Jag ska skruva upp hatthyllan av trä som visas på bilden. Har köpt 4 st pluggar och skruvar för betong som jag tänkte hänga upp med. Räcker det med att jag hamrar i pluggen i betongväggen och sedan skruvar skruven genom hyllan in i pluggen (som bilden), eller behöver pluggen även gå igenom hatthyllan?
 
  • Person monterar beslag på bordben, skruvmejsel i handen, inomhusarbete, ommålning, renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
C Carlsonn skrev:
Jag ska skruva upp hatthyllan av trä som visas på bilden. Har köpt 4 st pluggar och skruvar för betong som jag tänkte hänga upp med. Räcker det med att jag hamrar i pluggen i betongväggen och sedan skruvar skruven genom hyllan in i pluggen (som bilden), eller behöver pluggen även gå igenom hatthyllan?
Pluggen ska inte vara i hatthyllan utan enbart i väggen. I princip ska den skruven bara fästa i väggen och klämma fast hyllan med skallen. Du bör ha förborrade hål i hyllan.

Skruven ska passera genom pluggen inne i väggen. I min lättbetongvägg hade jag behövt grövre skruv och plugg. Vår hatthylla sitter med enorm plugg och fransk träskruv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D datja skrev:
Pluggen ska inte vara i hatthyllan utan enbart i väggen. I princip ska den skruven bara fästa i väggen och klämma fast hyllan med skallen. Du bör ha förborrade hål i hyllan.

Skruven ska passera genom pluggen inne i väggen. I min lättbetongvägg hade jag behövt grövre skruv och plugg. Vår hatthylla sitter med enorm plugg och fransk träskruv.
Okej, jag köpte en sats där det ingick tillhörande skruvar. Dessa skruvar är dock lika långa som pluggarna, vilket innebär att de inte kommer gå igenom hela pluggen om hatthyllan är emellan. Behöver jag köpa nya pluggar och skruvar där skruvarna alltså är längre än pluggarna?
 
J
Jag hade köpt en sats till med spikplugg där skruven är så pass längre att den kvarvarande biten är lika lång som den pluggen du har nu
 
Det är en spikplugg du har. Själva pluggen ska egentligen gå genom både gods(hatthylla) och in i vägg. Gör nog inte så mycket om du separerar på dom och använder dom som vanlig skruv och plugg. Pluggen kanske blir onödigt lång då, men så länge den drar och skruven ger motstånd så är det lugnt.
 
nej behövs inte där vissa sorters plugg som skruven skall gå igenom pluggen, men det är inte en sån plugg som du har
är det spikplugg du har så skall pluggen gå igenom virket oxså
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
D
C Carlsonn skrev:
Okej, jag köpte en sats där det ingick tillhörande skruvar. Dessa skruvar är dock lika långa som pluggarna, vilket innebär att de inte kommer gå igenom hela pluggen om hatthyllan är emellan. Behöver jag köpa nya pluggar och skruvar där skruvarna alltså är längre än pluggarna?
Var det spikplugg? Jag undviker spikplugg: en bekant flyttade in med sina lilla familj i hyresrätt. En dag ramlade fläktskåpet ner över spisen och slog ut en kastrull kokande vatten över hans lilla förstfödda. Spikplugg hade använts. Händelsen har färgat mina val vid infästning. Jag använder bara spikplugg vid montering av lister och liknande.
 
D datja skrev:
Var det spikplugg? Jag undviker spikplugg: en bekant flyttade in med sina lilla familj i hyresrätt. En dag ramlade fläktskåpet ner över spisen och slog ut en kastrull kokande vatten över hans lilla förstfödda. Spikplugg hade använts. Händelsen har färgat mina val vid infästning. Jag använder bara spikplugg vid montering av lister och liknande.
Jag är osäker men tror det var spikplugg jag köpte. På Bauhaus sa de att det ska vara bra för betong. Med kommentarerna ovan lutar det åt att hamra in pluggen i betongen och sedan skruva in skruven genom virket in i pluggen, men är nojig över att 4st av dessa inte håller? En hatthylla ska ju ta en del belastning, då denna är 1,3m lång också.
 
Ja
 
D
C Carlsonn skrev:
[länk]

Hittade denna, är detta ett bättre förslag än spikplugg för detta syfte?
Ja!

Men tänk på att skruvarna som följer med kan bli för korta eftersom de också skall genom hyllan.

Jag skulle förborra hyllan i en diameter som är större än skruvdiametern. Blir ofta snyggare och sitter säkrare.
 
D
D Dilato skrev:
Jag har i princip aldrig behövt annat än dessa:

[länk]
Såg fint ut. Dock: om man har väggar som mina kexchokladsliknande av gammal lättbetong och slagg är de för korta och klena. För gardinstångsfäste behöver jag 80 mm, för hatthyllor och köksskåp 100 mm. Men TS har kanske modern hårdbetong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.