I slutet av September 2021 installerade vi en Thermia Calibra Eco 8 Duo och under 2022 sänkte vi elförbrukningen rejält.
2022 förbrukade vi 11500kWh och har tidigare legat på runt 14-15000kWh.

Då vi är nöjda med elförbrukningen så har jag inte kollat så mycket men idag kollade jag att kompressorn gått 7767tim under de ca 470 dagarna den varit i drift vilket blir ca 16,5tim/dygn eller strax över 6000tim/år.
Tycker detta låter mycket och när man Googlar så verkar det som man bör hamna under 4000tim/år.

Tillsattsvärmen har under samma tid varit igång ca 50tim så det tycker jag inte verkar onormalt utan nästan istället lågt.

Vi bor i Göteborgstrakten och jag är orolig att vi köpt en allt för klen pump.
Ska tillägga att jag ännu inte kopplat in värmen i garaget så risken är ju att bergvärmepumpen kommer gå ännu mer i frantiden...

Vad säger experterna om detta?
 
Det är ju en inverterstyrd pump, så är den rätt dimensionerad bör den ju gå så långa tider som möjligt med lagom effekt och varvtal på kompressorn. Drifttimmarna kan ju vara både när den gått på hastighet 1 likaledes att den gått på hastighet 7.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Det är ju en inverterstyrd pump, så är den rätt dimensionerad bör den ju gå så långa tider som möjligt med lagom effekt och varvtal på kompressorn. Drifttimmarna kan ju vara både när den gått på hastighet 1 likaledes att den gått på hastighet 7.
Vi har ju som sagt sänkt elförbrukningen och tillsattsvärmen verkar ju inte gå mycket så din förklaring verkar ju högst rimlig. (y)
 
  • Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.