Vi är i färd med att helrenovera ovanvåningen i vårt gamla hus. Det är låg standard och stort behov av modernisering. I samband med detta tänkte vi ta bort de tre sektionsradiatorerna och ersätta med vattenburen golvvärme. Detta kommer att kombineras med vattenburna radiatorer på plan 1. Frågan är hur orolig man ska vara för kallras? Vi har 2 fönster som är original tvåglas från 30-talet då huset byggdes. Någon som har erfarenhet av något liknande?
 
Vad har ni för ventiler/ventilation på övervån?
 
Endast självdrag. Och knappt några friskluftsventiler alls idag. Men det får vi fixa under renoveringen.
 
Jag tror inte det blir ett stort problem då det gäller övervåningen
 
BirgitS
När man ersätter element med golvvärme bör man nog se till att det är tätt kring fönstren och att fönstren är i bra skick för att inte få kalldrag.
 
Problemet med konvertering till golvvärme i äldre hus är att det ofta behövs högre effekt än vad golvvärmen klarar av att leverera.
Man kan räkna med att golvvärme ger ca 40W/m2 och i många äldre hus kräves mycket mer än så.
Gör en effektbehovsberäkning innan eventuella radiatorer demonteras.
Jag har varit på så många uppdrag genom arbetet där den boende tror det är något fel på golvvärmesystemet men det endast är brist på effekt som är problemet.
/ Björkskär
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
JanneJanne123
Om radiatorerna som jag gissar sitter under era fönster tas bort tror jag ni kommer drabbas av kondens på insidan av fönstren kalla vinterdagar givet att det är så gamla fönster vi talar om. Jag hade inte tagit bort radiatorerna, tycker det är vackert i äldre hus och att golvvärme känns lite fel, men det är min personliga åsikt och vi är alla olika.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När man ersätter element med golvvärme bör man nog se till att det är tätt kring fönstren och att fönstren är i bra skick för att inte få kalldrag.
Helt enkelt byt fönster skulle jag säga. Kanske tilläggsisolera i varje fall lite på insidan. TS sa ju stort behov av modernisering och då tänker jag att man ändå byter fönster, tätar väggen, öppningar mm. Isolerar mellan reglar, om inte det är gjort och kanske mer om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.