Jag har en Electrolux QT3549FX som ska vara självavfrostande men som har strulat nu i ett par år med att den isar igen med jämna mellanrum. Ett par-tre månader klarar den, sen hör man hur fläkten börjar surra högljutt och då vet man att det är dags att frosta av den igen. Gör man inte det blir det varmt i frysen efter några dagar.

Jag har testat att byta fläkten redan, det hjälpte inte. Nu när jag drog fram den igen efter att jag frostat av den var droppkoppen i princip helt full, jag kollade röret och gjorde rent, men det såg inte ut att vara igenkleggat. Läste här på forumet om problem med värmeslingan som ska avfrosta, så jag mätte upp kontakten som pilen på bilden pekar på till 230 ohm, så jag tror elementet är ok. Mätte upp de andra också för skojs skull och alla har en resistans.

Börjar få slut på idéer, är det nån givare som är trasig? Displayen visar -20 även när den börjar tappa i temperatur. Men kan det påverka avfrostningens funktion? Är den sensorstyrd eller kör den enligt nåt schema, nån som vet?

Tacksam för hjälp, snart slänger jag ut skåpet, vilket vore lite synd för det är fint i övrigt (fast isfunktionen har pajat sen länge också, det blir bara en klump med is och droppar vatten, så vattentillförseln är avstängd sen länge, om det är nån ledtråd).
 
  • Invändigt perspektiv av vit apparat, synliga elektriska kopplingar och komponenter, blå pil pekar ut detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

A
Frysproblem Frysproblem skrev:
Jag har en Electrolux QT3549FX som ska vara självavfrostande men som har strulat nu i ett par år med att den isar igen med jämna mellanrum. Ett par-tre månader klarar den, sen hör man hur fläkten börjar surra högljutt och då vet man att det är dags att frosta av den igen. Gör man inte det blir det varmt i frysen efter några dagar.

Jag har testat att byta fläkten redan, det hjälpte inte. Nu när jag drog fram den igen efter att jag frostat av den var droppkoppen i princip helt full, jag kollade röret och gjorde rent, men det såg inte ut att vara igenkleggat. Läste här på forumet om problem med värmeslingan som ska avfrosta, så jag mätte upp kontakten som pilen på bilden pekar på till 230 ohm, så jag tror elementet är ok. Mätte upp de andra också för skojs skull och alla har en resistans.

Börjar få slut på idéer, är det nån givare som är trasig? Displayen visar -20 även när den börjar tappa i temperatur. Men kan det påverka avfrostningens funktion? Är den sensorstyrd eller kör den enligt nåt schema, nån som vet?

Tacksam för hjälp, snart slänger jag ut skåpet, vilket vore lite synd för det är fint i övrigt (fast isfunktionen har pajat sen länge också, det blir bara en klump med is och droppar vatten, så vattentillförseln är avstängd sen länge, om det är nån ledtråd).
om du vill ha igång ismaskinen så byter du ventilen på inkommande vatten i skåpet.

när det gäller isbildningen och när den är så sällan så är det oftast att dörren inte varit stängd eller inte sluter tätt.
Fläkten har inget med detta att göra
värmeslingan skulle medföra att den redan efter någon dag/vecka skulle lägga av
avfrostning körs efter behov med algoritmer hur mycket dörren varit öppen

om du får ispropp i utgången från skåpet i den slangen som går ner till skålen blir det så här.

du kan ha en köldmedelsläcka men då brukar den ha svårt att komma ned i temp när du startar om den och när du lägger in ny mat
 
Tack! Ja, då kollar jag dörrlisterna och gör rent en gång extra innan jag kör igång igen. Hur får man den att inte frysa ny propp i röret, är det dåligt tätat mot baksidan/rörets utgång? Sitter nåt som liknar häftmassa i de där hålen. Eller bara dörren är ordentligt stängd ska det inte hända?

Angående ventilbyte, är det den vita asken längst till vänster på bilden?
 
  • Kylskåps baksida med kondensblock, sladdar, rör, och isbildning i avrinningsbehållare. Oordning och smuts synbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Ismaskinen är igång igen efter byte av ventilen! Återstår att se om mina ansträngningar med att rengöra listen hjälper för att slippa att den isar igen.
 
Då var det dags igen. Frysen strular, slutar vara kall och det händer nu oftare och oftare att jag måste frosta av:
2023-04-27
2023-11-24 (7 mån sen)
2024-02-27 (3 mån sen)
2024-03-27 (1 mån sen)
2024-04-22 (1 mån sen)
Är nere på varje månad nu. Har lagt en trådlös termometer som klagar om tempen går över -10, och när det händer är mycket riktigt rostbrödet lite mjukt.

Termometern på frysen klagar aldrig, den säger -20 oavsett. Är det givaren som gett sig nu?

Också dåligt sug i dörren när man precis stängt, brukar väl vara lite svårt att öppna om den är helt frisk?
 
A
Frysproblem Frysproblem skrev:
Då var det dags igen. Frysen strular, slutar vara kall och det händer nu oftare och oftare att jag måste frosta av:
2023-04-27
2023-11-24 (7 mån sen)
2024-02-27 (3 mån sen)
2024-03-27 (1 mån sen)
2024-04-22 (1 mån sen)
Är nere på varje månad nu. Har lagt en trådlös termometer som klagar om tempen går över -10, och när det händer är mycket riktigt rostbrödet lite mjukt.

Termometern på frysen klagar aldrig, den säger -20 oavsett. Är det givaren som gett sig nu?

Också dåligt sug i dörren när man precis stängt, brukar väl vara lite svårt att öppna om den är helt frisk?
låter som fläkten inte snurrar
 
Ja, du har rätt, fläkten snurrade inte, nu på morgonen efter avfrostning och uppstart snurrar den igen. Kan det verkligen vara dags att byta igen, bytte ju för 1-2 år sen...

Tempen visar +11 grader, trots att det är +20, ska man kunna lita på de där värdena hela tiden? Spelar kanske ingen roll om fläkten fryser fast hela tiden... Eller är det avfrostningen som funkar dåligt?
 
A
Frysproblem Frysproblem skrev:
Ja, du har rätt, fläkten snurrade inte, nu på morgonen efter avfrostning och uppstart snurrar den igen. Kan det verkligen vara dags att byta igen, bytte ju för 1-2 år sen...

Tempen visar +11 grader, trots att det är +20, ska man kunna lita på de där värdena hela tiden? Spelar kanske ingen roll om fläkten fryser fast hela tiden... Eller är det avfrostningen som funkar dåligt?
fryser den fast så är det utloppet för tövatten, kärvare den är det lagertorrt
 
Tack, det blir att dra fram skåpet igen då och kolla tövattnet. Ska man göra nåt för att förebygga isbildning/propp i röret?
 
Hur länge frostar du av? Min stod 36tim och ca 6liter vatten senare går den som en dröm.
 
Det kan vara det, har kört 24h oftast, ibland kortare, så jag kanske var för het på gröten att köra igång den igen. Kör två dagar nu då, och drar fram och tömmer karet så får vi se. Tack för tips!
 
Jag slutade när det inte kom mera vatten. Kändes som en evig het. En stor kastrull under så slapp jag hålla koll 🤣
 
Kan man plocka loss kärlet som sitter där under som är fullt med vatten eller måste man tömma det med slang?
 
Hur gick det?
 
Jorå, frostade av länge, men kom inte så mycket mer vatten. Kärlet fylldes en gång. Nu är den igång igen, gör is som den ska, håller -20, vi får se hur länge det håller den här gången...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.