F
G GammaltSomNytt skrev:
Hur har du monterat sensorn? Det är onekligen rätt höga luftfuktighetsvärden med tanke på temperaturen också. Jag har ju inte mätt så länge och det har regnat konstant i snart 3 veckor känns det som.

Själv har jag 85% med en temperatur på 6 just nu. Det är precis på gränsen och inget jag borde ha för länge. Mitt hus är från 1904 och har haft (och kanske har) mögelproblem på vinden till och från.

Den sitter centralt på vinden, dubbelhäftande tejp i mitten på takstol. Sen är ju sensorn inte perfekt, man kan nog räkna med några % hit eller dit i felmarginal. Men ja, jag blev också förvånad över att det är så högt. I skrivande stund är det 87% ute och 93% på vinden men nu blåser det också upp till storm här i skåne.

Sen tänker jag att vinden kanske är något kallare nu när vi bara har 17-20 grader inomhus men det läcker nog inte så mycket värme ändå.
 
Redigerat:
L micke880 skrev:
Nu undrar jag varför det är tajt. Om några dagar ska det bli -4 där jag bor i några dagar, vilket gör att jag inte bör oroa mig, förrän nästa gång rh samt temp är i det gulmålade?

Det du byggde, är det ungefär samma funktion som trygghetsvakten erbjuder? Är själv ingen hejare på att bygga såna grejer, håller mig till datorn.
Skulle tro att det är samma ide som Trygghetsvakten Vind kör med.
Det var så jag tolkade deras beskrivning och byggde själv.
Trygghetsvakten Vind start kostar kring 10 tusen o mitt bygge ca 3.5

Anledningen till att jag tycker det är lite tajt temperatur växlingar ... som kan resultera i att det blir för högt RF i förhållande till temp.
Bättre att ha lite marginal i mitt tycke.
De enda sätten att få marginal nu på vintern är antingen att värma vinden eller ha en avfuktare.

Trygghetsvakten vind start, dvs bara temp & fukthaltsstyrd fläkt utan värmeslinga ) ger (oftast) inget el väldigt lite på vintern. För kallt och fuktigt.

Har man värmekabel och värmer 1C minskar fukthalten enl Trygghetsvakten 5%
 
Lyckades du lösa problemet, och i så fall hur?

Jag har en Systemair VTR 500 och upptäckte idag att jag har kondens av avluftröret (avluft ut ur hus). Minus 10 utomhus, och jag kör med lågt flöde på FTX:en.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.