Har ett Ballingslöv kök -90.

Tänkte byta till korgventil och behöver därför göra hålet större. Har köpt grejer från Ikea.

Det går att måtta förstås men är det någon som möjligtvis vet exakta diametern på hålet i botten på diskhon på en ikea ho?
 
Krilleman
Är det inte lättare att köpa korgventiler som passar i dina befintliga hål?

Klippa i plåten blir nog inte så slätt och fint misstänker jag. Dessutom brukar det vara en nedfasning där korgventilerna sitter från fabrik.

Princip enligt min bild + ritning enligt nedan för nedfasningen vid korgventilen.
3270022A.jpg
Teknisk ritning av en dubbelhandfat, mått och radier angivna, över- och sidovy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Att få korgventiler hade varit najs.
Det jag främst vill är att bli av med alla avloppsrör då jag vill bygga om och ha en utdragbar låda för sophantering. Jag kan inte hitta avlopp som passar gamla diskhoar som går att "trycka upp mot väggen "

Rostfritt stål, diskbänk, två delar, vattenstänk, avloppshål, använd, köksinredning, vertikal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
R rocketlauncher skrev:
Att få korgventiler hade varit najs.
Det jag främst vill är att bli av med alla avloppsrör då jag vill bygga om och ha en utdragbar låda för sophantering. Jag kan inte hitta avlopp som passar gamla diskhoar som går att "trycka upp mot väggen "

[bild]
Är det inte bara att köpa en trattskål för stucken sil samt en mindre trattskål.

https://www.rinkabyror.se/artikel/trattskal-for-stucken-sil/

Sen är du över på 1½”-gänga och det är en smal sak att dra t ex 40 mm-rör som du önskar till en vattenlås längst bak under skåpet. Finns ju hur mycket rördelar som helst för 40 mm och plaströr som du sågar till rätt längd. Om du inte hittar ett vattenlåspaket som du trivs med d v s, paket är alltid billigare och kräver mindre tänkande.

Kanske:
https://villahome.se/products/contu...WzSvdbij6O1gc_G9-lcV6TCRH44BCFjhoCLG4QAvD_BwE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.