Hej,

Den återkommande frågan, är väggen bärande. Ursäkta att jag tråkar ut er, men jag väntar på två stycken byggfirmor som verkar helt ointresserade av att ta jobbet. Så jag vänder mig till världens bästa forum. Någon som vet?
vår tanke är att fimpa väggen mellan Vardagsrum och Matrum..

Där det står uterum/entré/hall/uterum är rivet och ersatt med en tillbyggnad.

Planritning över en bottenvåning med vardagsrum, kök, matsal, entré och två uterum. Handskrivna mått och anteckningar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning övervåning hus med sovrum, kakelugn, hall och dusch/WC. Handskrivna anteckningar och måttenheter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att man måste veta hur takstolarna är konstruerade och placerade för att ge ett svar.
 
  • Gilla
Odi et Amo
  • Laddar…
Dumt av mig!
De ligger på snedväggarna vid G och WC/trappan.
Dvs från vardagsrum till matrum.
Mörkt vindutrymme med träbjälkar, spik och lutande tak. Gamla och nya konstruktionselement synliga. Oinredd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte inte på det eftersom det har en övervåning….
 
BirgitS
Jag tror att du måste undersöka hur bjälkarna i bjälklagret mellan undre och övre planet går. De väggar som bär upp bjälkarna är bärande. Eventuellt kan tekniska ritningar för huset hjälpa, kolla med kommunen om de har några om du inte har några själv.

De flesta byggfirmor har inte kompetens för att avgöra saken utan du behöver en byggkonstruktör med erfarenhet av hus från den aktuella tidsepoken.

När är huset byggt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att du måste undersöka hur bjälkarna i bjälklagret mellan undre och övre planet går. De väggar som bär upp bjälkarna är bärande. Eventuellt kan tekniska ritningar för huset hjälpa, kolla med kommunen om de har några om du inte har några själv.

De flesta byggfirmor har inte kompetens för att avgöra saken utan du behöver en byggkonstruktör med erfarenhet av hus från den aktuella tidsepoken.

När är huset byggt?

Stort tack för svar :)
Då ska jag ta kontakt med en byggkonstruktör istället! Huset är byggt 1929.
 
BirgitS
På den tiden byggdes hus lite hur som helst, de var inte alls standardiserade som det är numera, och det gör det väldigt svårbedömt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På den tiden byggdes hus lite hur som helst, de var inte alls standardiserade som det är numera, och det gör det väldigt svårbedömt.
Ok! Vad tror du, finns det någon som kan ha kompetens på det, eller är det att ta upp golvet på övervåningen som är enda lösningen?
 
BirgitS
Fråga byggkonstruktörer.
Det var mer en kommentar till att det inte räcker med att kolla på takstolarna för att veta när det gäller så gamla hus.
 
  • Gilla
Johannilsson92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.