Hej,

Eftersom jag har 3-fasuttag så vill jag ha en portabel laddbox även om den för det mesta kommer att sitta hemma på väggen. Men, vad jag inte lyckas googla fram är hur "bra" man behöver. Det finns
CTEK NJORD GO 11kW som kostar nästan 7 papp med grönavdrag. Men så kan man beställa en Autosensus för halva det priset (utan grönavdrag). I mellanprisklassen så hittar jag Blaupunkt och Kohns.

Några tankar?
 
Först måste man säkerställa att allt man jämför är trefasboxar. Det finns enfasboxar med trefas CEE-handske och sådana skulle jag akta mig för. Boxen ska alltså vara specad för 11 kW.

Sen är mycket en smaksak. Jag tycker att CTEK-boxen har klara brister, främst i hur appen funka, men har lärt mig leva med den med tiden. Har skrivit en hel del om det här och i efterföljande inlägg (och lite före också, men det är en lång tråd).

Jag skulle inte gärna ha en box med sämre appfunktionalitet. Särskilt om man har eller kanske kommer skaffa timtaxa på elen är det bra att kunna ställa in laddtider relativt enkelt. Bara om man vet att man hellre styr sådant från bilen än boxen skulle jag överväga något enklare.

För egen del använder jag min huvudsakligen på landet och en handfull gånger per år på andra ställen med CEE-uttag. Den är lätt att dra igång på olika ställen och ställa in olika laddbegränsningar. Men om enklare boxar också kan göra det känner jag inte till.
 
Lite OT och jag känner att jag är en gubbe som har ett lager mossa på ryggen, men, måste det följa med en app?
Nån gång inom en inte helt avlägsen framtid lär ju undertecknad ha en elbil som ska laddas och det jag känner är att jag vill parkera den på garageuppfarten, koppla i sladden och eventuellt ställa någon timer så att den startar senare men var uppstår behovet av en "app"?
Hjälp mig, jag fattar inte?
 
Om man vill kunna ladda olika tider olika dygn för att priset varierar är det smidigt att kunna ställa in i en app.

Om man vill ställa ned laddströmmen för att man vet att det används mycket el till annat är det smidigt att kunna ställa in med en app (om man inte har lastbalansering).

Till exempel.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om man vill kunna ladda olika tider olika dygn för att priset varierar är det smidigt att kunna ställa in i en app.

Om man vill ställa ned laddströmmen för att man vet att det används mycket el till annat är det smidigt att kunna ställa in med en app (om man inte har lastbalansering).

Till exempel.
Har tidigare mot min personliga inrådan inrådan kopplat in några boxar utan möjlighet att styra när och hur mycket.

De har nu allihopa utom en bytts ut mot lite styrbara burkar. Man får ju vara lite ödmjuk, men faktum är att flera har sagt " jag borde lyssnat på dig och lämnat tillbaka istället för att montera "

Så är det för en del, skaffa bil som kostar 500 o norrut, inga problem man att skaffa en bra box från början är lite svårare. Men så är det. Jag kan bara råda att inte som lösning där bilen i huvudsak laddas skaffa något billigt junk. Är det däremot till något ställe du är typ 10-25 gånger per år, så ja visst. Tänk på att det även finns junk att köpa begagnat av de som tröttnat på junk. Då blir det billigt.....
 
Hm, antar att CTEK-boxen inte kvalar in som junk, och inte Kohns heller. Eller? Men behövs det verkligen schemaläggning via boxen? Bilen (KIA EV6) skall vad jag fattar ha shemaläggning i sig som man kommer åt vi en app. Lastbalansering verkar inte finnas om det skall vara portabelt, men det ser jag ingen nytta av eftersom jag ämnar shemalägga till natten
 
Är man trygg med att man kan styra såväl laddström som laddtid via bilen så behövs det förstås inte via boxen också, men då ska man ju vara säker på att det också gäller även nästa bil och eventuella gäster som msn vill erbjuda laddning.

På landet har jag relativt ofta gäster som erbjuds laddning, såväl av laddhybrider som rena elbilar. Att kunna styra när dessa får el, och med vilken strömstyrka är något jag uppskattar.

Så hur avancerad box man har behov av varierar.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.