F fsn skrev:
Problemet är att en grind är antigen automatisk och skitdyr eller jävligt omständig och svårare att använda än vad nöjet att se det krångla för grannen ger tillbaka.
Det är inte jävligt omständigt. Innan hade jag ingen automatik på garageporten. Var bara att gå ut och öppna. Blir samma med en grind, vill man ha automatik bygger man det.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
hsd
B Bengt Numelin skrev:
Det är väl så att spjuttoppar på staket är förbjudet sedan minst 30 år. Någon i gruppen som vet säkert?
Asså de va bar ett exempel Helge
Tror inte att de säljer sådana om det är förbjudet
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Enklast är helt enkelt att du går över och med eftertryck ber henne sluta att köra upp. Få henne och förstå att ni är less på hennes sätt. Och fortsätter hon, så börjar ni med använda hennes uppfart. Enklare än så blir det inte.
Precis min direkta tanke. Så jäkla konstigt att hålla på och bygga grindar, pollare och skit i ett villaområde. Vem vill gå ut ur bilen och fixa med det varje dag? Säg till tanten bara. Är det ens provat?
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Det är inte jävligt omständigt. Innan hade jag ingen automatik på garageporten. Var bara att gå ut och öppna. Blir samma med en grind, vill man ha automatik bygger man det.
Har du grind idag? Annars får du använda fantasin och fundera. Jag har haft manuell grind i en begränsad period och är den inte skapligt snabb och elektrisk så är det inget jag någonsin kommer att efterfråga. Har även bekanta med grind som…. ALLTID STÅR ÖPPEN. Det är inte jämförbart med en garageport. En garageport är oftast 2,5m bred och är den bredare så är de garanterat vertikala och automatiserad.

Eftersom TS hävdar att grannen snirklar sig in mellan deras bilar så får man kanske förutsätta att det här handlar om en garageinfart med minst 2 bilbredder och med marginal så det är inte helt otänkbart att det handlar om 6m bred infart eller nåt sånt.

Automatik i garage är också en helt annan sak att bygga än automatiserad grind. Bara eldragningen ut till tomtgräns kan vara ett dyrt och tungt äventyr.

Bästa alternativet kanske är en fjärrmanövrerad ”kinesisk bilgrind”, de kromade (eller om det är billig kinesisk rostfri tunnplåt) superfula skapelserna som man ser hos alla kinesiska företag med en vagn med hjul som drar ut ”dragspelsgrinden”. Man hade ju garanterat varit ensam om att ha en sån.
 
F
M Mekplatsen skrev:
Att spärra eller blockera uppfarten borde vara det som ger bäst resultat och det behöver inte kosta så mycket om man kan tänka sig att göra det själv samt att det blir lättare för sig själv om man lägger till lite automatik så att man slipper gå ur bilen varje gång.
Man kan driva grinden med en kedja och kuggdrev, en vajer, en kolv osv och styra det med en enkel fjärrkontroll.

Lite exempel
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Den översta varianten finns hos varenda Kinesiska företag i lite grövre utgörande och med en liten ”kub” i ändan med motoriserade hjul som sköter det. En liten räls eller plattjärn bultat i asfalten som styr.
 
M Mrjayser skrev:
Ja det är helt klart hon som är problemet och absolut inte ni... :rofl::rofl:
Det finns så mycket mer att skriva om den här grannen och vad dom gjort och gör. Vi har bott bredvid varandra i ett antal år nu och vi har vart dom mesiga snälla grannarna som aldrig sagt något och som bara accepterat allt som skett och allt den här grannen tar sig för. Men vi har tagit avstånd från dom nu och bara ignorerat allt.

Men när grannen bara tar för givet att dom kan göra som dom vill, som tex använda våran parkering hela tiden men vi får inte använda deras, så har jag börjat tröttna. Jag bara känner inombords att nu är det krig! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Plutus och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du grind idag? Annars får du använda fantasin och fundera. Jag har haft manuell grind i en begränsad period och är den inte skapligt snabb och elektrisk så är det inget jag någonsin kommer att efterfråga. Har även bekanta med grind som…. ALLTID STÅR ÖPPEN. Det är inte jämförbart med en garageport. En garageport är oftast 2,5m bred och är den bredare så är de garanterat vertikala och automatiserad.

Eftersom TS hävdar att grannen snirklar sig in mellan deras bilar så får man kanske förutsätta att det här handlar om en garageinfart med minst 2 bilbredder och med marginal så det är inte helt otänkbart att det handlar om 6m bred infart eller nåt sånt.

Automatik i garage är också en helt annan sak att bygga än automatiserad grind. Bara eldragningen ut till tomtgräns kan vara ett dyrt och tungt äventyr.

Bästa alternativet kanske är en fjärrmanövrerad ”kinesisk bilgrind”, de kromade (eller om det är billig kinesisk rostfri tunnplåt) superfula skapelserna som man ser hos alla kinesiska företag med en vagn med hjul som drar ut ”dragspelsgrinden”. Man hade ju garanterat varit ensam om att ha en sån.
Nej men det kommer i framtiden när det projektet skall göras. Dock kommer min bli elektriskt.
Beroende på hur långt från huset det är så kan det vara från 3 timmar till någon dags handgrävning eller 1500-2000 kr för att hyra en minigrävare.

Billigast är såklart att ställa något mellan bilarna bara då.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du grind idag? Annars får du använda fantasin och fundera. Jag har haft manuell grind i en begränsad period och är den inte skapligt snabb och elektrisk så är det inget jag någonsin kommer att efterfråga. Har även bekanta med grind som…. ALLTID STÅR ÖPPEN. Det är inte jämförbart med en garageport. En garageport är oftast 2,5m bred och är den bredare så är de garanterat vertikala och automatiserad.

Eftersom TS hävdar att grannen snirklar sig in mellan deras bilar så får man kanske förutsätta att det här handlar om en garageinfart med minst 2 bilbredder och med marginal så det är inte helt otänkbart att det handlar om 6m bred infart eller nåt sånt.

Automatik i garage är också en helt annan sak att bygga än automatiserad grind. Bara eldragningen ut till tomtgräns kan vara ett dyrt och tungt äventyr.

Bästa alternativet kanske är en fjärrmanövrerad ”kinesisk bilgrind”, de kromade (eller om det är billig kinesisk rostfri tunnplåt) superfula skapelserna som man ser hos alla kinesiska företag med en vagn med hjul som drar ut ”dragspelsgrinden”. Man hade ju garanterat varit ensam om att ha en sån.
Ja det är en uppfart med två bilars bredd på. Har vi en bil ståendes där så kör dom upp för det är tomt. Men igår när vi hade två bilar där så kunde dom ändå köra upp lite bredvid den ena bilen. Vi har ganska stor plats men när två bilar står där så är det inte så mycket mer plats runtomkring, men tro sjutton dom lyckades ändå! Dom kör så nära våra bilar så ibland tror jag dom ska köra in i dom. Dom kör så nära som det bara går. Ser ut som dom står millimeter ifrån.

och det irriterar nåt så fruktansvärt. För ska vi jämföra våra bilar med deras så har vi två nya bilar från -22 medans grannens bilar är gamla och skruttiga. En från 80 talet, en från 90 talet och sen deras ”nya” från 2011 :rolleyes:
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M Madd19 skrev:
Ja det är en uppfart med två bilars bredd på. Har vi en bil ståendes där så kör dom upp för det är tomt. Men igår när vi hade två bilar där så kunde dom ändå köra upp lite bredvid den ena bilen. Vi har ganska stor plats men när två bilar står där så är det inte så mycket mer plats runtomkring, men tro sjutton dom lyckades ändå! Dom kör så nära våra bilar så ibland tror jag dom ska köra in i dom. Dom kör så nära som det bara går. Ser ut som dom står millimeter ifrån.

och det irriterar nåt så fruktansvärt. För ska vi jämföra våra bilar med deras så har vi två nya bilar från -22 medans grannens bilar är gamla och skruttiga. En från 80 talet, en från 90 talet och sen deras ”nya” från 2011 :rolleyes:
Då köper ni i veckan avspärrningsband. Enkel sak att spika upp på varsin ände. Bara att hänga på när ni kommer hem eller kör iväg. Till sist kanske de lär sig och då kan ni ta bort igen.
Snart kommer de ju repa era bilar.

plastkedja_edit.jpg
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Sedan jag satte upp den här på min port har jag inte haft en enda besökare :D
Varningsskylt, orange och vit, med text: "Warning No Stupid People Beyond This Point". Humoristisk, inomhus eller utomhus.
 
  • Gilla
Denimhead och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ett foto hade underlättat betydligt för förståelsen hur det ser ut på platsen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Madd19 skrev:
Hej!

Våran granne använder ständigt våran uppfart/parkering att köra upp på för att backa in till sin parkering. Och hade det varit så att vi hade haft en ”normal” granne som inte var en sån fruktansvärd besserwisser så hade vi aldrig ens brytt oss om detta. Men nu har vi börjat tröttna på hur grannen hela tiden kör upp hos oss men vi får absolut inte köra upp på hennes parkering.

Vill bara sätta ett stopp på våran parkering när vi inte har bilarna där så hon inte längre kan köra upp och ta sig friheten att göra som hon vill så fort det finns möjlighet för henne.

Vi tänker inte prata med henne om detta. Det går inte. Vi har tagit bort all kontakt med henne pga hur hon är. Men det är en annan historia. Vill bara sätta nån form av stopp eller skylt så får hon fatta själv vad vi tycker :crysmile:

tacksam för alla tips och idéer :D
Är ni besvärade av det det där användandet? Har själv en infart som delas med granne.
Många bilar vänder på vår infart.taxibilar,post nord. Kan inte se problemet..
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
M Madd19 skrev:
Hej!

Våran granne använder ständigt våran uppfart/parkering att köra upp på för att backa in till sin parkering. Och hade det varit så att vi hade haft en ”normal” granne som inte var en sån fruktansvärd besserwisser så hade vi aldrig ens brytt oss om detta. Men nu har vi börjat tröttna på hur grannen hela tiden kör upp hos oss men vi får absolut inte köra upp på hennes parkering.

Vill bara sätta ett stopp på våran parkering när vi inte har bilarna där så hon inte längre kan köra upp och ta sig friheten att göra som hon vill så fort det finns möjlighet för henne.

Vi tänker inte prata med henne om detta. Det går inte. Vi har tagit bort all kontakt med henne pga hur hon är. Men det är en annan historia. Vill bara sätta nån form av stopp eller skylt så får hon fatta själv vad vi tycker :crysmile:

tacksam för alla tips och idéer :D
bygg ett väggupp i tomtgränsen, då kommer brandkår och ambulans fram, men det blir obekvämt att backa över.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Asså de va bar ett exempel Helge ;)

Det finns många färdiga grindar att välja, bara att gräva 2 hål, passa in stolparna å hälla i plintbetong...
plantera häck eller sätta staket om det inte redan finns
Är det för stora glipor så småhundar kommer emellan går det att sätta galvat hönsnät på insidan, syns knappt
Just så. Jag tog putsnät som jag spraya med svart färg och satte. Det blev som ett med grinden. :)
 
M Madd19 skrev:
Vad menar du? Vi kör inte alls in på hennes parkering? Det är som sagt hon + alla hennes gäster som hela tiden kör upp hos oss. Och är det så att vi har bilar ståendes där så knör dom sig ändå emellan för att kunna backa in på grannens parkering. Det är nästan som det är en principsak att alla bara måste backa in till hennes parkering för att lätt kunna köra ut sen igen. Det är faktiskt sjukt störande.
Nej, men din granne har ju tydligen påstått att ni gör det, enligt vad jag läte mig till? Så då får ni väl se det, samt det faktum att hon använder er uppfart, som ett godkännande av att ni använder hennes?

Eller så sätter ni upp någon form av grind eller staket. Är ju gott om bra förslag i tråden.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.