4,49 kr/Kwh, inklusive alla avgifter och skatter.

Eller 283,57 öre/Kwh för er som bara räknar utan skatter, moms och diverse avgifter.

SE3, rörligt, 20A, ej timpris, allt från samma lokala elbolag. Förbrukning 1896 Kwh, 8.523 kr totalt att betala för december.
 
Redigerat:
Vad konstigt att du har så högt pris. Vi har också Vattenfall, rörligt månadspris i SE3. 290 öre/kWh för december (innan alla avgifter, moms osv).

Dubbelkolla att dom inte har ändrat till timpris för dig. Det kan ske om man begär timmätning eller har fått ny elmätare under året.
 
Elräkning i Sverige för perioden december 2022, inkluderar fast avgift och förbrukning med totalsumma och moms.

368 öre blir det då inkl. moms per kWh.
Tyckte det såg ut som att Göteborgs energi lade på 25 öre, men så här svarade de:
"På ett vanligt rörligt standard-avtal så läggs det på 6.9 öre per kwh (Adderat på inköpspriset) men på ditt avtal så läggs det endast på 2.9 öre per kwh vilket är det absolut billigaste påslaget vi har.

Priserna är så höga nu pågrund av att de extremt höga inköpspriserna och blir därför mer påtagligt för kunderna.

269 öre är det rena inköpspriset sedan tillkommer el-handelsrelaterade avgifter som ej specificeras av Nordpool group då dem är olika varje månad. Det totala inköpspriset innan vårt påslag landade på 291.01 öre per kwh. För mer frågor hänvisar jag till Nordpool group."
 
M
B Brickeberg skrev:
[bild]

368 öre blir det då inkl. moms per kWh.
Tyckte det såg ut som att Göteborgs energi lade på 25 öre, men så här svarade de:
"På ett vanligt rörligt standard-avtal så läggs det på 6.9 öre per kwh (Adderat på inköpspriset) men på ditt avtal så läggs det endast på 2.9 öre per kwh vilket är det absolut billigaste påslaget vi har.

Priserna är så höga nu pågrund av att de extremt höga inköpspriserna och blir därför mer påtagligt för kunderna.

269 öre är det rena inköpspriset sedan tillkommer el-handelsrelaterade avgifter som ej specificeras av Nordpool group då dem är olika varje månad. Det totala inköpspriset innan vårt påslag landade på 291.01 öre per kwh. För mer frågor hänvisar jag till Nordpool group."
Jag har också Gbg energi, gick över till timpris i November. Den enda förändringen jag gjort är att jag kör VV-beredaren 00-06 (står för 180kWh/mån). Förövrigt har jag inte ändrat mina förbrukningsvanor. Lite chockartat att se att du med månadsrörligt (som jag hade innan) fått betala 23% mer.

Elräkning med timpris, fast avgift, förbrukning, belopp och moms specificerat för en period.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har också Gbg energi, gick över till timpris i November. Den enda förändringen jag gjort är att jag kör VV-beredaren 00-06 (står för 180kWh/mån). Förövrigt har jag inte ändrat mina förbrukningsvanor. Lite chockartat att se att du med månadsrörligt (som jag hade innan) fått betala 23% mer.

[bild]
Du har nog vanor som förbrukar el när det är lite billigare. Jag gjorde en koll på vad vi skulle tjäna på att ändra till timdebitering och det skulle bli ungefär samma pris och vi har ingen direkt möjlighet att flytta vår förbrukning. Går inte värmen i varmvattenberedaren ner till nivåer där legionellabakterier kan bildas om man slår av strömmen? Tar väl en stund innan värmen är uppe i 60 grader igen.
 
B Brickeberg skrev:
Går inte värmen i varmvattenberedaren ner till nivåer där legionellabakterier kan bildas om man slår av strömmen?
Det finns inga levande legionellabakterer i vattnet om man dödat dom med värme under natten.
Nya kan komma in med kallvattnet som fyller tanken när man förbrukar varmvattnet men dom hinner inte växa till sig i någon större mängd innan det blir klockan 00 igen.
 
B Brickeberg skrev:
Går inte värmen i varmvattenberedaren ner till nivåer där legionellabakterier kan bildas om man slår av strömmen? Tar väl en stund innan värmen är uppe i 60 grader igen.
För att legionella skall bildas behöver tre saker uppfyllas.
-Stillastående vatten
-Att det står stilla under längre perioder
-Att temperaturen är gynnsam för legionella, ca 20-40C.

Tar man bort någon av ovanstående parametrar så faller ju förutsättningarna för att legionella skall växa till sig.
En stor del av vardagarna kör jag min VVB bara en timme per dygn, på kvällen. Sen klarar det sig till nästa kväll. Någon gång då och då körs 1 tim temperaturhöjning, s.k. legionellabränning.
 
M
B Brickeberg skrev:
Går inte värmen i varmvattenberedaren ner till nivåer där legionellabakterier kan bildas om man slår av strömmen? Tar väl en stund innan värmen är uppe i 60 grader igen.
Jag kör termostaten på 80gr och den håller 60gr vid tappstället när jag som siste man duschar på kvällen. Har satt en igångstart vid 14 och slut vid 16 på vardagarna men temperaturen är såpass hög att den inte går igång då. Jag vet inte vad termostatens arbetsområde är, 60-65gr kanske och bryter vid 80.
 
M mrsnhp skrev:
Vad konstigt att du har så högt pris. Vi har också Vattenfall, rörligt månadspris i SE3. 290 öre/kWh för december (innan alla avgifter, moms osv).

Dubbelkolla att dom inte har ändrat till timpris för dig. Det kan ske om man begär timmätning eller har fått ny elmätare under året.
Det är kollat tidigare i dec att det inte är timpris.


ic3 ic3 skrev:
Mitt är en högre. Dock är det där värdet missvisande då beloppet på fakturan är 289,77öre/kWh. Så de bakar nog in de andra avgifterna hör med ex moms.
Ja, jag får nog krypa till korset.
När jag var inne på Vattenfalls hemsida när december månad hade tagit slut men innan fakturan hade hunnit skickas ut så stod det att mitt pris var 365,84 öre plus alla andra övriga påslag och avgifter.
Nu finns fakturan där och när den synas så står där också 289,77 öre/kWh

Tack för hjälpen alla!
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.