.
1) Isoleringens uppgift är att isolera. Det gör den genom att stänga inne
luft i små celler. Om man har lufomsättning i isoleringen slutar den
att isolera. Tex. är en isolering nästan verkningslös utan ordentligt gjord
vindtätning. Denna metod bygger ju på att man har luftomsättning
i bjälklagets isolering.
2) Verkar ingen höjdare att föra ner fuktig inomhusluft i bjälklaget. Det
finns en uppenbar risk för kondens närmast blindbotten med mögel
och ännu värre lukt som följd.

Har jag missat något?

MVH/Jonas
 
Vad gäller isoleringen så kan jag inte se att det har någon negativ påverkan. Om man skulle ventilera ut samma mängd luft direkt ut genom yttervägg så skulle man inte förlora mindre värme. Den luft man drar ner i bjälklaget är ju redan uppvärmd. Om något så får man en mindre energiåtgång, då man istället för att bara skicka den varma inomhusluften ut i det fria ger den en möjlighet att värma plattan lite extra och minska energiåtgången neråt.

Sedan har du absolut en poäng, det är inte alls optimalt att dra ner inomhusluften i bjälklaget på det viset (fast någon blindbotten har man ju inte i de här konstruktionerna, snarare en plast mot betongplattan). Men grejen är ju att det här systemet installeras i byggnader där det är betydligt större problem, så det kan nog bara bli en förbättring. Förhoppningsvis håller sig merparten av luftrörelserna så pass långt upp i konstruktionen att luften inte kyls ner till daggpunkten och det blir kondensutfällning.
 
Jag kanske missförstod - trode det var en vanlig trossbotten, men det kanske inte stämmer.
Jag gillade inte att man genererade ett undertryck i trossbotten - på det viset skulle det
nog inte bara ha varit luftomsättning med varm (& fuktig) inomhusluft, utan det hade troligen
även letat sig in kall luft från krypgrund eller dylikt. Men är det en tät platta så gäller förståss
inte detta.
Gillar inte konstruktionen hursomhelst - är den beprövad?

MVH/Jonas
 
jonasb skrev:
Gillar inte konstruktionen hursomhelst - är den beprövad?
Vet inte hur vanlig den här "förenklade" undertrycksventilationen är, men principen är ju samma som Nivells system. Nackdelen med Anticimex variant är väl möjligen att ev. sågspån och ingjutna reglar i plattan blir kvar.
 
Vi har haft Anticimex-lösningen i ett år nu och den fungerar. Dock så beror det nog lite på golv-konstruktionen också.

Problemet hos oss var alltså att det luktade "kemiskt" i inomhusmiljön. Huset är byggt på 70-talet och det finns tryckimpregnerade syllar ingjutna i plattan under det uppreglade golvet.

Jag misstänker att problemet blev värre p.g.a. ett ganska starkt undertryck i huset; Vi har mekanisk frånluft, luftvärmepump samt eldar en hel del i kamin. Undertrycket gjorde att den stillastående luften mellan golv och platta sipprade upp i inomhusmiljön.

Anticimex mätte fuktigheten både vid husbesiktningen och i samband med fläktinstallationen. Enligt dem var det inte något problem med fukten i sig. Den var något högre i luft och virke i golvet än uppe i rummen, men inte så mycket att det skulle kunna ge några problem med mögel, etc.

Det vi gjort är att installera en fläkt, täta runt golvlister samt sätta upp tilluftsdon i sovrum och vardagsrum.

Fläkten är inte särskillt stark. Jag tror att den drar som en stark glödlampa om den går för fullt (75-100 watt). För att den ska vara verksam måste dock luft kunna sippra igenom golvkonstruktionen (det behövs inte mycket, det behöver inte blåsa flera m/sek där nere om jag uttrycker mig så...). M.a.o. så är det t.ex. dåligt om golvet är isolerat med cellplast, men bra om det är mineralull för då kan luften passera lättare. Det beror också lite på hur reglarna ligger. Anticimex kollar detta.

Hos oss saknades också tilluftsdon. Vår mekaniska frånluft sög ju ut luft ur huset, men den kunde ju inte komma in någonstans så den sögs in genom byggnadsmaterial och golv istället. Vi hade frånluft i kök, badrum och tvättstuga så nu har vi installerat små ventiler för tilluft i övriga rum.

Det gick på 20.000:- installerat och klart inkl. fukt- och rökkontroll både före och efter installation. Vi satte in tilluftsdon själva samt tog bort golvlisterna innan gubbarna var här.

Efter att fläkten installerats sänktes fuktigheten i golvkonstruktionen. Anticimex "varnade" för att golven skulle kunna börja knarra en aning. Jag tror kanske att de knarrar lite mer nu än innan, eller också har jag bara börjat tänka på det. Inget som stör mig dock.

Hur som helst så är vi nöjda med lösningen. Om vi vinner på lotto någon gång så kanske vi renoverar hela golvet (och passar på att lägga in vattenburen golvvärme). Tills den dagen får detta duga. :)
 
Peant skrev:
Vi har haft Anticimex-lösningen i ett år nu och den fungerar. Dock så beror det nog lite på golv-konstruktionen också.

Problemet hos oss var alltså att det luktade "kemiskt" i inomhusmiljön. Huset är byggt på 70-talet och det finns tryckimpregnerade syllar ingjutna i plattan under det uppreglade golvet.

Jag misstänker att problemet blev värre p.g.a. ett ganska starkt undertryck i huset; Vi har mekanisk frånluft, luftvärmepump samt eldar en hel del i kamin. Undertrycket gjorde att den stillastående luften mellan golv och platta sipprade upp i inomhusmiljön.

Anticimex mätte fuktigheten både vid husbesiktningen och i samband med fläktinstallationen. Enligt dem var det inte något problem med fukten i sig. Den var något högre i luft och virke i golvet än uppe i rummen, men inte så mycket att det skulle kunna ge några problem med mögel, etc.

Det vi gjort är att installera en fläkt, täta runt golvlister samt sätta upp tilluftsdon i sovrum och vardagsrum.

Fläkten är inte särskillt stark. Jag tror att den drar som en stark glödlampa om den går för fullt (75-100 watt). För att den ska vara verksam måste dock luft kunna sippra igenom golvkonstruktionen (det behövs inte mycket, det behöver inte blåsa flera m/sek där nere om jag uttrycker mig så...). M.a.o. så är det t.ex. dåligt om golvet är isolerat med cellplast, men bra om det är mineralull för då kan luften passera lättare. Det beror också lite på hur reglarna ligger. Anticimex kollar detta.

Hos oss saknades också tilluftsdon. Vår mekaniska frånluft sög ju ut luft ur huset, men den kunde ju inte komma in någonstans så den sögs in genom byggnadsmaterial och golv istället. Vi hade frånluft i kök, badrum och tvättstuga så nu har vi installerat små ventiler för tilluft i övriga rum.

Det gick på 20.000:- installerat och klart inkl. fukt- och rökkontroll både före och efter installation. Vi satte in tilluftsdon själva samt tog bort golvlisterna innan gubbarna var här.

Efter att fläkten installerats sänktes fuktigheten i golvkonstruktionen. Anticimex "varnade" för att golven skulle kunna börja knarra en aning. Jag tror kanske att de knarrar lite mer nu än innan, eller också har jag bara börjat tänka på det. Inget som stör mig dock.

Hur som helst så är vi nöjda med lösningen. Om vi vinner på lotto någon gång så kanske vi renoverar hela golvet (och passar på att lägga in vattenburen golvvärme). Tills den dagen får detta duga. :)

Är ni fortfarande nöjda med denna lösning ? Vi står i begrepp att göra en sådan lösning då vi känner viss jordlukt under trappen på souterängplan. Lukten är dock ännu inte starkare än att man måste snusa i glipan mellan vägg och spånskivan. Provinstallation sker nu på fredag.. Så..., ni som har denna lösning är det en hållbar lösning eller är det att blunda för problemet ? Tilläggas böra att de fuktvärden som mätts upp ligger mellan 44% RF till 61% RF ( 61% RF vid den punkt vi känt lukt )
 
Jorå, det fungerar. Jag vet även en annan familj i närheten som installerat en fläkt och det fungerade även där. (Man gjorde det dock själva och hade först lite problem med att hitta rätt dimension på fläkten.)

Om det bara handlar om lite lukt så känns det ju lite "overkill" att bryta hela golvet om man inte behöver. Det är bara min åsikt, men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.