Vad betalade ni per kWh i december 2022?

Jag har Vattenfall och betalade nästan 3,66 kr/kWh.
Detta är vad jag får betala för själva kWh. Sedan tillkommer allt annat ovanpå det så som spotpåslag, elöverföring, el-certifikat, skatter, moms o.s.v.

Det verkar osedvanligt mycket med nästan 1 kr i påslag. Elbolagens påslag på det officiella spotpriset brukar väl ligga runt 10-20% ungefär.
Fick se en elfaktura i SE3 ute på nätet för december hos ett annat elbolag och där betalade man 2,89 kr/kWh.
Spotpriset för december 2022 var 2,69 kr/kWh.

Är det någon annan som fått betala lika mycket eller mer för december 2022?
 
  • Skärmavbildning som visar elkostnad i öre per kWh, förmodligen från en elsleverantörs webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3,39 + moms/kWh med Telge.

Faktura för elhandel, inkluderar månadsavgift, rabatt, elförbrukning, moms, totalt belopp 5 101,21 kr.
 
Redigerat:
2.97 eon
 
R Robert-san01 skrev:
3,39 + moms/kWh med Telge.

[bild]

Men det verkar som ditt pris är inkl. spot-påslag, elcertifikat, el-skatt o.s.v...?
 
Jag betalade 291.53 Vaggeryds 12/2022 ( rörligt SE3)
 
  • Elräkning, rörligt elpris, fasta avgifter, energiåtgift, moms, förbrukning i kWh, summa elhandel på faktura.
H hakan_o skrev:
Men det verkar som ditt pris är inkl. spot-påslag, elcertifikat, el-skatt o.s.v...?
Bara det som är för handel ingår. Resterande kom på nätfakturan.

Webbsida; detaljer om komponenter i elpris; spotpris, avgifter, påslag, moms; Telge Energi; mobil vy.
 
harry73
H hakan_o skrev:
Spotpriset för december 2022 var 2,69 kr/kWh.
Så kan man inte säga. 2,69kr/kWh är det oviktade medelpriset för spotpriset per timme.
Du behöver vikta medelvärdet med din egen förbrukning. Dvs summera din timförbrukning gånger timspotpris för alla timmar i december. Då har du din elkostnader. Delar du den med din månadsförbrukning, får du ditt viktade spotpris.
Sedan finns det ett extra påslag för bla elcertifikat som för december bör landa på ca 10 öre/kWh
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så kan man inte säga. 2,69kr/kWh är det oviktade medelpriset för spotpriset per timme.
Du behöver vikta medelvärdet med din egen förbrukning. Dvs summera din timförbrukning gånger timspotpris för alla timmar i december. Då har du din elkostnader. Delar du den med din månadsförbrukning, får du ditt viktade spotpris.
Sedan finns det ett extra påslag för bla elcertifikat som för december bör landa på ca 10 öre/kWh
Mitt volymvägda spotpris är 365,84 öre/kWh

Titta på inägget ovanför ditt eget. På bilden som Robert-san01 har lagt in. Mitt pris är t.o.m. punkt nr 2. Det är det priset per kWh jag anger och som jag vill jämföra. Sen tillkommer allt i punkterna 3-5 men det är inte intressant här och nu.
 
harry73 harry73 skrev:
Så kan man inte säga. 2,69kr/kWh är det oviktade medelpriset för spotpriset per timme.
Vadå per timme?
Det är ju ett framräknat månadssnitt per kWh som vi som inte har timavtal har som utgångspunkt för vad vi skall betala för de kWh vi har använt under månaden. Sen tillkommer det ju en massa saker ovanpå detta officiella spot-pris.
 
harry73
Förlåt, missade att du har rörligt. Då betalar du väldigt mycket. Bara att byta elbolag
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Vad betalade ni per kWh i december 2022?

Jag har Vattenfall och betalade nästan 3,66 kr/kWh.
Detta är vad jag får betala för själva kWh. Sedan tillkommer allt annat ovanpå det så som spotpåslag, elöverföring, el-certifikat, skatter, moms o.s.v.

Det verkar osedvanligt mycket med nästan 1 kr i påslag. Elbolagens påslag på det officiella spotpriset brukar väl ligga runt 10-20% ungefär.
Fick se en elfaktura i SE3 ute på nätet för december hos ett annat elbolag och där betalade man 2,89 kr/kWh.
Spotpriset för december 2022 var 2,69 kr/kWh.

Är det någon annan som fått betala lika mycket eller mer för december 2022?
Mitt är en högre. Dock är det där värdet missvisande då beloppet på fakturan är 289,77öre/kWh. Så de bakar nog in de andra avgifterna hör med ex moms.
 
  • Elavtal, rörligt pris. December elpris 371,46 öre/kWh. Länk till avtal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
280,20kr med Tibber, 140,10kr när bilen laddats
 
Unikt namn
306,18 öre.

Elräkningsfaktura, energikonsumtion i kWh, månadskostnader, datum, total summa, svenskt, personlig information dold.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har också Telge, skumt att det skiljer så.
Vi har även något grön-el påslag som skulle göra det lite dyrare än ett vanligt abonnemang.
 
Vad är summan per kWh med inköpspris, fast elcertifikatsavgift och vattenfalls påslag 6 öre/kWh exklusive moms.
Räkna ihop det, och lägg sen på 25 % moms på allt, vad har du då för slutsumma?

Du köper el av Vattenfall, vem är nätägare?
 
Det går inte jämföra elpriser eftersom alla blandar hej vilt i svaren. Med/utan moms. Med utan påslag. Med utan diverse annat…
Efterfrågas rörligt månadssnitt jämför nån med sitt timpris eller ett lågt bundet.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.