Jag har en mindre pelarborr som jag i ett försök att skapa lite ordning ska flytta bort från nuvarande arbetsbänk till en egen, fristående, plats. Innebär att jag behöver tillverka någon form av bord eller stativ för denna. Skulle behöva inspiration på hur det kan se ut, om någon har exempel eller ide om hur det kan göras. Pelarborren är förhållandevis hög och väger cirka 65 kg, och utrymmet där den ska stå är begränsat till cirka 70 cm max i bredd, så behöver vara hyfsat stabilt byggt.

Bilder på pelarborren och utrymmet där den ska stå (placering där den uppfällbara arbetsbänken står)

Verkstad med pelarborr, verktyg, skruvdragare och oordning på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med verktyg, oordning, hyllor, IKEA-kasse, svart vägg, golvet syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget eget förslag eftersom jag har en golvmodell men om du youtubar på "drill press stand" eller "mobile drill press stand" kommer du att få en del att utgå ifrån åtminstone.

Vore kul att få se slutresultatet, lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Bilder på pelarborren och utrymmet där den ska stå
Är det backväxel du monterat ovanpå din pelarborr?

Sorry kunde inte låta bli, jag hittar ut själv tack.:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
Jesper Ronn och 9 till
  • Laddar…
Den troligen bästa lösningen jag har sett var ett gammalt svänghjul från någon stor motor eller annan maskin som låg på golvet. Jag skulle gissa att det var från en lastbilsmotor av riktigt stor modell. Där vevaxeln hade suttit fast fanns det i stället ett kraftigt rör med påsvetsad fläns. Flänsen hade hål som passade bultcirkeln i svänghjulet så när röret var fastbultat stod det rätt upp. Ovanpå röret fanns en fastsvetsad platta med bulthål som passade foten på pelarborrmaskinen.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Såhär gjorde jag. Nackdelen med att ha lutande ben är att det är svårare att göra förvaring under.

Verkstad med borrmaskin, verktyg och rörigt hyllsystem. Arbetsrum med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Är det backväxel du monterat ovanpå din pelarborr?

Sorry kunde inte låta bli, jag hittar ut själv tack.:rolleyes:
Hade det varit en gammal Arboga kunde det varit en en back för växlarna, en växelback, men här är ju frågan välmotiverad.
 
Jag hade samma bekymmer och tog lite vad jag hade i spillbitar som blev en hurts. Verkstadsbild: träskåp på hjul, golv och verktyg i bakgrunden, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte hjul på så jag kan rulla runt och ställa undan när jag inte behöver den.
 
Ola C Ola C skrev:
jag hittar ut själv tack.:rolleyes:
Du behöver följas till dörren så du inte stjäl något på väg ut...
Mvh Findus
 
  • Haha
Ola C
  • Laddar…
Tack för inspiration. Då får jag visa hur det blev. Var lite lockande när jag började söka på "drill press stand" att åka och köpa plywood, fanns en del fina varianter av bord.

I alla fall, eftersom jag som del av ordningsprojektet skulle ta ner dörrarna jag haft vid verktygstavlor kom jag på att jag kunde använda två av dem till att bygga ett litet skåp. Resten av materialet blev vad som fanns hemma, golvspånskiva 22mm och 15mm konstruktionsplywood. Saknar än så länge någon form av ställbara fötter, golvet lutar rätt rejält då pelarborren står nära garagets golvbrunn.

Blir förmodligen någon liknande konstruktion av de sista två dörrarna till bordsfräsen.


Dörrarna som återbrukades.
Verkstadsinredning med verktygstavla, röd skåpdörr, och en trädocka på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet
Verkstad med pelarborrmaskin på röd förvaringsenhet, verktyg på väggen, brandsläckare och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vincent_n och 11 till
  • Laddar…
T
Supernice resultat ju.

Själv skäms jag för min som står monterat på ett gammalt underrede från en skrotad mangel. :)

Ställbara fötter och hjul blir nästan alltid lite halvmessyrer, men är det inte så stora höjdskillnader brukar det gå bra.
Maskinfötter med lång genomgående gänga och en ditsvetsad mutter på toppen är en lösning som jag använt förr. Då justerar man med skruvdragare uppifrån istället för att krypa på knäna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.